Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Mario Kart Live: Home Circuit brengt Mario naar de woonkamer

Komt aangescheurd.

Augmentedreality-games vervagen als nooit tevoren de barrière tussen wat computergegenereerd is, en wat tastbaar. De mogelijkheid om games tot leven te brengen, lijkt dan ook ongeëvenaard. Toch staat de technologie nog wat in zijn kinderschoenen. Enter Mario Kart Live: Home Circuit, dat een maand terug tijdens Nintendo's Super Mario Bros. 35th Anniversary Direct kwam aangescheurd. Wij schoven alvast aan voor een eerste digitale showcase van het vernuftige stukje speelgoed.

Bekijk op YouTube

Mario Kart Live: Home Circuit is geen standaard Mario Kart-game. In feite is het eerder een vernuftig stukje speelgoed. Zo betaal je 99,99 euro voor een op afstand bestuurbare miniatuurauto (met Mario of Luigi) voorzien van een camera, vier kartonnen gates (genre Nintendo Labo), twee kartonnen pijlen en een USB-oplaadkabel. De applicatie zelf download je dan weer gratis vanuit de Switch Store. Wie Mario Kart letterlijk naar zijn of haar woonkamer wil brengen, is met Home Circuit dus aan het juiste adres.

In Home Circuit bepaal je namelijk zelf hoe een race eruitziet. Een parcours samenstellen lijkt alvast in een handomdraai gebeurd. Je plaatst vier gates, die als een soort checkpoints fungeren, binnen vijf meter van je Switch-controller. Hoe je dat doet, is volledig aan jou: in een wijde lus, vol kronkels of zelfs kruiselings. Met je Switch-gestuurde autootje rijd je vervolgens door de gates, waarop een verfspoor de lijnen van jouw persoonlijke track tekent. Die lijnen zijn evenwel niet bindend. Zo kun je perfect een hoek afsnijden of een gate missen - tenzij je je parcours met fysieke voorwerpen afbakent natuurlijk. Home Circuit lijkt in dat opzicht iets vergevingsgezinder dan doorsnee kartracers, wat dan weer perfect binnen de speelse natuur ervan kadert.

De op afstand bestuurbare miniatuurauto is voorzien van een camera.

Nintendo benadrukt dat Home Circuit in zowel kleine als grotere huiskamers kan worden gespeeld (buiten is geen optie). Zo volstaat een ruimte van drie op drie meter om een eigen circuit samen te stellen. De complexiteit van een track hangt in de eerste plaats - maar niet uitsluitend - van jouw verbeelding en bouwkunsten af. Demonstratievideo's die we zagen, kleurden in dat opzicht echter nog aardig binnen de lijntjes met wel erg rechtlijnige banen. Je blijft dan ook gebonden aan wat een plastieken autootje kan op een stabiele ondergrond en in een goed verlichte ruimte.

Dat is het fysieke aspect. Maar hoe zit het nu met de augmented reality? Racen doe je tegen een computergegenereerde Bowser Jr. en Koopaloopings. Verder beroept Home Circuit zich op schijnbaar uitgebreide customization-opties. Die worden in drie takken onderverdeeld: gates, obstakels en karts. Gates bestaan uit de voor de hand liggende Item Box Gate en Boost Gate (de snelheid van het wagentje is aanpasbaar tussen 50cc en 200cc), maar ook bijvoorbeeld Stomper en Magic Koopa die je gaandeweg vrijspeelt. Ook obstakels zijn er in verschillende vormen en kleuren (al is het voorlopig nog niet duidelijk of je deze automatisch dan wel manueel plaatst). Omdat je elke aanpassing met je Switch-controller doet, hoef je niet telkens op te staan om een track een andere invulling te geven.

Opvallend daarbij is dat de augmented reality daadwerkelijk de besturingswijze van jouw auto beïnvloedt. Kom je vast te zitten in een zandstorm? Dan schommel je heen en weer. Word je geraakt door een voorwerp of ander obstakel? Dan kom je helemaal tot stilstand. Een buitenstaander die jouw autootje in real-time ziet vertragen, weet dus ook dat je door iets geraakt bent. Home Circuit probeert zich dus op treffende wijze van andere, louter decoratieve augmentedreality-games te onderscheiden.

Fysieke én virtuele elementen geven jouw race-ervaring dus vorm, al is die ervaring eerder op de indrukwekkende augmented reality dan rauwe gameplay gestoeld. Toegegeven, ontwikkelaar Velan doet zijn best om de karakteristieke besturing en invulling van de reeks na te bootsen. Zo is driften een mogelijkheid, en zijn er Grand Prix (die je track een thematische filter lijken te geven) en Time Trials (waarbij je tegen een ghost van je beste tijd racet). Lokale multiplayer kan dan weer tot vier spelers, waarbij elke speler over een Switch en autootje beschikt. Aan het eind van de dag is de speler zelf echter verantwoordelijk voor de content, wat de levensduur van Home Circuit mogelijk in het gedrang brengt.

Als geen ander brengt Mario Kart Live: Home Circuit kartracing naar je woonkamer. Wij kijken alvast uit naar de officiële release en balen dat dit niet bestond toen we zelf tien jaar oud waren.

Mario Kart Live: Home Circuit komt op 16 oktober uit op de Switch.

Read this next