Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

The Last of Us: Part 2 - 5 dingen die je moet weten

Wrok in de keel.

We hebben er meer dan zeven jaar op moeten wachten, maar vanaf vandaag duik je eindelijk opnieuw samen met Ellie en Joel de harde wereld in. In onze The Last of Us: Part 2 review lees je hoe de game op indrukwekkende wijze verder bouwt op zijn voorganger en zelfs een van de meest beklijvende verhalen in een game ooit vertelt. Alvorens je echter zelf de confrontatie aangaat met de Infected en het WLF, lijsten we nog even de vijf dingen op die je moet weten over de game.

In The Last of Us: Part 2 speel je als Ellie

Ging de eerste game grotendeels over de verbitterde Joel en zijn moeilijke relatie met de jonge, speelse Ellie, dan eist een intussen volwassen Ellie nu de hoofdrol op. haar speelsheid van weleer heeft echter grotendeels plaatsgemaakt voor wrok en cynisme. Ellie heeft immers haar eigen trauma's te verwerken, hoewel je af en toe nog glimpen van het onschuldige meisje van toen ziet.

Ook op het vlak van gameplay is Ellie een heel ander hoofdpersonage. Ze is immers een stuk leniger en wendbaarder dan Joel. Daardoor ontwijkt ze makkelijk directe aanvallen van vijanden, kruipt ze tussen muren of onder tafels om zich te verstoppen, of verschuilt ze zich in het hoge gras tot er een nietsvermoedende tegenstander langskomt.

The Last of Us: Part 2 heeft zo mogelijk een nog interessanter hoofdpersonage dan zijn voorganger.

The Last of Us: Part 2 jaagt je de stuipen op het lijf met enkele nieuwe vijanden

Heb je de eerste game gespeeld, dan zullen de gevechten in Part 2 meteen vertrouwd aanvoelen. Naughty Dog biedt je deze keer nog meer mogelijkheden om gevechten op jouw manier te benaderen of zelfs volledig links te laten liggen. Daarnaast introduceert de ontwikkelaar ook enkele nieuwe soorten vijanden om je de stuipen op het lijf te jagen. Zo jagen de milities van het WLF je op met honden. Als die je geur te pakken krijgen, is het meteen alle hens aan dek om een nieuwe schuilplaats te vinden.

Tussen de Infected vind je dan weer de Shambler: een vergevorderde vorm van de ziekte die je het leven zuur maakt door giftig gas uit te stoten wanneer je te dichtbij komt. Ook vanop afstand ben je echter niet veilig, want dan bekogelt die griezel je gewoon met gifbommen. Slaag je er toch in om hem op de knieën te krijgen, dan heeft hij nog een laatste verrassing in petto door te ontploffen.

The Last of Us: Part 2 introduceert enkele angstaanjagende nieuwe vijanden.

The Last of Us: Part 2 speelt zich grotendeels af in Seattle

In tegenstelling tot de eerste game speelt The Last of Us: Part 2 zich grotendeels op één plek af, met name de postapocalyptische versie van Seattle. Grote delen van de stad zijn intussen weer opgeëist door de natuur of door de Infected, maar dat neemt niet weg dat wie de stad ooit heeft bezocht meteen enkele herkenningspunten vindt. Zo torent de indrukwekkende Space Needle hoog boven de stad uit als oriëntatiepunt en bezoek je op een bepaald moment het enorme reuzenrad van Seattle. Met daarnaast nog uitstapjes naar onder andere het Washington State Convention Center kun je de toerist in jezelf helemaal loslaten. Als je tenminste die gruwelijke Clickers op een afstand kunt houden.

The Last of Us: Part 2 bevat enkele iconische plekken in Seattle.

The Last of Us: Part 2 heeft geen multiplayer, maar wel een langere campaign

Bij de aankondiging van The Last of Us: Part 2 was er initieel wat gemor toen bleek dat de game geen multiplayer zou bevatten. Veel fans hebben immers mooie herinneringen aan de brutale, tactische wedstrijden in Factions. We kunnen je echter geruststellen. Hoe mooi die herinneringen ook zijn, tijdens het spelen van The Last of Us: Part 2 hebben we geen seconde heimwee gehad.

Naughty Dog compenseert het gebrek aan een multiplayermodus namelijk ruimschoots met een langere campaign. Rolden in de eerste game de credits na een vijftiental uur over het scherm, dan doe je daar deze keer gemakkelijk vijfentwintig tot dertig uur over. Die campaign is bovendien een nog grotere emotionele rollercoaster die je ook nadien nog nachten aan een stuk wakker houdt.

In The Last of Us: Part 2 mis je de multiplayer uit het eerste deel amper.

The Last of Us: Part 2 bevat tal van aanpassingsmogelijkheden

Ook op het vlak van aanpassingsmogelijkheden heeft Naughty Dog zichzelf opnieuw overtroffen. Hoewel we je aanraden om de game op een van de hogere moeilijkheidsniveaus te spelen om de volledige emotionele impact van de gevechten te voelen, kun je de moeilijkheid helemaal naar eigen wens aanpassen. Zo kies je onder andere zelf hoeveel health Ellie heeft, hoe slim haar vijanden zijn en hoeveel grondstoffen je in de omgeving vindt.

Daarnaast bevat de game meer dan zestig toegankelijkheidsopties en kunnen mensen met een visuele, auditieve of motorische handicap zelfs meteen een volledige preset van opties selecteren wanneer ze de game voor het eerst opstarten. Volgens Naughty Dog is het de bedoeling dat iedereen de game kan uitspelen, zonder ergens vast te zitten vanwege een beperking. Dat juichen we uiteraard alleen maar toe, want The Last of Us: Part 2 is meer dan de moeite waard om te spelen.

The Last of Us: Part 2 verdient alle lof voor zijn toegankelijkheidsopties.

Read this next