Yakuza Remastered Collection review - De complete saga met delen 3, 4 en 5

UPDATE: Yakuza 4 Remastered nu gerecenseerd.

Yakuza 3 blijft de zwakste game in de reeks, maar de remaster van Yakuza 4 maakt dat meer dan goed.

De Yakuza Remastered Collection review van Carl troont je mee naar Kamurocho om te zien hoe Sega's remasters van Yakuza 3, Yakuza 4 en Yakuza 5 uitdraaien. Door deze drie games de remasterbehandeling te geven, is het volledige zevendelige verhaal van Kazuma Kiryu nu beschikbaar op de PlayStation 4. Hier lees je nog eens onze Yakuza 0 review, Yakuza Kiwami review, Yakuza Kiwami 2 review en Yakuza 6 review.

Opgelet: de drie games in de Yakuza Remastered Collection komen stapsgewijs uit. De releasedata van de games zijn 22 augustus 2019 (Yakuza 3 Remastered), 29 oktober 2019 (Yakuza 4 Remastered) en 11 februari 2020 (Yakuza 5 Remastered). We updaten dit reviewartikel zodra de games beschikbaar zijn.

Yakuza 3 Remastered review

Yakuza 3 geldt wat betreft zijn release in het westen als het zwarte schaap in de reeks. De game lanceerde in 2010 in onze contreien op de PlayStation 3 met verschillende substories en minigames weggesneden, omdat uitgever Sega ze ongepast achtte voor een westers publiek. Nu de Yakuza-reeks echter een ongeziene populariteit kent, acht Sega het tijd om Yakuza 3 te remasteren en alle weggegooide content te herstellen. Een waardevolle zet voor de puristen, maar uiteindelijk helpt het niet om de belangrijke tekortkomingen van Yakuza 3 goed te maken.

De Yakuza-games hebben namelijk altijd al geworsteld met een traag begin, maar Yakuza 3 spant wat dat betreft de kroon. Hoewel de eerste paar hoofdstukken een verdienstelijke poging doen om variatie te introduceren door Kiryu weg te halen uit Kamurocho en in de plaats voor weeskinderen in Okinawa te laten zorgen, is deze proloog veel te langdradig. Eerst help je jouw nieuwe familie graag uit de brand, door onder andere een pestkop aan te pakken en een opflakkering van jonge liefde te begeleiden, maar de relatie tussen Kiryu en de kinderen wordt nooit diepgaand en geloofwaardig, waardoor de talloze fetch quests die je moet oplossen algauw beginnen tegensteken. De droge plot over wie een stuk grond in Okinawa probeert te bezitten, helpt ook niet om je te betrekken bij het geheel. En zo vertegenwoordigen de eerste zes uur van Yakuza 3 het ergste van de reeks: fetch quests waarbij je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, te lange cutscenes over personages met wie je geen band hebt, en bijgevolg een tempo dat kant noch wal raakt.

Ook grafisch is Yakuza 3 Remastered allesbehalve een voltreffer. Sega houdt zijn belofte dat Yakuza 3 nu inderdaad aan 60 frames per seconde draait, wat wonderen doet voor je tochtjes doorheen de straten van Okinawa en Tokyo en de vechtpartijen waarin je je om de haverklap bevindt. De texturen stellen het echter minder goed: de advertentieborden van winkels zijn moeilijk leesbaar en het grootste slachtoffer is het waarlijk gruwelijk gepixeleerde jasje van Majima Goro. Ook de modellen van de personages hebben geen opkuisbeurt gekregen, met vooral willekeurige vijanden op straat en personages in de substories die eruit zien alsof ze in een PlayStation 2-game thuishoren.

Het is onmogelijk om Yakuza 3 Remastered te bespreken zonder het ook kort over de 'herstelde' content te hebben. Zoals aangegeven in de inleiding, achtte Sega het indertijd nodig om de game aan het westerse publiek aan te passen. Nu de eigenzinnige en soms bizarre humor van de reeks echter in de smaak begint te vallen, siert het de uitgever enorm dat de content in ere werd hersteld. Zo is de Hostess Management-minigame terug en kun je opnieuw een bezoekje aan de Massage Parlor wagen. Hoewel zo goed als alle content ondertussen voorbijgestreefd is door de enorme stappen die Zero en de Kiwami-games zetten, is het vanuit gamehistorisch perspectief lovenswaardig dat de game 'gerestaureerd' is. Bovendien heeft het script een upgrade gekregen, waardoor de vertaalde dialogen accurater en grappiger zijn. Yakuza 3 Remastered scoort wat betreft localisatie en inhoudelijke inspanningen dus hoge punten.

Dat is echter niet genoeg om Yakuza 3 Remastered zomaar blindelings aan te raden. Hoewel het herstel van de originele visie van de game een belangrijke mijlpaal is, weet het de grote problemen van deze editie niet aan te pakken. Het eerste kwart van de game is nog steeds tergend traag en weinig genietbaar, terwijl de grafische verbeteringen zeer bescheiden zijn. Als eerste deel in de Yakuza Remastered Collection betekent Yakuza 3 dan ook een gemengd eindresultaat.

Yakuza 4 Remastered review

Yakuza 4 Remastered vormt een flinke sprong voorwaarts tegenover Yakuza 3 Remastered. Dat heeft vooral te maken met de kwaliteit van de basisgame zelf, die meer variatie, een beter verhaal, interessantere gameplay en sterkere combat biedt. Bovenal is dit een prima remaster die een reeds goeie game overtuigend naar de PlayStation 4 brengt.

Hoewel Yakuza 1 tot en met 3 al complexe verhalen hadden, gaat Yakuza 4 wat dat betreft nog veel verder. Je speelt namelijk met in totaal vier hoofdpersonages: Shun Akiyama, Taiga Saejima, Masayoshi Tanimura en oudgediende Kazuma Kiryu. Na het kurkdroge verhaal van Yakuza 3 waarin Kiryu simpelweg te weinig persoonlijkheid had, is het een heuse verademing om in Yakuza 4 aan de slag te gaan met de drie andere personages. Vooral het contrast met de nonchalante Shun Akiyama is heerlijk. Wanneer je na vele uren spelen uiteindelijk weer de controle over Kiryu krijgt, voel je pas helemaal dat Yakuzas 4 keuze voor meerdere hoofdpersonages sterk werkt en op een geslaagde wijze meer variatie in het hoofdverhaal introduceert.

Ook visueel is Yakuza 4 Remastered een serieuze stap vooruit tegen deel 3. Doordat de game uitkwam in 2009 na enkele jaren ervaring met de PlayStation 3, wist Yakuza 4 indertijd al indrukwekkende resultaten op het beeldscherm te toveren en deze Remastered-versie plukt daar de vruchten van. Alle hoofdpersonages zien er enorm gedetailleerd uit en Kamurocho komt nu helemaal tot leven met bruisende mensenmassa's en dozijnen gedetailleerde winkeltjes, restaurants en cafes. Bovenal heeft Yakuza 4 enorm overtuigende filmpjes, die met indrukwekkende camerashots en spectaculaire actiescčnes de show stelen. Met de 60 frames per seconde die deze Remaster introduceert, oogt Yakuza 4 allesbehalve verouderd.

Ook de gameplay van Yakuza 4 is pakken interessanter dan zijn voorganger, met een beter upgradesysteem dat je meer flexibiliteit schenkt in welke skills je wil upgraden - zeker vergeleken met de zeer gelimiteerde upgradepaden in 3. Elk hoofdpersonage heeft bovendien zijn eigen unieke vechtstijl, waardoor je na 25 uur aan monotone gevechten in Yakuza 3 eindelijk weer met plezier confrontaties opzoekt. De combat van de Yakuza-games blonk nooit uit in diepgang, maar deel 4 doet er alles aan om je zoveel mogelijk coole opties en upgrades te geven. Daardoor zoek je ook met veel meer plezier de immer excentrieke substories en weelde aan minigames op, die in deel 4 tot een ware kunst werden vergeven.

De conclusie is dan ook simpel: Yakuza 4 Remastered is de allerbeste versie van een ijzersterke game. Met deel 4 vond Sega de perfecte formule voor de Yakuza-reeks en tot op de dag van vandaag - met Kiwami 2 als meest recente voorbeeld - is dat recept amper gewijzigd. Daardoor is het een plezier om Yakuza 4 Remastered te spelen.

ADVERTENTIE

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread