Dragon Quest 11 S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition review - Definieert Definitief

Het epos stijgt in level.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Dragon Quest 11 S voor de Switch bevat waardevolle verbeteringen en toevoegingen die een uitstekende JRPG naar een nog hoger niveau tillen.

Voor de Dragon Quest 11 S review stapt Sander nog eens de wondere wereld van Erdrea binnen. Zijn Dragon Quest 11 review was al lovend, maar de grijns op zijn gezicht is nu nóg groter dan voorheen.

Dragon Quest 11 is een uitstekende JRPG voor iedereen, of je nu een doorgewinterde veteraan bent of je je afvraagt waar de afkorting JRPG eigenlijk voor staat. De toegankelijke maar diepgaande game maakte vorig jaar ondanks enkele schoonheidsfoutjes al een ijzersterke indruk. Square Enix zag deze imperfecties ook en brengt daarom nu Dragon Quest 11 S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition op de Nintendo Switch uit. Met deze versie zijn de klachten zichtbaar én hoorbaar opgelost, waardoor de Definitive Edition zich met recht de definitieve versie van deze geweldige game mag noemen.

De cartooneske stijl van Dragon Quest 11 vertaalt zich perfect naar Nintendo's console. Hiervoor zijn een aantal concessies gemaakt, zoals een lagere schermresolutie en minder gedetailleerde textures, maar dat verandert bar weinig aan de presentatie van de game. De typerende stijl van Akira Toriyama en de uitgestrekte, weelderige landschappen van Erdrea blinken nog steeds uit. Bovendien draait de game met een stabiele 30 frames per seconde en presteert het zowel in de docked als handheldmodus uitstekend. Ondanks de aanpassingen kan Dragon Quest 11 S dus zonder blozen naast zijn grote PlayStation 4-broer staan.

De grootste klacht uit Dragon Quest 11, de erbarmelijke muziek, is in de Switch-versie dubbel en dwars opgelost. Zo kun je de volledige game met een geheel symfonische soundtrack spelen, die vele malen rijker dan de oorspronkelijke synthetische muziek klinkt. De muziek is wel nog altijd op dezelfde manier gearrangeerd, waardoor sommige tracks nog steeds repetitief zijn. De orchestratie maakt echter zelfs de zwakste nummers dragelijk.De queeste van de Luminary is dan ook nog memorabeler dan voorheen.

Dragon Quest 11 S review - Erdrea is nog steeds in vol ornaat te bewonderen.

Dragon Quest 11 is al een enorm toegankelijke JRPG maar de Switch-versie doet daar nog een flinke schep bovenop. Zo is het nu mogelijk om overal te craften. Mis je materialen die niet van monsters komen, dan kun je die direct bij de Fun-Sized Forge aanschaffen. Constant terugreizen naar een kampvuur is daarmee ten einde. Je krijgt ook de mogelijkheid om je paard overal op te roepen, terwijl Erik je vertelt of er nog schatkisten in de directe omgeving verstopt zijn. Indien je de game al op de PlayStation 4 of pc hebt gespeeld, kun je reeds bekeken cutscenes simpelweg overslaan. Tot slot kun je gevechten met de Ultra Speed-instelling nog sneller doen verlopen. Daardoor is Dragon Quest 11 S uitstekend voor nieuwe spelers, maar ook voor zij die de Switch-versie alleen voor de nieuwe content opnieuw spelen.

Die nieuwe content is bovendien ook de moeite waard. Zo ga je naar het thuisland van de Tockles, mysterieuze wezens die in het origineel pas tijdens de endgame toegelicht werden. Monsters proberen de tijdlijnen van de voorgaande Dragon Quest-games te verstoren, en jij moet ze in ere herstellen. Door 'Pastwords' te verzamelen speel je steeds meer gebieden uit de klassieke games vrij, en daarmee een grote hoeveelheid zijmissies voorheen alleen in de Japanse 3DS-versie speelbaar. Bovendien verandert het uiterlijk van de game: van 3D-modellen naar kleurrijke 2D sprites met bijhorende retromuziek. Deze zijmissies vieren niet alleen de rijke geschiedenis van de Dragon Quest-serie, maar geven de onderbenutte Tockles bovendien een welverdiende plek in de spotlight, waardoor gebeurtenissen tegen het einde van de game van een betere context worden voorzien.

Dragon Quest 11 S review - De Tockles geven je een terugblik naar meer dan dertig jaar Dragon Quest.

Wanneer je de 2D Mode aanzet, valt de gehele game overigens met de nieuwe sprite-art te spelen. Dat komt echter met een apart prijskaartje. Allereerst moet je het zonder stemmenwerk en vrijwel alle quality of life-verbeteringen stellen. Waar monsters voorheen zichtbaar over de landkaart liepen, keren in deze modus bovendien willekeurige confrontaties terug. Hoewel het altijd mogelijk is om naar deze 2D Mode over te schakelen, moet je er een aparte save game voor aanmaken en kun je alleen vanaf een reeds uitgespeeld hoofdstuk beginnen. De twee modi lopen dus niet gelijk met elkaar, waardoor je uiteindelijk beter een keuze maakt in welke modus je de gehele game wilt spelen. Niettemin is er veel zorg aan de 2D Mode gespendeerd. Alsof je een volwaardige 'demake' van het origineel voor de Super Nintendo speelt. Deze aparte reis door de tijd is vooral voor retropuristen een genot, maar ook een interessante kijk op hoe ver het genre in de afgelopen jaren is gekomen.

Dragon Quest 11 S maakt een uitstekende JRPG nog beter. De quality of life-toevoegingen zijn meer dan welkom, net als de orchestrale soundtrack die een genot voor het oor is. De toevoeging van de verloren content uit de 3DS-versie geeft je niet alleen meer te doen, maar verrijkt bovenal de wereld en verhaallijn van de game. Tot slot vormt de 2D Mode een interessante tijdmachine, waarmee je de game op een volledig nieuwe manier kunt ervaren. Dankzij alle toevoegingen laat de Switch-versie de game van vorig jaar ver achter zich, en zelfs als je de game kunt dromen zijn er meer dan genoeg nieuwe ervaringen om op te doen. Dragon Quest 11 S is zonder twijfel de definitieve versie van een reeds briljante game.

Voor de Dragon Quest 11 S review speelde Sander op de Nintendo Switch.