Crash Bandicoot 4: It's About Time review - Knalprestatie

Een buideldas in het nauw maakt rare sprongen.

Crash Bandicoot 4 bevat enkele schoonheidsfoutjes, maar compenseert die ruimschoots met gevarieerde mechanics en eindeloze herspeelbaarheid.

In de Crash Bandicoot 4: It's About Time review ontdekt Michiel of de iconische buideldas van weleer ook in de eenentwintigste eeuw nog relevant is.

Wat een geweldige tijd waren de jaren negentig toch om als gamer op te groeien. Met de release van de eerste PlayStation en de Nintendo 64 kregen consumenten en ontwikkelaars eindelijk de kans om ook de derde dimensie te ontdekken. Sony introduceerde op die manier Crash Bandicoot als eerste mascotte voor zijn console. Met succes, want veel fans denken nog steeds vol nostalgie terug aan de originele trilogie. Meer dan twintig jaar later komt ontwikkelaar Toys For Bob die fans tegemoet met Crash Bandicoot 4: It's About Time. En hoewel de ontwikkelaar bij momenten zelf net iets te nostalgisch terugkijkt naar enkele intussen gedateerde mechanics, is Crash Bandicoot 4 vooral een charmante maar aartsmoeilijke platformer die zowel oude als nieuwe fans verwelkomt.

Fans van het eerste uur kunnen alvast gerust ademhalen: dit vierde deel voelt op elk vlak als een volwaardige sequel aan. Als Crash of Coco baan je je nog steeds een weg doorheen tientallen gevarieerde levels waarin 3D- en 2,5D-secties elkaar naadloos afwisselen. Zelfs de beruchte stukken waarin je naar de camera loopt, keren terug, al heeft Toys For Bob die tot een absoluut minimum herleid om frustratie te beperken. Daarnaast bepaalt de completionist in jou de uiteindelijke moeilijkheidsgraad van een level. De eindmeet halen is vaak al een prestatie op zich, maar vaak is de lokroep van die ene verdwaalde box boven een diep ravijn nu eenmaal te verleidelijk om te weerstaan...

Crash Bandicoot 4: It's About Time review - Het platformen is nog als vanouds.

Dat Crash Bandicoot 4 teruggrijpt naar de formule van weleer is weliswaar niet altijd positief. De game herintroduceert immers ook enkele pijnpunten van de eerste generaties 3D-platformers. Zo is je controle over de camera beperkt, wat tot frustratie leidt wanneer die meer aandacht heeft voor de dichtstbijzijnde muur dan voor een belangrijke hindernis. Perspectief is overigens in het algemeen problematisch. Zo is het bij momenten moeilijk om voorgrond en achtergrond van elkaar te onderscheiden. Daardoor leidt die volgens jou nochtans perfect ingeschatte sprong te vaak tot een enkele trip richting het vorige checkpoint. Ook de klassieke overworld uit de Crash Bandicoot-games is aanwezig, met bekende pijnpunten. Ondanks diens charme duurt het daar nog steeds tergend lang alvorens je het precieze level vindt om nogmaals te proberen. Crash Bandicoot 4 valt bij momenten dus in dezelfde valkuilen als zijn voorgangers.

Op andere vlakken perfectioneert Crash Bandicoot 4 dan weer probleemloos de gameplay van de originele trilogie. Zo maakt het oubollig verzamelen van extra levens plaats voor een modern checkpointsysteem. Niet dat de game er daardoor makkelijker op wordt, integendeel. Een teller rechtsboven wijst je nog steeds genadeloos op je aantal gefaalde pogingen. Toch toont de ontwikkelaar zich na je zoveelste mislukking ook af en toe goedhartig en krijg je een extra masker (levenspunt) of checkpoint. Ook de variatie tussen levels is uitgebreider dan ooit tevoren. De klassieke ijs- en vuurlevels worden afgewisseld met moerassen, klassieke Japanse decors en zelfs een kleurrijke stad waarin de aanvallen van je vijanden extra instrumenten aan de soundtrack toevoegen. Ook tijdens het spelen van een level verveel je je nooit, want 3D- en 2,5D-secties wisselen elkaar vaker dan ooit af.

De grootste troeven van Crash Bandicoot 4 zijn echter de talloze nieuwe gameplayelementen die hun opwachting maken. Puristen zullen meteen de dubbele sprong opmerken. Die behoort nu tot het standaardarsenaal van Crash en Coco en maakt het platformen extra uitdagend. Minstens even ingrijpend is de introductie van nieuwe krachten in de vorm van maskers. In bepaalde levels geven die je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tijd te vertragen of tussen dimensies te wisselen. Zowel de dubbele sprong als de nieuwe krachten voegen dan ook heel wat extra diepgang toe aan de - laat ons eerlijk zijn - soms wat eentonige gameplay van de eerdere games.

Ook de introductie van enkele nieuwe speelbare personages met eigen unieke vaardigheden zorgt voor de nodige variatie. Zo kun je in bepaalde levels aan de slag met Tawna, die zich met behulp van een grijphaak doorheen het level manoeuvreert. Slechterik Dingodile gebruikt dan weer een soort van stofzuiger om zichzelf over obstakels te blazen, terwijl je als Neo Cortex de mogelijkheid hebt om vijanden in extra platformen te transformeren. Hoewel het aantal levels met die personages beperkt is, zijn ze een meer dan aangename afwisseling en smaken ze naar meer voor eventuele volgende games.

Crash Bandicoot 4: It's About Time review - De toevoeging van nieuwe speelbare personages zoals Dingodile is een schot in de roos.

Crash Bandicoot 4 biedt meer herspeelbaarheid dan ooit. Zo daagt de game je nog steeds uit om zoveel mogelijk kristallen te verzamelen, die je deze keer gebruikt om extra skins te ontgrendelen. Daarnaast kun je in veel levels Flashback Tapes verzamelen om extra levels vrij te spelen. Daarvoor moet je wel grote delen van een level uitspelen zonder te sterven. Ten slotte is er voor elk level een Mirror Mode die het hele level bovendien van een kleurenwissel voorziet. Dat alles zorgt voor quasi-eindeloze herspeelbaarheid.

Crash Bandicoot 4: It's About Time biedt een gezonde mix van nostalgie en innovatie. De game bezondigt zich bij momenten aan dezelfde fouten als de originele trilogie, maar die verbleken bij de enorme hoeveelheid entertainende content. Onder het charmante uiterlijk zit nog steeds een aartsmoeilijke platformer verscholen, die je dankzij de enorme herspeelbaarheid, nieuwe vaardigheden en nieuwe personages steeds opnieuw uitnodigt om die moeilijkheidsgraad meester te worden. Ontwikkelaar Toys For Bob was voordien vooral bekend van de Skylanders-games, maar gaat vanaf nu door het leven als de studio die Crash Bandicoot succesvol naar de eenentwintigste eeuw heeft gekatapulteerd.

Voor de Crash Bandicoot 4: It's About Time review speelde Michiel op een PlayStation 4.

Wil je zelf met deze topper aan de slag gaan? Dan kun je hier Crash Bandicoot 4 op Bol.com kopen.