Scott Pilgrim vs The World: The Game - Complete Edition review - Maakt zijn reputatie niet helemaal waar

Pelgrimstocht.

Scott Pilgrim vs The World: The Game blijft genietbaar, maar kampt met irritaties die 10 jaar later frustrerender dan ooit zijn.

In de Scott Pilgrim vs The World: The Game - Complete Edition review reist Carl naar Toronto om poutine te eten en iedereen een pak slaag te geven.

Wat een onwaarschijnlijke comeback. Scott Pilgrim vs The World: The Game werd tien jaar geleden onthaald als een fijne gameadaptatie die de geest van de originele comics en de film van Edgar Wright goed wist te vatten. Het was echter toen de game een tijdje later spoorloos verdween uit de digitale winkels vanwege verlopen licenties dat hij een ware cultstatus kreeg. Nu beslist uitgever Ubisoft om de game toch weer te releasen via een remaster die ook DLC bundelt. De comeback van een cultklassieker?

De sterke punten van Scott Pilgrim vs The World: The Game blijven tien jaar na datum overeind. Dit is een game die simpelweg overloopt van de charme. De retropixellook past perfect bij de vele gameverwijzingen van de comics zelf. Er zijn tal van referenties naar die originele verhalen, zoals items in winkels en zelfs de gigantische schuld die Scott bij de lokale videotheek heeft. En de soundtrack is werkelijk een pareltje, met energieke en verdomd catchy songs die je zelfs uren na een speelsessie nog zit te neuriën. Dit is een gedroomde adaptatie voor eender wie van Scott Pilgrim houdt, en zelfs tien jaar later blijft het moeiteloos charmeren.

Dat geldt ook grotendeels voor de combat. Klassieke beat-'em-ups zijn hier uiteraard de inspiratiebron en dat betekent dozijnen vijanden een pak slaag geven terwijl je je een weg baant door besneeuwde straten, halloweenfeestjes en zelfs enkele zentuinen. Het schorem waar je tegen vecht is gevarieerd, met een arsenaal aan snel maar zwak straattuig, behendige ninja's, en bajesklanten die met elke klap een deel van je geld pikken. Terugvechten doe je met een moveset die eerst beperkt lijkt, maar uitbreidt per level dat je stijgt. Als Scott en co verdien je namelijk XP wanneer je schorriemorrie in elkaar timmert en de meest interessante moves speel je pas na enkele levels vrij. De 'spring-en-trap'-move is naar het einde van de game toe zelfs onmisbaar en je kijkt altijd reikhalzend uit naar welke nuttige move je nu weer zult leren. Ja, met de basisgameplay zit het nog steeds erg goed.

De extra elementen doen de game echter af en toe de mist in gaan. Je hebt namelijk statistieken: Strength, Defence, Willpower en Speed. Opdat je het einde haalt van deze best pittige game is het essentieel dat je hierin hoge cijfers haalt. Die stats levellen doe je echter niet via XP, maar door items te kopen in winkeltjes in Toronto - als een moderne River City Ransom als het ware. Daarvoor moet je wel flink wat grinden en terugkeren naar eerder voltooide levels. In de vijf uur die ik erover deed om de game te voltooien, spendeerde ik ongeveer de helft van die tijd aan grinden om meer munten te verzamelen. Het feit dat je ook steeds levels moet herdoen om je een weg te vechten naar specifieke winkeltjes, is een extra tijdsverspilling die niet staat in een game die al zo kort is als deze.

Scott Pilgrim vs The World: The Game - Complete Edition review - De art style blijft charmant en ook de basisgameplay zit nog steeds goed.

Daar stoppen de problemen niet. Om je partner na een knock-out tot leven te wekken, moet je tot bij je kompaan geraken en een knop mashen. Daarbij kun je enkel hopen dat niemand van de vijanden je aanvalt en onderbreekt. Veel strategie komt er namelijk niet bij kijken; in plaats daarvan lijken de straatjochies, zombies en bazen je volledig willekeurig aan te vallen of niet. Over die laatste gesproken: de baasgevechten zijn vaak het absolute dieptepunt van de game, met goedkope aanvallen die je healthbar in een mum van tijd legen en je er - zoals gezegd - vooral van weerhouden om je partner te reviven. Doordat levels tussendoor geen checkpoints hebben, is het werkelijk gekmakend om meer dan twintig minuten opnieuw te moeten spelen omdat een baas je op oneerlijke wijze van een rand blijft duwen. De allerlaatste baas in het bijzonder is een ramp qua design.

En dan zijn er nog de kleine irritaties die in het origineel aanwezig waren en absoluut niet in deze remaster thuishoren. Zo stottert de framerate af en toe zonder duidelijke verklaring. Extreem ernstig is het nooit, maar voor een remaster van een pixelartgame is het simpelweg onaanvaardbaar. Ook de interface in de winkels is een eindeloze bron van frustratie. De menu's zijn onresponsief en er zijn bizarre pauzes na aankopen die ervoor zorgen dat je vaak secondenlang niks kunt doen. Aangezien je zo veel items moet kopen om de game te bedwingen, is dat een bijzonder irritant element.

Je kunt weliswaar ook XP (en een heel klein beetje geld) verzamelen als je de extra gamemodi speelt. Die bevatten niet enkel Boss Rush en Survival Horror uit het origineel, maar ook de Dodge Ball- en Battle Royale-modi van de Knives Chau DLC. Hoewel hordes zombies in elkaar slaan in de Survival Horror Mode en je vrienden neergooien met een baseball in Dodge Ball een fijne afleiding vormen, zijn ze te oppervlakkig om lang te boeien. Het feit dat je deze extra modi niet in online multiplayer kunt spelen is eveneens een tekortkoming.

De oppervlakkige extra modi hebben geen grote impact op je gemoed, maar de problemen met de framerate en de interface in shops vallen moeilijker te vergeven. Ook de gekmakende baasgevechten en compleet willekeurige revive-pogingen doen je soms overkoken van frustratie. Het relatief diepgaande vechtsysteem, de uitgebreide levellingmogelijkheden en vooral de tonnen charme van de game maken wel veel goed. Uiteindelijk is het moeilijk om lang kwaad te blijven op Scott Pilgrim vs The World: The Game, al moet zijn reputatie gerelativeerd worden. De game stond lang bekend als een cultklassieker, maar dat houdt dus niet helemaal stand. Het is bovenal een degelijke beat-'em-up met bakken charme maar ook enkele opvallende problemen.

Voor de Scott Pilgrim vs The World: The Game - Complete Edition review speelde Carl op de Xbox One X.

Zin om zelf in Toronto te knokken? Je kunt Scott Pilgrim vs The World: The Game - Complete Edition kopen op Bol.com