Resident Evil Village review - Een van de beste games in de langlopende reeks

(Dorps)gek goed.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Met briljant leveldesign, strakke combat en bakken geheimen is Village een ijzersterke game. De perfecte mix tussen Resident Evil 7 en 4.

De Resident Evil Village review van Carl (PS5, PS4, pc, Xbox Series X en S, Xbox One) kijkt hoe eng Lady Dimitrescu nu echt is.

Moet je een hele game afrekenen op een zwak begin en een vreselijk einde? Met die vraag zat ik de afgelopen dagen te worstelen. Uiteindelijk wegen het eerste en laatste uur van Resident Evil Village echter niet op tegen de tien fenomenale uren daartussen. Met briljant leveldesign, sterke combat en vooral tonnen geheimen is Village niet alleen de perfecte mix tussen Resident Evil 7 en 4, maar ook een van de beste games in de hele reeks.

Resident Evil Village is een sequel op Resident Evil 7 in de pure zin van het woord en gaat voor groter en beter. In plaats van het claustrofobische landgoed van de familie Baker verken je deze keer een mysterieus Oost-Europees dorp en omliggende locaties. Het dorp is het échte hoofdpersonage en laat door uitstekend design een diepe indruk na. Zo loodst de game je op vloeiende wijze naar nieuwe locaties, beloont het je met nieuwe wapens en mysterieuze sleutels, en gidst het je dan weer op inventieve wijze naar het dorp. Oude gebieden opnieuw verkennen of experimenteren met mysterieuze items wordt bovendien rijkelijk beloond. Village heeft namelijk heel veel optionele gebieden met verborgen puzzels en zelfs baasgevechten die naar speciale wapens, waardevolle schatten en stukjes lore leiden. Net zoals in een setting als Lordran (Dark Souls) voel je je bijna als een archeoloog die geheel door eigen kunde op een baanbrekende ontdekking stoot. Een pareltje qua leveldesign.

De setting van Resident Evil Village verdient ook lof omdat het qua omgevingen en gameplayscenario's veel meer variatie dan Resident Evil 7 aanbiedt. Bij het verkennen van een landgoed verlies je al je wapens, moet je lugubere puzzels in het pikdonker oplossen en heeft de sfeer veel van P.T. weg. Tijdens je tocht doorheen gezonken windmolens word je door een verschrikkelijk monster op de hielen gezeten. En een oude burcht herbergt de meest chaotische en grootschalige gevechten die je ooit in Resident Evil zag. Ook de vijanden bevatten meer variatie dan de zeer eentonige Molded in het Baker-landgoed en vergen vaak een unieke strategie om uit te schakelen. Village pakt zo goed als elk pijnpunt van Resident Evil 7 aan en schittert qua creativiteit.

Dat gaat echter niet op voor het verhaal. Ja, Resident Evil heeft altijd al geworsteld met 'cheesy' of 'hokey' verhalen, maar dat stoorde doorgaans niet omdat de games zichzelf niet serieus namen. Na de kentering die Resident Evil 7 op dat vlak vormde, is Resident Evil Village een waar dieptepunt qua plot. Het schrijfwerk is zo tenenkrommend slecht dat je ervaring er soms actief onder lijdt. Met zinnen als "This is my secret special laboratory" en "When we attacked, it put a little damper on her plans" bevat Resident Evil Village enkele van de slechtst geschreven stukken tekst in een AAA-game van de afgelopen generatie. Ook het stemmenwerk van sommige personages (vooral Heisenberg en Moreau) is ondermaats, waardoor de vijf centrale antagonisten eerder als monsters in een slechte B-film overkomen. Uiteindelijk blijft het verhaal grotendeels afwezig tijdens je tocht van ongeveer twaalf uur, met enkel het eerste en laatste uur die grondig de mist ingaan. Hoewel vooral het einde dreigt om je hele ervaring te saboteren, blijft de impact net beperkt genoeg zodat de algehele ervaring overeind blijft.

Zo treurig als het schrijfwerk is, zo sterk is de visuele presentatie. Elke locatie die je bezoekt heeft een geheel eigen visuele stijl. Je vergaapt je aan interessante Oost-Europese architectuur, prachtig gebruik van glanzende oppervlaktes zoals marmer en goud in het kasteel, en walgelijke, pulserende stukken vlees en slijm. De belichting van de RE Engine is uitmuntend en de ogen van hoofdpersonage Ethan moeten vaak even wennen wanneer je een donkere omgeving betreedt. Het is een klein mirakel dat de PlayStation 4 Slim erin slaagt om de game met een (grotendeels) consistente 30 frames per seconde af te spelen. Let wel op: deze console in het bijzonder lijdt onder redelijk ernstige 'input delay' (vertraging tussen het indrukken van een knop en de reactie in de game). Geniet dus vooral van Resident Evil Village op de PlayStation 5 of Xbox Series X en S.

Voor release werd er gewag gemaakt van de invloed van het actievolle Resident Evil 4 op de game, en dat blijkt uiteindelijk niet ver van de waarheid. Village is een kruisbestuiving tussen het eerstepersoonsperspectief en de nadruk op verkennen van deel zeven enerzijds, en de grote groepen vijanden en variatie van deel vier anderzijds. Ook enkele andere kleine features van deel vier keren terug. Je vindt schatten om te verkopen aan een handelaar, je kunt wapens upgraden en je moet je inventaris managen door gebruik te maken van een hutkoffer met een beperkt aantal vakjes. Doordat key items en crafting resources echter geen plaats innemen, moet je zo goed als nooit nadenken over hoeveel je meezeult en hoe je alles moet indelen. Bovendien zijn upgrades voor je opbergruimte erg goedkoop. Daardoor blijft de 'suitcase' uiteindelijk een onderbenutte mechanic. Toch mengt Village de beste elementen van Resident Evil 4 en 7 om tot een heerlijk ritme van verkennen, puzzels en combat te komen.

Resident Evil Village review - De hele game ademt een indrukwekkende sfeer uit.

Wanneer je tocht er na ongeveer 12 uur op zit, staat je bovendien een hele rist uitstekende bonusfeatures te wachten. De ouwe gouwe The Mercenaries-modus maakt hier opnieuw zijn opwachting. Tegen de tijd doorheen levels racen en vijanden afmaken is even verslavend als ooit, zeker omdat de combat heerlijk impactvol is. Er zijn enkele making-offilmpjes die je een korte, maar fascinerende blik geven op het ontwerp van omgevingen en het gebruik van mo-cap. De implementatie van concept art is dan weer de beste die ik ooit heb gezien in een videogame. Met meer dan 100 stukken 'concept art' stuk voor stuk van commentaar voorzien krijg je effectief inzicht in de ontwikkeling van de game en hoe bepaalde elementen doorheen de ontwikkeling zijn aangepast. Ook dozijnen 'concept art' van Resident Evil 7 hebben deze liefdevolle behandeling gekregen, waardoor het aanvoelt alsof je een digitale artbook aan het doorbladeren bent. Gingen alle ontwikkelaars maar zo liefdevol met hun materiaal om.

Resident Evil Village is alles wat een sequel moet zijn. Het bouwt verder op de uitstekende fundamenten van Resident Evil 7, maar haalt daarbij ook inspiratie uit Resident Evil 4 om tot een fenomenaal eindresultaat te komen. Het tempo van de game is nagenoeg perfect, met constante afwisseling tussen verkennen, puzzels en combat. Het dorp uit de titel is de ster van de show, met bakken geheimen die je nieuwsgierigheid grondig belonen. Hoewel het vreselijke verhaal en schrijfwerk ervoor zorgen dat het begin en vooral het einde de mist ingaan, kan dat de pret niet drukken. Resident Evil Village is briljant en een van de beste games in de langlopende reeks. Benieuwd wat de volgende 25 jaar brengen.

De Resident Evil Village review vond plaats op de PlayStation 4.