Desperados 3 review - Tactische toestanden verzekerd

Het tactische Wilde Westen schiet van zich af.

Desperados 3 is een erg uitdagende game die de gelijknamige reeks op geslaagde wijze nieuw leven inblaast dankzij tactische diepgang.

In de Desperados 3 review van Glenn kom je na meer dan veertien jaar te weten of een tactische aanpak nog steeds werkt in het Wilde Westen.

De Desperados-reeks zag in 2001 het levenslicht met het succesvolle Desperados: Wanted Dead Or Alive en stond samen met Commandos aan de frontlinie van het 'real-time tactical stealth'-genre. In 2006 en 2007 probeerde ontwikkelaar Spellbound Entertainment dat vergeefs over te doen met een tweede en zelfs derde Desperados-titel. Door die mindere pogingen, respectievelijk Cooper's Revenge en Helldorado, leek de reeks ten dode opgeschreven. Dat is echter buiten Shadow Tactics: Blades of the Shogun-ontwikkelaar Mimimi Games gerekend. Die studio begon in 2017 aan een reboot van de reeks in de vorm van Desperados 3 en stelt nu het resultaat voor. Is Mimimi geslaagd in die opzet of maakt het de reeks voorgoed af met een genadeschot?

Desperados: Wanted Dead Or Alive werd geprezen vanwege zijn diepe, tactische 'real-time strategy'-benadering. Om die tactische geschiedenis eer aan te doen, bevat Desperados 3 de erg belangrijke Showdown-modus. Met die optie plan en voer je op verschillende manieren opeenvolgende aanvallen of manoeuvres met de verschillende personages uit, zoals tegenstanders tegelijkertijd uitschakelen of afleiden om er voorbij te sluipen. Het vormt een essentiële tool om deze pittige game de baas te kunnen, maar wat wel nog ontbreekt is een voorbeeld van hoe de geplande actie wordt uitgevoerd en hoe de tegenstander daarop reageert. Dat ontdek je immers pas nadat je die actie hebt uitgevoerd. Hoewel je zou kunnen redeneren dat de Showdown-modus daardoor misschien té krachtig zou worden, schiet hij nu nog tekort om de uitdagende gameplay van de reeks echt toegankelijk te maken - wat een expliciet doel is van Mimimi met deze titel. De Showdown-modus mist dus nog de nodige extra's, maar is toch een waardevolle toevoeging om te kunnen experimenteren in een uitdagende game.

Daarnaast beschikken alle personages over unieke vaardigheden waarmee ze tegenstanders uitschakelen, lokken of doen wegkijken. Zo kan Isabelle vijanden aan elkaar linken en die tegelijkertijd uitschakelen of kan Doc hen vanop grote afstanden vermoorden zonder al te veel geluid te maken. Een tweede optie om ze te elimineren is door middel van handige 'ongelukjes' in de vorm van een vallend rotsblok of een vallend platform. Als je dat laatste gebruikt, dan zal de vijand nooit alarm slaan en altijd uitgaan van een ongeluk. Zowel de verschillende vaardigheden als de 'ongelukjes' in de omgeving zorgen voor een uitgebreide waaier aan tactische opties en nodigen je uit om te combineren en experimenteren. Mimimi Games neemt het tactische aspect van de game erg serieus en dat is bewonderenswaardig.

Mimimi Games tracht met Desperados 3 zowel ervaren als nieuwe spelers aan te trekken. De extreem hoge moeilijkheidsgraad van sommige missies kan er echter voor zorgen dat nieuwere spelers de game uit de weg gaan. Zoals eerder gezegd doet ook de Showdown-modus net te weinig om nieuwelingen warm te maken voor deze pittige reeks. Nochtans doet de game het pakken beter dan z'n voorgangers om spelers te begeleiden. Zo bevat het een trial-and-error aanpak dat is gebaseerd op een instelbaar aantal quicksaves. Daarmee kun je een bepaalde aanpak om een vijand uit te schakelen testen, simpelweg herladen wanneer die mislukt, en iets anders proberen. Tijdens de speelsessies krijg je verder ook een timer te zien en daarmee herinnert Mimimi je er regelmatig aan om je voortgang op te slaan. Ondanks de verscheidenheid aan ondersteunende opties blijft de moeilijkheidsgraad bij bepaalde missies zodanig op de zenuwen werken dat je toch vaak met een dubbel gevoel achterblijft.

Desperados 3 wordt voorgesteld als een verhaalgedreven game en die belofte lost Mimimi zeker in. Zo ontmoet je een personage, ga je er onmiddellijk mee aan de slag en bouw je er een band mee op. Mimimi durft dat soms toch weleens te vergeten. Bij de tweede missie stapt personage Hector de saloon binnen en praat hij met hoofdpersonage John Cooper over het feit dat ze eerder samenwerkten tijdens de 'good old days'. Wat die gouden dagen zijn, ontdek je ironisch genoeg voor een prequel niet op dat moment. Gelukkig blijft het bij dat ene voorval en prikkelen de andere dialogen daarentegen wel. Daardoor lost Mimimi de tweede belofte in en is de game een geslaagde prequel van Desperados: Wanted Dead or Alive.

Naast een prequel van de eerste game is Mimimi verantwoordelijk voor het gelijkaardige Shadow Tactics: Blades of the Shogun en dat merk je ook. Als je beide games vervolgens met elkaar vergelijkt, dan zie je dat Desperados 3 er echter grafisch beter uitkomt dankzij de realistischere animaties, schaduwen en windeffecten die de grassprietjes en bomen vrolijk met de wind mee doen bewegen. De cartoonachtige elementen zijn nog niet helemaal verdwenen uit de artstijl en dat is vrij bizar als je weet dat Mimimi expliciet aangaf die te willen schrappen. Uiteindelijk is dat niet erg, want die stripachtige tekenstijl geeft de spelervaring een extra zetje. Ook visueel is Desperados 3 dus een erg degelijke game.

Ontwikkelaar Mimimi Games zet met Desperados 3 een zeer diepgaande en tactische game met goed uitgewerkte mechanics neer. Dat wordt versterkt door het wijde aanbod aan creatieve skills en opties die je aanmoedigen om te experimenteren tijdens je speelsessies. Niet alles is rozengeur en maneschijn, want de geregeld erg moeilijke missies zorgen er vaak voor dat je met een dubbel gevoel achterblijft. Daar blijft het echter bij, want de game is verder een erg goed in elkaar gestoken prequel met een goed geschreven origin story. Grafisch zit de game ook erg goed in elkaar, met een cartoonachtige stijl die voor dat extra zetje zorgt. Als je alles samen telt, is de uitkomst simpel: Desperados 3 is een erg geslaagde reboot voor de Desperados-reeks.

Glenn recenseerde Desperados 3 op de PlayStation 4.

Zin om naar het Wilde Westen te trekken? Je kunt hier Desperados 3 kopen op Bol.com.

Desperados