Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Fans van Fallout: New Vegas kijken sinds de aankondiging van The Outer Worlds reikhalzend uit naar de nieuwste game van Obsidian Entertainment. Beide games hebben heel wat gemeen, maar is The Outer Worlds ook echt een spirituele opvolger voor Fallout: New Vegas? Wij vroegen het tijdens Gamescom aan Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian.


Eurogamer: The Outer Worlds wordt logischerwijs vaak vergeleken met Fallout: New Vegas, aangezien het allebei first-person RPG's van dezelfde studio zijn. Vindt u die vergelijking eigenlijk terecht?

Starks: Veel mensen zien The Outer Worlds inderdaad als een spirituele opvolger voor Fallout: New Vegas. Uiteraard heeft die game een zekere invloed gehad. Een aantal medewerkers van Obsidian hebben destijds Fallout: New Vegas mee ontwikkeld, terwijl de meeste jongere collega's dan weer fans van het eerste uur zijn. Toch zijn er ook heel wat verschillen tussen beide games. De dystopische sciencefictionsetting van The Outer Worlds hebben we in het verleden nog niet echt verkend, waardoor we een heel nieuwe wereld konden creëren.

Wat waren dan jullie grootste inspiratiebronnen voor die wereld?

Toen ik bij het team kwam, verplichtte Leonard Boyarsky mij meteen om de film Brazil te bekijken (een sciencefictionfilm van Terry Gilliam uit 1985, nvdr). Voor hem waren de absurde humor en de maatschappijvisie in die film alvast een belangrijke inspiratiebron voor de game die hij voor ogen had. Ook series zoals Firefly hebben een belangrijke impact gehad. Maar in feite hebben al onze medewerkers de kans gehad om invloeden uit hun eigen favoriete games en films in de game te stoppen.

The Outer Worlds interview - Obsidian Entertainment laat zich deze keer inspireren door onder andere Firefly en Brazil

Voordien heeft u bij Obsidian ook aan Pillars of Eternity 2 gewerkt. Zijn er achteraf gezien zaken die beter konden in die game, of die jullie anders hebben aangepakt in The Outer Worlds?

Toch wel, ja. Achteraf gezien heb ik in Pillars of Eternity 2 en Tyranny misschien niet voldoende aandacht aan het tempo van de dialogen besteed. Zo heb ik intussen geleerd dat minder belangrijke personages de spelers niet altijd hoeven te overspoelen met een stortvloed aan informatie en dialoogopties. En als dat toch nodig is, kun je die personages ook gewoon sneller laten spreken om zo het tempo in de game te houden.

Op die manier geef je belangrijke personages de kans om echt op te vallen en de speler uit te nodigen om hen beter te leren kennen. Dat draagt op het einde allemaal bij tot de emotionele impact die een game heeft.

The Outer Worlds wordt uitgegeven door Private Division, en heeft een beperkter budget dan bijvoorbeeld Fallout: New Vegas. Wat betekent dat voor de omvang van de game?

Het hangt er uiteraard van af of je enkel de main quest volgt of ook de vele zijmissies wilt ervaren. De omvang van de game is inderdaad beperkter, daarom hebben we sterk ingezet op de herspeelbaarheid van The Outer Worlds. De game bevat verschillende eindes, en ook je keuzes en vechtstijl zullen per playthrough verschillen. Zo is het mogelijk om een hele stad uit te moorden en daarvan uren later nog de gevolgen te merken.

Cover image for YouTube videoThe Outer Worlds - Come to Halcyon Trailer | PS4

In welke mate is The Outer Worlds een first-person shooter? Hebben jullie veel aandacht besteed aan de gunplay?

Absoluut! The Outer Worlds is naast een RPG ook vooral een actiegame. Zelf speel ik graag games zoals Borderlands, en ik denk dat fans van die serie zich ook met deze game zullen amuseren. Ook zitten er in de skill trees voldoende vaardigheden om de gunplay nog te verbeteren of om gevechten op een strategische manier te benaderen. Voor elk wat wils dus.

De game schetst een nogal sombere toekomstvisie. Bevat The Outer Worlds een politiek statement?

Het is uiteraard nooit mogelijk om een game te ontwikkelen in een politiek vacuüm, maar in de eerste plaats is The Outer Worlds bedoeld om mensen te entertainen. Onze dystopische wereld is dan ook vooral een setting waarin je leuke en hilarische momenten zult beleven, de nadruk ligt op plezier beleven.

Nog een laatste vraag: The Outer Worlds komt uit op 25 oktober. Hoe gaan jullie die dag beleven?

Dat is altijd een spannend moment. We gaan sowieso de eerste reviews in de gaten houden, want we zijn uiteraard benieuwd wat mensen van de game vinden. Als je zo lang en zo hard aan iets werkt, hoop je uiteraard dat andere mensen plezier beleven aan je game.

Bedankt voor dit interview.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

The Outer Worlds

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch

Related topics
Over de auteur
Michiel De Coninck avatar

Michiel De Coninck

Nostalgicus

Michiel kijkt met veel nostalgie terug naar 'de goede oude tijd', toen de Sega Dreamcast nog hip was en DLC gewoon een expansion heette. Hij heeft verder een onverklaarbare voorliefde voor point-and-click adventure games.

Reacties