Destiny 2: Beyond Light DLC review - Het licht niet aan jou

Een nieuwe kans, etc.

Destiny 2: Beyond Light is een degelijke expansion die tegelijk met enkele vreselijke wijzigingen aan Destiny 2 zelf lanceert.

De Destiny 2: Beyond Light DLC review van Carl trekt naar Europa om te zien of Destiny 2 beter dan ooit is.

Hier zijn we weer. Bij de release van elke DLC en grote update voor Destiny 2 is ontwikkelaar Bungie er als de kippen bij om te zeggen dat het de game drastisch verandert en pijnpunten aanpakt. De belofte van 'een frisse start' voor Destiny 2 bleek echter niet helemaal waar bij de vorige grote uitbreidingen Forsaken en Shadowkeep. Ook Beyond Light maakt grote statements. Niet alleen kom je eindelijk meer te weten over de mysterieuze Darkness, maar de hele structuur van Destiny 2 wordt aangepakt om te focussen op minder, maar betere content. Zoals bijna alles omtrent Destiny vallen daar heel wat kanttekeningen bij te maken.

Laat ik beginnen met het goede nieuws: de campaign van Beyond Light is erg sterk. De missies tonen je zo goed als alle uithoeken van de maan Europa en barsten van de spectaculaire set pieces. De baasgevechten in het bijzonder vormen een pittige kwestie die je skills wat betreft 'crowd control' stevig op de proef stellen. Ze zijn echter goed ontworpen en laten je ook rondspelen met Stasis, een explosieve en spectaculaire kracht die uiteindelijk een nieuwe subclass vormt wanneer je de campaign uitspeelt. Aan het einde van de rit heb je een gevarieerde reeks missies achter de kiezen met een erg degelijk tempo en een minimum aan filler.

Het verhaal tijdens de campaign is echter minder overtuigend. Bungie belooft dat je deze keer meer van de Darkness ziet na het vele teasen in Shadowkeep, maar dat blijkt uiteindelijk niet helemaal waar. Ja, Darkness wordt constant vermeld als een actieve kracht die personages corrumpeert, maar bovenal draait Beyond Light rond de vijandengroep The Fallen. Zorg maar dat je voor het spelen de hele Destiny-wiki en de entries rond The Fallen leest, want naar ware Destiny-traditie is het verhaal een opeenstapeling van gewauwel over slechteriken, locaties en MacGuffins dat vooral via voice-overs wordt gecommuniceerd. Vooral kennis van Destiny 1 wordt hevig voorondersteld. Vreselijk is het verhaal van Beyond Light nooit: het tenenkrullende stemmenwerk van Forsaken is verleden tijd en de productiewaarden van de tussenfilmpjes zijn steeds torenhoog. Maar na het vele teasen in Shadowkeep dat de Darkness het hele universum bedreigt, is Beyond Light uiteindelijk een microverhaal dat je op je honger laat zitten.

De allerdiepste teleurstelling heeft echter niks te maken met Beyond Light, maar wel met de volledige structuur van Destiny 2. Bungie beslist namelijk controversieel om maar liefst vier planeten en hun activities te schrappen. De studio doet dat naar eigen zeggen omdat de content op die planeten weinig werd gespeeld. Dat zou de game meer gestroomlijnd en gemakkelijker te onderhouden maken, wat op papier ook kwalitatief betere content oplevert. In de praktijk is het echter flink slikken wanneer je nu het hoofdscherm opent. Behalve de Earth Dead Zone en diens activiteiten (inclusief een herwerkte versie van The Cosmodrome uit Destiny 1) zit bijna alle content van Destiny 2 nu verscholen achter betaalmuren. The Tangled Shore vereist Forsaken, voor de maan heb je Shadowkeep nodig, en Europa vergt dan weer Beyond Light. In een klap is Destiny 2 van een zeer genereuze free-to-playgame getransformeerd naar een bijzonder kale ervaring die geld vereist om echt genietbaar te zijn.

Een lichtpuntje (pun intended) lijkt een verbeterd algoritme om loot uit te delen. Je vindt sneller nieuwe loot en bovenal veel items die opmerkelijk veel sterker zijn dan je huidige gear. Het was tijdens mijn playthrough niet ongebruikelijk dat ik armor en wapens vond die 10 of meer levels hoger waren dan mijn huidige gear. De quest naar nieuwe loot lijkt dan ook goed te zitten. De economie van Destiny 2 blijft echter een pijnpunt, met zoveel verschillende currencies en items dat je een wiki nodig hebt om te begrijpen waar ze voor dienen en hoe je ze überhaupt kunt gebruiken. Plus ça change...

"Destiny 2 is beter dan ooit" hoor je vaak weergalmen op internetfora en in recensies, maar dat is een moeilijk punt om deze keer te maken. Beyond Light is an sich een sterke uitbreiding, met een campaign die goed scoort qua variatie en tempo. Daar doet zelfs het flauwe verhaal weinig afbreuk aan. Maar zo veel content van de free-to-playervaring opbergen, is absoluut de foute zet van Bungie. Op 24 uur tijd is Destiny 2 van een van de meest genereuze free-to-playgames getransformeerd in een bijzonder uitgehongerde ervaring waarin je dure expansions voor degelijke content moet kopen. Bungie schiet zichzelf nog maar eens in de voet.

Voor de Destiny 2: Beyond Light DLC review speelde Carl op de Xbox One X.

Zelf het mooie Europa verkennen? Dan kun je hier Destiny 2: Beyond Light kopen op Bol.com

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread