New Pokémon Snap review - een plaatje met een verhaal

Snapt het net niet helemaal.

New Pokémon Snap is een verdienstelijke evolutie van het origineel, maar zet er geen 'quality of life'-toevoegingen tegenover.

In de New Pokémon Snap review stapt Sander in de NEO-ONE met een lege fotocamera, klaar om Pokémon vast te leggen.

Pokémon Snap wordt regelmatig in dezelfde adem met de grootste Nintendo 64-pareltjes genoemd. Het is dan ook geen wonder dat er halsreikend naar een vervolg werd uitgekeken. Anno 2021 is dat vervolg er na meer dan 20 jaar eindelijk in de vorm van New Pokémon Snap. In de New Pokémon Snap preview van Carl werd het al enigszins duidelijk, maar ontwikkelaar Bandai Namco wil de basis van het origineel behouden en dat flink uitbreiden. Een verdienstelijk doel, maar als je van zestig naar tweehonderd Pokémon groeit, moet de gebruiksvriendelijkheid wel meegroeien.

Cover image for YouTube videoNew Pokémon Snap - Overview Trailer - Nintendo Switch

Vooropgesteld is New Pokémon Snap een prachtig vormgegeven en ontspannen virtuele safari waarin je hoogstaande foto's probeert te nemen. Terwijl je veilig in je zelfrijdende karretje door de natuur zwerft, voltrekken zich voor je neus de schitterendste taferelen. Pokémon rennen en vliegen langs je heen, grazen in velden, of ontspannen in de natuur. Bandai Namco heeft ervoor gezorgd dat Pokémon zo realistisch en natuurlijk overkomen, zonder inbreuk te maken op de kenmerkende stijl van de franchise. Met hulpmiddelen zoals Fluffruit, een scanner en een melodiespeler overhaal je Pokémon om de gekste capriolen te begaan. Waar je ook kijkt, zie je vertederende, unieke, actievolle en verrassende situaties, klaar om met een kiekje vast te leggen.

De locaties in New Pokémon Snap hebben veel meer te bieden dan in de originele game. Dat is niet alleen te danken aan de dag- en nachtversies van sommige gebieden, maar ook omdat het gebied in level stijgt. Wanneer dat gebeurt, zijn de Pokémon zogenaamd meer aan je gewend en gedragen ze zich nog fotogenieker. Ook verschijnen er nieuwe Pokémon ten tonele waardoor het gebied nóg levendiger wordt. Tot slot kun je in sommige gevallen verschillende routes door een level nemen. Er valt daardoor vreselijk veel te ontdekken in New Pokémon Snap, waardoor alle parcours een grote herspeelwaarde krijgen.

Net als in de meeste Pokémon-games is het vullen van je Pokédex, of in dit geval Photodex, een belangrijke drijfveer. Van elk van de meer dan tweehonderd Pokémon moet je vier foto's maken, met een waarde van een tot vier sterren. Een prima doel, ware het niet dat je na elke sessie steeds slechts één foto per Pokémon mag inleveren. Het merendeel van je geschoten foto's belandt dus in de prullenbak tenzij je ze in je persoonlijke fotoalbum opslaat. Daardoor wordt je harde werk lang niet altijd beloond en moet je vaker dan noodzakelijk de parcours herspelen om te krijgen wat je nodig hebt. Hoewel de parcours kort zijn, is het dus frustrerend om een volledige Photodex te verzamelen.

New Pokémon Snap review: Er is overal wel wat te zien.

Challenges geven je extra stimulans en sturing om de uitzonderlijkste foto's te schieten. Je collega's geven je namelijk geregeld hints over bijzondere situaties die je moet vastleggen, zoals vechtende Bouffalant of een vuurspuwende Torchic. In sommige gevallen krijg je hier kleine beloningen voor, zoals speciale titels, profielfoto's en stickers. Het vervelende aan deze nieuwe mechanic is dat reeds geschoten foto's niet tellen voor toekomstige challenges. Al heb je reeds tachtig foto's van een slapende Exeggutor getrokken, ze tellen niet retroactief mee. Vooral omdat er een grote hoeveelheid challenges voor een relatief kleine beloning te voltooien zijn, is het simpelweg vervelend dat het voltooien hiervan niet op een meer natuurlijke manier verloopt.

Nu een fotomodus haast een vereiste is voor moderne games, kan New Pokémon Snap niet achterblijven. Aan het einde van elk parcours kun je foto's in je persoonlijke fotoalbum opslaan, maar ook van tevoren 're-snappen'. Dat houdt simpelweg in dat je zaken als de hoek, focus en hoeveelheid zoom kunt aanpassen. Vanuit je fotoalbum kun je de foto's verder manipuleren, met filters, kaders en stickers. Foto's zijn uiteindelijk ook naar het internet te uploaden, zowel voor de lol als voor een 'leaderboard' waarop de beste foto's van Pokémon tentoon worden gesteld. Hoewel deze functie op het moment van schrijven nog niet beschikbaar was, is het een pluspunt dat al je foto's toch op een manier van dienst kunnen zijn.

New Pokémon Snap breidt op alle fronten het originele concept uit. Er is meer te zien, meer te doen, meer te ontgrendelen en bovenal meer te fotograferen. De meer dan 200 Pokémon zijn elk uniek, karaktervol en natuurlijk weergegeven, wat het idee van een virtuele safari alleen maar versterkt. De grote hoeveelheid content wordt echter onvoldoende door de game gedragen. Slechts één foto per Pokémon elk level inleveren en challenges niet kunnen voltooien met reeds gemaakte foto's betekent dat de tijd van de speler niet gerespecteerd wordt. Daardoor voelt deze ontspannen game al snel als werk aan. New Pokémon Snap is zeker een plaatje, maar verdient uiteindelijk geen Pulitzer.

Voor de New Pokémon Snap review speelde Sander op de Nintendo Switch. De game is vanaf 30 april 2021 beschikbaar.

Zin gekregen om alle Pokémon op hun allerbest te fotograferen? Hier kun je New Pokémon Snap kopen op Bol.com

New Pokémon Snap