Monster Hunter Rise review - Kolossale kracht in een kleine console

Vlijmscherp.

Capcom evenaart Monster Hunter World dankzij slimme toevoegingen aan de formule, uitstekende performance en veel charme.

De Monster Hunter Rise review van Sander bekijkt of dit een waardige opvolger voor World is.

Monster Hunter Rise staat voor vrijheid, aldus producent Ryozo Tsujimoto van Capcom. Niet alleen omdat de Nintendo Switch overal draagbaar speelbaar is en de missies korte sessies in beslag nemen, maar ook omdat nieuwe 'traversal'-opties veel vrijheid bieden in jouw eeuwige monsterjacht. Veelbelovende toevoegingen aan de bekende formule dus. In de twee Monster Hunter Rise previews liet de game zich al van zijn beste kant zien en dat zet door: Monster Hunter Rise is een uitstekend nieuw deel in de reeks.

De beloofde 'traversal'-opties zijn absoluut een schot in de roos, dankzij de nieuwe Palamute-buddy en de Wirebug. De Palamute is een grote hond die jou op zijn rug neemt en met hoge snelheid door de gebieden rent. De Wirebug is een multifunctionele 'grappling hook' waarmee je razendsnel bergen beklimt, jezelf voor nare vallen behoedt en snel afstanden tussen jou en een monster verkleint. Beide zijn perfecte tools om de kleinere, verticale gebieden te doorkruisen en bovendien zijn ze eenvoudig in het gebruik. Daarnaast geeft de Wirebug je verschillende offensieve opties en klim je ermee op de rug van een monster om hem te besturen. Al die opties maken van Monster Hunter Rise een nieuwe ervaring en het is moeilijk om je in te beelden hoe de serie ooit nog zonder kan.

De graphics van Monster Hunter Rise zijn eveneens een topprestatie. De RE Engine zet namelijk niet alleen een kwaliteit neer die vergelijkbaar is met Monster Hunter World, maar doet dat zowel docked als in handheld met een solide framerate. Er zijn logischerwijs grafische concessies gemaakt om dat voor elkaar te krijgen, waarvan de schaduwen het meest opvallen. Die zijn van lage kwaliteit en soms onaantrekkelijke zwarte vlekken met 'dithering'-patronen. Tijdens normale gameplay valt dat echter niet op en raak je betoverd door de uitmuntende performance van de RE Engine, die perfect weet om te gaan met de bescheiden Nintendo Switch-hardware. Monster Hunter Rise is een prachtig vormgegeven game.

Monhun1
Monster Hunter Rise review - 'Zeg! Niet als ik zit te baden, ja!'

De grafische pracht wordt aangevuld door charme met Japanse invloeden. Het knusse dorpje Kamura en haar inwoners zijn verwelkomend en stralen warmte uit. De tussenfilmpjes die nieuwe gebieden en monsters introduceren zijn cinematisch. Allemaal vertellen ze een fantasievol en soms angstaanjagend gedicht over hoe monsters je aan stukken gaan scheuren. Ook zijn de wapens vele malen fantasievoller dan die uit Monster Hunter World, die meer naar realistischere ontwerpen leunden. Ook al is er nauwelijks verhaal, dankzij de fantasierijke ontwerpen zet Monster Hunter Rise alsnog een wereld neer waar je je meteen verbonden mee voelt.

Jagers uit Kamura hebben de taak om de Rampage tegen te houden, dat wil zeggen een zwerm monsters die regelmatig het dorp bestormt. Voor de gameplay vertaalt dat zich naar een Horde-modus, maar met een 'tower defense'-twist. Je bouwt tussen de waves door een aantal ballista's en vallen, om vervolgens daarmee de monsters terug te drijven. Het bouwen is eenvoudig, goed geïntegreerd in de bestaande besturing en de omgeving blijft door een eenvoudige kaart overzichtelijk. Bovendien kun je met de beloningen je wapens van 'augments' voorzien, wat je nog meer vrijheid geeft in de samenstelling van loadouts. De Rampage is een vermakelijke toevoeging die met zijn korte uitstapjes een uitstekende afwisseling van de hoofdgame biedt, zonder te veel aandacht op te eisen.

De Palamute is overigens niet de enige toevoeging aan het buddysysteem. Je kunt meerdere buddy's inhuren die, in het geval van de Palico, elk hun eigen specialiteit hebben. Ga je een middagje foerageren? Neem dan je 'gathering' Palico mee. Moeite met het levend vangen van monsters? Je 'capture'-Palico weten daar wel raad mee. Zo worden je buddy's net zo belangrijk als je wapenuitrusting. Je zet je buddy's ook in om zonder jouw toezicht materialen te zoeken. Ben je op zoek naar een bepaalde grondstof, dan stuur je je Palico als marktkoopman in een onderzeeër eropuit. Je team van Meowcenaries kan dan weer een grote hoeveelheid monsteronderdelen ophalen. Zelfs al zou je Monster Hunter Rise exclusief offline spelen, krijg je dankzij je buddy's nooit het gevoel dat je er alleen voor staat.

Monhun2
Monster Hunter Rise review - Magnamalo is niet voor de poes.

Om het pakket helemaal af te maken zijn er nog kleinere, maar niet onbelangrijke pluspunten. Het belangrijkste is de gebruikersinterface, die door zijn afmetingen in handheldmodus perfect leesbaar is. Op de minimap kun je bovendien inzoomen en die laat je dan meteen zien welke grondstoffen er in de buurt zijn. Daardoor spendeer je minder tijd in menu's en is er meer oog voor je missie. Ook blijven monsteronderdelen nuttig. Waar ze voorheen stof in je inventaris verzamelden, kun je ze nu inzetten voor wapenupgrades. Op die manier blijft het de moeite om op alle monsters te jagen en maak je je niet altijd druk over de nieuwste, moeilijkste uitdagingen. Hoe klein die toevoegingen ook lijken, ze maken de game nog gestroomlijnder en genietbaarder en dat rondt het geheel af.

Monster Hunter Rise is een sfeervolle game met uitstekende graphics en verbluffende performance. De nieuwe 'traversal'-opties zijn fantastisch: zowel de Wirebug- als de Palamute-buddy zijn nu al onontbeerlijke toevoegingen aan de serie. De Rampage brengt variatie in de brouwerij, door de buddy's is je singleplayer-ervaring genietbaarder en de vele kleine toevoegingen maken de game helemaal af. Het is Capcom gelukt om Monster Hunter World te evenaren, en opnieuw een ijzersterke game neer te zetten die je niet mag missen.

Voor de Monster Hunter Rise review speelde Sander op de Nintendo Switch. De game komt op 26 maart exclusief voor de Nintendo Switch uit. Een pc versie is bevestigd.

Waarom zie je hier geen score?