Ancestors: The Humankind Odyssey interview: "Alles moet zo snel gaan tegenwoordig"

Met hoofdontwikkelaar Patrice Désilets, bedenker van Assassin's Creed

Na lange tijd onthult Patrice Désilets, bedenker van Prince of Persia en Assassin's Creed, zijn nieuwste game Ancestors: The Humankind Odyssey. In onze Ancestors: The Humankind Odyssey review lees je alvast Michiels oordeel over de ambitieuze survivalgame. Tijdens Gamescom 2019 konden wij de ontwikkelaar, verdiept in zijn eigen game, enkele vragen stellen. Over Panache, over evolutie... en Patrice zelf? Die speelde intussen met zijn primaat.

Ancestors' release nadert. Hoe voelt het om je eerste game met Panache Digital Games uit te brengen?

M'n laatste game is van tien jaar geleden. En het is mijn eerste titel met deze studio, dus het kan ietwat stressvol zijn. Maar het is ook een soort overgang - dat is goed. Na volgende week (de officiële release van Ancestors, nvdr) zal het anders zijn, maar life goes on. Ik ben erg trots op mijn team, op mezelf en op waarin we geslaagd zijn. We zijn een klein team van 35 mensen en... (zwijgt, wijst naar het scherm, waar een van zijn apen een bad trip ervaart) Paddenstoelen eten is niet altijd goed. Ik denk dat ik vergiftigd ben...

Je bent natuurlijk niet aan je eerste historische game toe. Ancestors doet echter een gigantische sprong terug in de tijd.

Tien miljoen jaar - dat was het plan. Zoals je zei, sta ik bekend om mijn geschiedkundige games. Dus ik dacht: 'Laten we een geschiedkundige game maken!' Nadat ik de materie grondig bestudeerd had, wilde ik geen clichés zoals 'tienduizend jaar voor Christus'. Nee, waarom niet terug naar het uiterste begin. Laten we ons onderdompelen in de fantasie van in bomen klimmen en op twee benen leren lopen. En nu zijn we een week van de release verwijderd!

Ancestors legt - logisch ook - de nadruk op evolutie. Heb je soms een persoonlijke fascinatie met evolutie of de oorsprong van de mens?

Evolutie is de kern van Ancestors. En ja, ik vraag het me soms af. Waar komen we vandaan? Wat is er allemaal gebeurd? Ik stel vast dat we een beetje 'losgekoppeld' zijn van dat verleden, van wie we werkelijk zijn. Biologisch gezien kunnen we in de jungle en op de savanne overleven, en daarom kunnen we erg snel lopen. Aangezien er geen luipaarden meer zijn die ons trachten te doden, hebben we er zelf maar verzonnen. Het is fascinerend dat alles zo snel moet gaan tegenwoordig. Dit is een game waarin je alle tijd hebt - er is dus geen haast. Ik duw de speler niet in een bepaalde richting. Dat is volledig aan de speler zelf. Ik ken iemand die me vertelde dat hij erin geslaagd was zijn hele clan kwijt te spelen omdat hij halsoverkop de jungle in liep. Neem gewoon je tijd. De game probeert je immers al van in het begin op te eten.

Hoe groot of divers zijn de omgevingen in de game precies?

Vrij groot. De wereld is redelijk uitgestrekt. De precieze grootte kan ik niet zeggen, maar er zijn verschillende gebieden. Je zit dus niet altijd in de jungle. Je vindt ook een savanne en nog andere locaties.

Eerder zei je dat de speler zelf bepaalt wat hij doet. Zijn er dan helemaal geen missies of verhaalelementen?

We helpen zeker niet te veel. Voor sommige spelers kan het overweldigend zijn, maar dat is volgens mij juist de schoonheid van Ancestors. Wanneer je iets doet, zal de game je weliswaar zeggen 'Kijk, hier heb je iets voltooid'. Het Neural Network (Ancestors' skill tree, nvdr) is je RPG-systeem. Net voor jij aankwam, ben ik een generatie opgeschoven, waardoor ik plots duizenden jaren verder sta. De baby's zijn nu bijvoorbeeld omnivoor, dus het wordt gemakkelijker om verschillende soorten voedsel te eten. Je hebt weliswaar energie nodig om dit soort evoluties vrij te spelen (wijst naar een vraagteken op het scherm). Dat daar is een missie! Oh, ik heb net een waterval ontdekt Zo zijn er nog veel meer dingen te ontdekken.

ancestors
Ancestors: The Humankind Odyssey interview: Exploratie en nieuwsgierigheid stuwen evolutie voort.

Wat vind jij zélf het leukst aan Ancestors?

Wat ik erg leuk vind is dat je de game echt onder de knie kunt krijgen. Ik ken de game natuurlijk door en door, maar het is altijd anders. Vorige week op kantoor heb ik de hele tijd geprobeerd om de game zonder cheats uit te spelen - en ik heb 'm nog niet uit! Ik slaap bijvoorbeeld veel - dat is mijn dagelijkse regime - en ook m'n waterpeil is in orde (in Ancestors weliswaar, nvdr). Ik zit vol energie. Soms kun je jezelf gewoonweg in een missie verliezen. 'Oh, ik moet zien wat er bovenaan deze boom is' of 'Oh, ik wil naar de andere kant van die heuvel' - dat duurt wel eens langer dan verwacht. Dat vind ik geweldig, dat iets meer tijd in beslag neemt dan je aanvankelijk had ingeschat. Ik herinner me dat ik aan Assassin's Creed of zelfs Prince of Persia werkte en dat ik aan het einde van een project door de game moest gaan. Dat duurde dan twee uur, en dan deed je het gewoon opnieuw. Ancestors draait niet rond de hoeveelheid tijd die je erin steekt. Het gaat erom dat elk gekozen pad compleet uniek is omdat dit één groot level is. Er is slechts één laadscherm in het begin en that's it - je bent in Afrika.

Kun je de game uitspelen door steeds in hetzelfde gebied te blijven? Door met andere woorden niet te verkennen, en zo geen gevaar te lopen?

Nee, dat is niet mogelijk. Uiteindelijk maken exploratie en nieuwsgierigheid deel uit van onze evolutie - je moet dus wel. Zo is er een missie waarin je iets moet ontdekken, en daarvoor moet je een hele tocht maken. Je weet alleen dat het ergens is waar je nog nooit geweest bent. Het wekt nieuwsgierigheid op. Vervolgens ontdek je een oriëntatiepunt. En om te evolueren probeer je simpelweg alle oriëntatiepunten te vinden! (lacht) Dat is dus een 'missie'.

Ancestors eindigt wanneer de speler een bepaald evolutionair stadium bereikt heeft - zo ongeveer rond Lucy, de Australopithecus. Zijn er momenteel al plannen voor vervolggames die de verdere evolutie van de mens beschrijven?

Ik kan voorlopig moeilijk zeggen wat ik ga doen. Ik weet natuurlijk - en jij weet dat ook - dat Lucy niet het eindpunt vormde. Als genoeg mensen willen dat ik deze odyssey voortzet, dan… (denkt na) Dit is volume 1, weet je? Dit is nog maar van tien tot twee miljoen jaar voor Christus.

Zou je het zélf graag doen dan?

Wel, ik heb nog twee andere volumes ontworpen - en dan zien we wel! (lacht)

Hartelijk bedankt voor het interview!

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Maarten Denoo

Maarten Denoo

Pietje-precies

Keerde het multiplayergeweld de rug toe en verdiept zich nu vooral in actie-RPG’s en co-op-games. Kan eindeloos over finales van tv-series doorrazen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread