Roller Champions preview - Ubisoft wil de kampioen van de sportgames zijn

Rollend naar de top.

Ubisoft heeft de laatste jaren een stevig portfolio aan sportgames opgebouwd. Vooral extreme sporten die de gamewereld tot nu toe vaak vaak links liet liggen, krijgen veel aandacht van de uitgever. Roller Champions is daar het perfecte voorbeeld van. Je kunt de game nog het best omschrijven als Rocket League meets Roller Derby, met enkele interessante eigen twists. Een kampioen in wording? Deze preview schetst alvast een positief beeld.

De basics van Roller Champions zijn simpel. Dit is een contactsport op wielen die in een ovale, kuipvormige arena plaatsvindt. Heb je een bal in bezit, dan maak je eerst rondjes om de arena heen alvorens je op doel schiet. Één rondje maken en vervolgens scoren is één punt. Twee rondjes zijn drie punten. En weet je drie rondjes te voltooien, dan krijg je vijf punten. Wordt de bal echter onderschept, dan begin je van voren af aan. Het team dat als eerste vijf punten haalt, wint de match. Het concept is heel eenvoudig en gaat hand in hand met de razendsnelle aard van de game.

Cover image for YouTube videoRoller Champions: E3 2019 Official Gameplay Trailer | Ubisoft [NA]

Roller Champions is namelijk een adrenalinefeest waarbij snelheid en actie centraal staan. Er zijn veel opties voor snelheidsboosts, zoals je van je teamgenoot afzetten of jezelf langs de kuip 'pushen'. Bovendien zijn er heel wat offensieve en defensieve aanvallen. Die helpen je om andere spelers te vloeren of om gewoon zelf overeind te blijven. De simpele en intuïtieve controls werken daarbij goed, zo goed zelfs dat ik aan het einde van mijn previewsessie haast versmolten was met de game en op natuurlijke wijze aan halsbrekend tempo rond de arena scheurde. Met de overzichtelijke user interface behoud je het overzicht tijdens alle chaos, waardoor je al snel met tactieken begint te experimenteren.

Er is ook plaats voor meta-strategie, want de Last Chance-feature draait een match helemaal op zijn kop. Last Chance activeert in de slotmomenten van een match, als een 'sudden death' waarbij het verliezende team nog één laatste keer een run op het doel doet. Wordt een persoon van dat team echter getackeld, dan is de match voorbij. De feature lijkt hoe dan ook diepgang toe te voegen, en een extra laag die het tij drastisch doet keren of net het lot van het verliezende team verzegelt.

Cover image for YouTube videoRoller Champions - Closed Beta Gameplay Trailer

Roller Champions zal free-to-play beschikbaar zijn, met een mogelijkheid om een premium currency met echt geld te kopen en die aan cosmetisch items te besteden. Ook krijgt de game een Roller Pass (lees: een Battle Pass). Willen jij en je vrienden elkaars kledijsmaak in-game bekritiseren, dan kun je in Skatepark terecht. Skatepark is een hub-omgeving waarin je samen met anderen skatet en moves oefent. Tijdelijke doelstellingen zoals "zoveel mogelijk afstand afleggen voordat de tijd verloopt" helpen je daarbij.

Roller Champions lijkt goed op weg om een ijzersterke 'pick up and play'-game te worden. Het is een schoolvoorbeeld van een game die je na vijf minuten in de vingers hebt, maar waarin je urenlang oefent om de beste strategieën en moves onder de knie te krijgen. Dankzij crossplay tussen pc, PlayStation- en Xbox-consoles kun je met je hele vriendengroep aan sneltempo racen. Op 17 februari start een gesloten bèta op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Via deze link kun je je inschrijven.

Roller Champions

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch