Erica review - Sony slaagt waar Netflix faalt

Beter dan Bandersnatch.

Erica is een zeer geslaagd experiment en toont aan hoe interactiviteit een middelmatige film naar een hoger niveau kan tillen.

De Erica review van Carl bekijkt of de interactieve, PS4-exclusieve film slaagt waar Black Mirror: Bandersnatch faalde.

Met Black Mirror: Bandersnatch zette Netflix het internet eventjes in rep en roer. Een interactieve film, waarin jouw keuzes ook effectief gevolgen hebben voor het verhaal? Op papier klonk het als een droom, maar in de realiteit bleek het experiment tegen te vallen. Sony doet met het PlayStation 4-exclusieve Erica zijn eigen poging om een interactieve film af te leveren en slaagt wonderwel waar Netflix faalde. Met zijn doorgedreven focus op interactiviteit en keuzevrijheid tilt ontwikkelaar Flavourworks een middelmatige film naar een enorm hoog niveau.

Erica is een interactieve film pur sang, omdat je gebeurtenissen effectief in de hand hebt. Het doet heel erg aan de games van ontwikkelaar Quantic Dream denken. Net als in pakweg Heavy Rain moet je namelijk constant kleine handelingen uitvoeren, zoals het openen van kastjes of oppakken van papieren. Hoe banaal ook, uiteindelijk draagt de voortdurende interactie enorm veel bij aan je betrokkenheid. Op elk moment bepaal jij als speler namelijk wat hoofdpersonage Erica doet - een heus verschil met de meeste andere 'interactieve' films, waar je slechts om de 10 minuten een binaire keuze moet maken.

Bovendien omvatten de keuzes meer dan slechts banale handelingen. Wanneer je ergens binnentreedt, kies jij immers waar Erica naartoe gaat of welke objecten ze vastneemt. In gesprekken krijg je steeds verschillende opties hoe je reageert. Kiezen hoeft zelfs niet, want als je geen dialoogoptie selecteert, blijft Erica gewoon stil - wat eveneens unieke gevolgen kan hebben. Nog ingrijpender zijn de 'grote keuzes' waarin je bijvoorbeeld over leven en dood beslist. Het verhaal kan bijgevolg drastisch worden bijgestuurd. In tegenstelling tot Bandersnatch zijn er geen 'foute' keuzes: wat je ook doet, het verhaal gaat verder en je hoeft niet terug te spoelen. Erica respecteert dus je keuzes en hecht er op een geslaagde manier waarde aan.

Het project toont bovendien perfect aan hoe interactiviteit films naar een hoger niveau kan tillen. Puur verhaaltechnisch is Erica nochtans bijzonder middelmatig: ondanks een mysterieus uitgangspunt missen de personages diepgang of overtuigende motivaties, en de verschillende eindes slagen er nooit echt in om alle losse eindjes op een bevredigende manier aan elkaar te knopen. Ook qua cinematografie en acteerprestaties springt Erica niet boven een gemiddelde Netflix-film uit. Omdat je echter zo veel controle hebt over wat er op het scherm gebeurt, word je desondanks meegezogen in de gebeurtenissen. Voor je het weet is de speelduur van ongeveer twee uur voorbijgevlogen en ben je volledig geïnvesteerd in het mysterie. De doorgedreven interactiviteit van Erica vormt dus een enorme meerwaarde en voelt aan als een onvermijdelijke en aangename stap in de evolutie van films.

Erica review - De dialoogkeuzes zorgen voor enorm veel flexibiliteit in het scenario.

Tot slot verdient de besturing van Erica een woordje uitleg. Je kunt namelijk met de DualShock 4 spelen, iets dat de game zelf expliciet afraadt. Eenmaal je eerste keuzes opduiken, wordt meteen duidelijk waarom. Je interageert met de omgeving via de touchpad van de DualShock 4, maar die is niet accuraat genoeg om makkelijk te navigeren. Bovendien is het raakoppervlak te klein, waardoor je sommige acties niet comfortabel kunt uitvoeren. De companion app van de game werkt echter perfect. Via je smartphone werkt de besturing extreem intuïtief. Bovendien connecteert de app via WiFi met je PlayStation 4, waardoor verbinding maken erg vlot gaat. Maak je gebruik van je smartphone om Erica te spelen, dan is de besturing dus een fluitje van een cent.

Hoewel Erica puur als film nooit de middelmaat overstijgt, tilt zijn interactiviteit het geheel naar een veel hoger niveau. Het feit dat je constant kleine acties uitvoert en je grote beslissingen tot drastisch verschillende uitkomsten leiden, resulteert in een diepe betrokkenheid bij alle gebeurtenissen. De eenvoudige en intuïtieve smartphonebesturing draagt daar enkel maar tot bij. Erica is een geslaagd en innovatief experiment in interactieve films, en smaakt kortom naar meer.

Erica is exclusief beschikbaar voor de PlayStation 4.

Erica

PS4, PC