Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin maakt een monsterlijk goede indruk

Ride On!

Nu Monster Hunter een mainstreamfenomeen begint te worden dankzij Monster Hunter World, Rise en de gelijknamige film, is het hoog tijd om Monster Hunter Stories weer van stal te halen. In deze game staan niet de Hunters maar de Riders centraal: mensen die in harmonie samenleven met de monsters die ze liefkozend 'Monsties' noemen. Tijdens een hands-on preview waren de eerste twee hoofdstukken van Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin speelbaar en het lijkt er vooralsnog op dat de game een monsterlijk groot avontuur gaat worden.

Qua presentatie maakt Monster Hunter Stories 2 een flinke sprong tegenover zijn voorganger. De game heeft net als de eerste game op de Nintendo 3DS een animestijl maar ditmaal met rijkelijk gedetailleerde textures. Capcom heeft ook laten weten dat Monster Hunter Stories 2 een breder publiek moet aanspreken en heeft daarom het kinderlijke ontwerp van de NPC's in de game achter zich gelaten. Ook is de game volledig van Japanse en Engelse stemmen voorzien, waar zijn voorganger het fictieve Monster Hunter-taaltje gebruikte. Dankzij de technische sprong tussen de Nintendo 3DS en de Nintendo Switch zijn de landschappen uitgestrekt en vol met detail en zijn NPC's in de achtergrond niet langer uitdrukkingsloze zwarte schimmen. Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin lijkt qua presentatie een grotere indruk dan zijn voorganger te maken.

Voor de combat opteert Capcom opnieuw voor het steen-papier-schaarmodel uit de voorgaande game, maar dan zonder willekeurige elementen. Volgens het ontwikkelteam is het leren kennen van je tegenstanders van vitaal belang in een Monster Hunter-game. Zo kun je altijd optimaal reageren. Weten wat er komen gaat, geeft een machtig gevoel, al het lijkt die keuze de combat vooral in het begin wat te vereenvoudigen. Simpele monsters maken slechts van één tactiek gebruik, terwijl de gevaarlijke monsters een verandering in aanpak met veel bombarie aankondigen. Het mes snijdt dus aan twee kanten, maar mogelijk wordt de combat diepgaander naargelang de game vordert.

monhun1

Toch is de combat steeds onderhoudend. Net als in andere Monster Hunter-games is het essentieel om materialen voor het maken van wapens en uitrusting te verzamelen. Door bepaalde acties tijdens de gevechten uit te voeren, verdien je bonuspunten. Die worden na elk gevecht opgeteld, wat dan weer je rank bepaalt. Hoe hoger je rank, des te meer materialen je krijgt. Nu was dat in Monster Hunter Stories 1 ook zo, maar Wings of Ruin verbetert het systeem door duidelijk aan te geven welke acties je voltooit en hoeveel punten die waard zijn. Daardoor lijkt het bekomen van de begeerde S-rank een heerlijke drijfveer te worden, waardoor je aandacht tijdens simpele gevechten nooit verslapt.

Kleinere aanpassingen aan de gameplaymechanieken lijken eveneens een grote impact te maken. Zo kun je tijdens combat nu meer dan tien items bij je dragen, zorgen de nieuwe piercing-wapens voor tactische diepgang en wordt jouw tijd als speler gerespecteerd door geen overvloed aan tutorials. Sidequests zijn direct beschikbaar, evenals de mogelijkheid om op eigen houtje direct het begindorp te verlaten en de omgeving te verkennen. Bovendien speel je een ervarener Rider, waardoor je al meteen op de rug van je Monsties kunt klimmen en van hun vele unieke acties zoals springen, vliegen en zwemmen gebruik kunt maken. Monster Hunter Stories 2 lijkt op deze manier alle elementen van Monster Hunter Stories 1 naar een hoger niveau te tillen.

monhun2

Ook zijn de multiplayeropties uitgebreid. De Rider Battles zijn er nog steeds, waarin je op een Pokémon-achtige manier tegen elkaars Monsties vecht. Dat kun je nu ook in Pair Battles doen, waarin je dus twee tegen twee strijdt. De meest opvallende toevoeging lijkt echter de introductie van Co-Op Quests. Daarin moet je samen met een vriend een gebied doorkruisen op zoek naar een extra machtig monster, wat aan de Monster Hunter-hoofdreeks doet denken. Mochten je vrienden offline zijn, krijg je een competente NPC mee. Met de nieuwe multiplayermogelijkheden lijkt het alsof Capcom je meer dan genoeg opties geeft om de game na het verhaal door te blijven spelen.

Monster Hunter Stories 2 lijkt een uitstekend vervolg op de Nintendo 3DS-game te worden. De graphics zijn op zowel technisch als artistiek vlak verbeterd, terwijl de kleine aanpassingen aan de gameplay een flinke indruk maken. De toevoegingen aan de multiplayer zijn bovendien meer dan welkom, waarbij vooral de Co-Op Quests een beloftevolle indruk wekken. Ook de combat lijkt opgekalefaterd, al moet de game nog bewijzen dat gevechten niet te voorspelbaar worden. Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin maakt vooralsnog een monsterlijk goede indruk.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin komt op 9 juli uit voor pc en de Nintendo Switch. Vanaf 25 juni is er op de Switch tevens een demo beschikbaar.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Sander van Leth

Sander van Leth

Retrogamesnob  |  Lethsrock

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread