MotoGP 20 review - Heeft een pitstop nodig

Moto Sans Prix.

Realistische motortechniek en assistentie verrijken je carrière in MotoGP 20, maar het gebrek aan diepgang laat de reeks niet vooruitgaan.

In de MotoGP 20 review van Nathan lees je of Milestone in deze nieuwe titel het realisme kan opvoeren. Zet de reeks grote stappen vooruit, of blijft hij ter plaatse trappelen?

Milestone stelt MotoGP 20 met grote woorden aan je voor, want extreem realisme wordt daarin volgens de studio de norm. In de eerste plaats moet de nieuwe telg in de motorracerfamilie jou aanspreken als je over de nodige durf en beslissingskracht beschikt. Races winnen is voor de doorsnee veteraan uiteraard niet meer voldoende: Milestone wil je namelijk in de carrièremodus laten omringen door persoonlijke assistenten. Hun kennis neem je mee naar de setup van je motorfiets die enkele diepgaande technische uitbreidingen biedt. De game voelt daardoor alvast realistisch aan, maar de functionaliteiten brengen te weinig diepgang om van echte progressie in de reeks te spreken.

Aan het begin van je (semi-professionele) carrière neem je een persoonlijke manager aan en krijg je een Chief Engineer en data-analyst toegewezen. De ene verdedigt je belangen bij het team, de andere twee hebben middels een score een directe invloed op de prestaties van je technische staf. Het is echter niet duidelijk wat je manager precies doet, behalve zijn maandelijks loon innen. Daarnaast zie je nergens hoe de twee overige technici hun invloed uitoefenen, want je merkt niet dat je technische team matige voorstellen doet. Zowel de manager als de stafhoofden zijn een realistische opsmuk die in een echte carrière thuishoren, maar ze doen niets noemenswaardigs. Daardoor heeft MotoGP 20 dus een schijn van realisme, maar door een gebrek aan transparantie komt dat niet helemaal tot ontplooiing.

Heeft deze review je zin om te racen aangewakkerd? Dan kun je hier MotoGP 20 kopen op Bol.com.

Op papier is zo'n effectieve Chief Engineer nochtans handig, aangezien Milestone in deze editie een nieuw brandstof- en bandensysteem introduceert. Met de Fuel Consumption bepaal je hoeveel brandstof je meezeult, wat dan weer het gewicht van je motorfiets beïnvloedt. Tire Wear biedt je op zijn beurt drie types banden voor zowel voor- als achterwiel. De weersvoorspelling aan het begin van een GP is namelijk niet alleen een leuk tussendoortje: je moet je banden afstemmen op de temperatuur of een al dan niet nat wegdek. De verschillen zijn subtiel, maar in een snelle motorrace voel je het effect veel beter aan. Beide componenten laten je toe om te experimenteren en uiteindelijk de perfecte setup te vinden. Door de duidelijke feedback die het systeem geeft, schenkt het brandstof- en bandensysteem veel meer realisme dan de introductie van de assistenten.

MotoGP 20 ziet er ook beter uit ten opzichte van z'n voorganger. Daardoor kan de game je op andere vlakken ook warm maken om te beginnen met racen, en dat mag je letterlijk nemen. In aanloop naar de Grand Prix van Qatar zie je het zonovergoten Losail-circuit en voel je net niet het smeulende tarmac. In Austin, Texas plenst de regen in dikke druppels op je scherm en gutst het water vervaarlijk onder je wielen vandaan. Je zin om te racen gaat op een natuurlijke manier over in een gezonde spanning. Het geluid tempert je enthousiasme wel wat, want het blijft net als in MotoGP 18 een probleem: twintig racende motors veroorzaken alleen een gedreun en als je in een test stilvalt, dan zoeven andere renners je zelfs stil voorbij. Het geluid mist dus nog steeds diepgang, maar de reeks zet visueel stappen vooruit die je zin versterken om de race te beginnen.

Milestone loopt in de aanloop naar de release hoog op met de grafische verbeteringen, maar duwt je daarbij vooral in de richting van de Editor. Je kunt daarmee je motorfiets, pak, helm, enzovoort naar wens aanpassen, zoals kleuren en verschillende lagen eraan toevoegen. Het doel is een volledig gepersonaliseerde renner creëren, maar uiteindelijk kan dat alleen de geduldige creatieveling bekoren. De diehardracer wil vooral zijn motorfiets finetunen en de baan op gaan. Het is een sympathieke toevoeging die de reeks bovenal niet fundamenteel verandert, en je doet afvragen of pakweg de carrièremodus die betere afwerking niet verdiende. In dit opzicht is het tekenend voor de minimale progressie die MotoGP 20 maakt dat wat visuele 'tweaks' en een nieuw bandensysteem alle aandacht naar zich toe trekken. Milestone laat z'n geesteskind er dus niet stevig op vooruitgaan; de problemen zijn al langer gekend en ook MotoGP 20 pakt ze niet aan.

Tenslotte spreekt MotoGP 20 maar moeizaam de nieuwkomers aan. Zo leg je testritten tegen de tijd af om data te verzamelen die je meer vertellen over de ideale setup. Ze zijn al een uitdaging op zich, want de tijd die je moet halen is haast van wedstrijdniveau. Bovendien is een correcte uitrusting geen garantie op succes. Zo heb je op een nat wegdek zachte banden nodig, maar timing en remmen zijn nog belangrijker. Het is niet uitgesloten dat je in de regen als beginneling tien keer valt. Hulpmiddelen zoals het automatisch remmen zijn welkom, maar vertragen je ook in z'n geheel. Terwijl de weinige toevoegingen voor oudgedienden niet transparant genoeg zijn, komen ze op nieuwkomers te technisch over. Milestone slaagt er dus niet in om met MotoGP 20 alle spelers te overtuigen.

Extreem realisme is een grote term die Milestone iets te gemakkelijk in de mond neemt. Persoonlijke assistenten in de carrièremodus geven een schijn van realistische diepgang, maar ze zijn te vlak uitgewerkt om echt effect te hebben. De beelden en het klimaat bij elke GP scheppen voldoende sfeer, maar op vlak van geluid blijft de game in het verleden steken. Bovendien is de uitgebreide Editor geen essentieel onderdeel. Met de nieuwe technische functionaliteiten kun je wel volop aan de slag - tenminste, als je al genoeg kilometers op de teller hebt. Nadat Milestone de verwachtingen voor MotoGP 20 hoog gelegd heeft, maakt de studio een prima start, maar vliegt daarbij snel uit de bocht.

Zin om zelf op een virtuele motorfiets te kruipen? MotoGP 20 kopen op Bol.com. doe je hier.

Nathan recenseerde MotoGP 20 op de pc.

Advertentie

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Nathan Van Coillie

Nathan Van Coillie

Biersommelier

Van achter zijn toetsenbord beoordeelt Nathan games, literatuur, films en muziek, plant hij afrekeningen tegen taalbarbaren en geeft hij commentaar op snookerwedstrijden... aan zichzelf.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread