Iron Man VR review - Je hebt een maag van staal nodig

Oververhit.

Iron Man VR's geweldige controls dompelen je volledig onder in de rol van Tony Stark. Monotoon design gooit echter roet in het eten.

De Iron Man VR review van Carl gaat de drones van Stark Industries te lijf, gewapend met het bijtende sarcasme van Tony Stark zelve.

In de huid kruipen van een superheld; wie wil dat nu niet? Videogames vormen daarvoor het perfecte medium en de laatste paar jaren hebben de Batman Arkham-games en Insomniacs Spider-Man bewezen dat de superheldenfantasie geweldig voer voor games vormt. Iron Man VR wil zich nu ook in dat rijtje nestelen en heeft bovendien het voordeel van virtual reality om je in de schoenen van Tony Stark te plaatsen. Het eindresultaat weet echter niet volledig te overtuigen, al is dat vooral de schuld van de game die rond de kernfeatures is opgebouwd.

De basisaspecten van Iron Man VR zitten namelijk erg snor, met vooral de besturing die hoge punten scoort. De PlayStation Move-controllers vervullen de rol van de handschoenen van het Iron Man-pak en laten je toe om zowel rond te vliegen als vijanden aan te vallen. Dat zorgt in het begin voor veel verwarring, aangezien de exacte plaatsing van je handen een enorm verschil maakt voor je vliegrichting. Oefening baart echter kunst en na een uurtje oefenen waan je je effectief Iron Man wanneer je moeiteloos naast gebouwen scheert en drones uit de lucht schiet. De controls vervullen dan ook uitstekend hun taak om je echt als Iron Man te doen voelen.

Zin om ook in de huid van Tony Stark te kruipen? Dan kun je hier Marvel's Iron Man VR + PS Move kopen op Bol.com.

Er is weliswaar een belangrijke kanttekening. Omdat je constant aan hoge snelheden in de lucht rondsuist, is motion sickness een constante zorg. Zo moest ik mijn speelsessies tot een halfuurtje per keer beperken omdat ik me steeds draaierig en oververhit begon te voelen. Aangezien het draaien van je hoofd redelijk belangrijk is tijdens je luchtmanoeuvres, komen de kabels van je PS VR bovendien vaak in de knoop te liggen. Praktische bezwaren staan je genot dus regelmatig in de weg.

Al saboteert ook de game zelf zich regelmatig. Iron Man VR start indrukwekkend, met een bombastische missie waarbij je een neerstortend vliegtuig begeleidt. Te veel missies in het middenstuk van de game vervallen echter in een aaneenschakeling van combat arenas, waardoor monotonie na een tijdje de kop opsteekt. Ook de non-combat locaties waar je tussen missies in vertoeft en waar het verhaal voornamelijk wordt verteld, komen te vaak langs om te blijven boeien. Hoewel ze een welkome rustpauze voor je maag zijn, halen ze het tempo van de game soms bruusk naar beneden.

De stuntelige implementatie van de missies staat in schril contrast met Iron Man VR's script, dat oprecht goed geschreven is. Je gesprekken met Pepper, Friday en de mysterieuze vijand die jou doorheen de game stalkt, zijn doorspekt met het bijtend sarcasme waar Tony Stark zo bekend om staat. Hoewel het verhaal niet bepaald verrassend is als je enigszins bekend bent met bestaande verhaallijnen van Marvel, verdient het niettemin lof dat ontwikkelaar Camouflaj er zo overtuigend in slaagt om Stark als zijn eigen ergste vijand neer te zetten. Je bent oprecht benieuwd naar hoe het verhaal afloopt, en dat is een groot compliment voor eender welke actiegame.

Iron Man VR schotelt je dus een turbulente rit voor. Enerzijds voel je je echt Iron Man terwijl je acrobatische luchtmanoeuvres uitvoert en met bijtend sarcasme reageert op eender wie je pad kruist, anderzijds gaat de game gebukt onder monotoon leveldesign met voorspelbare patronen en is motion sickness nooit veraf. De ervaring is uiteindelijk de moeite waard, maar je hebt wel een maag van staal nodig.

De Iron Man VR review vond plaats op een PlayStation VR. De game komt exclusief op dit platform uit.

Snak je naar wat Marvelactie nu de filmzalen leeg zijn? Via deze link kun je Marvel's Iron Man VR + PS Move kopen op Bol.com.

Marvel's Iron Man VR