Blood and Truth review - De PlayStation VR heeft eindelijk zijn blockbuster te pakken

Dikker dan water.

Blood and Truth is een ware blockbuster voor de PlayStation VR. Een gebrek aan content en herspeelbaarheid gooien echter roet in het eten.

De Blood and Truth review neemt Carl mee naar de Londense criminele onderwereld waar hij naar monologen van sigarenrokende cocknies luistert en getuige is van spectaculaire shootouts op bouwwerven.

Guy Ritchie houdt zich ondertussen meer bezig met de liveactionverfilming van Aladdin dan met opvolgers voor Revolver en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Wie snakt naar een Cockney crime drama fix, is bij Blood and Truth echter aan het juiste adres. De PlayStation VR exclusive is de compleet uitgewerkte versie van de bekende London Heist-demo's en vormt een waar AAA-kanon binnen Sony's VR-line-up. Uiteindelijk lost Blood and Truth de verwachtingen van actievolle zomerblockbuster volledig in, al laten een gebrek aan content en herspeelbaarheid een bitterzoete nasmaak na.

Een VR-game staat of valt met zijn besturing. Blood and Truth scoort dan ook meteen hoge punten door intuïtieve controls voor te schotelen, die de perfecte balans vinden tussen vrij manoeuvreren en motion sickness verhinderen. Je beweegt namelijk steeds van coverplek naar coverplek, ongeacht of je nu in een schietpartij verzeild bent of niet. De stabiele camera glijdt daarbij zonder misselijkmakende headbobs. Toch is Blood and Truth geen on-rails-ervaring, want Sony London Studios countert dat gevoel meesterlijk door je met X en O te laten strafen en je constant in scenario's te plaatsen, waarbij het logisch is dat je beperkte bewegingsruimte hebt. Zo beklim je meer dan eens stellingen en kruip je in zo goed als elk level door een ventilatieschacht. Daarbij moet je met de Move-controllers de bewegingen zelf imiteren, zodat je volledig in je handelingen ondergedompeld bent. De kans op motion sickness is laag, terwijl je toch voldoende bewegingsruimte en autonomie krijgt. Perfecte VR-controls dus.

Cover image for YouTube videoBlood & Truth – Story Trailer | PS VR

In schietpartijen werken de controls zo mogelijk nog beter. Bewegen, herladen en mikken functioneren allemaal perfect dankzij de nagenoeg perfecte tracking van de PS VR-headset en de Move-controllers en er zijn enorm veel kleine touches die de ervaring naar een hoger niveau tillen. Zo moet je de pump-action shotgun steeds effectief naar achteren trekken om de loop vrij te maken, en kun je je vrije hand op de haan van de revolver leggen om sneller te vuren. Wapens herlaad je dan weer zeer intuïtief door naar munitiegordels rond je borstkas te grijpen en de clip daadwerkelijk in het wapen te rammen. Al na tien minuten schuif je moeiteloos van cover naar cover terwijl je onder vuur ligt, herlaad je in recordtijd en piek je even vanuit dekking om je vijanden met precisie uit te schakelen. De combat voelt als de volgende evolutie voor first-person shooters aan en het is moeilijk om hierna nog naar een traditionele shooter terug te gaan.

De extreem hoge productiewaarden van de game dragen daar eveneens tot bij. Na een trage eerste helft met saaie en iets te lange expositiehoofdstukken barst de game naar het einde toe volledig los. Memorabele levels volgen elkaar op, met gigantische set pieces zoals ineenstortende gebouwen en een helikopter die je doorheen luxeflats opjaagt. Virtual reality maakt hier echt het verschil, want door de immersieve en explosieve waanzin waan je je eventjes John Wick of Ethan Hunt. Sony London Studios wil dat je je "een actieheld in je eigen film waant", en daar slaagt de game dan ook met verve in. Blood and Truth is zonder twijfel de spectaculairste en mooiste PlayStation VR-game van het moment. De resolutie is zeer hoog en de framerate uitermate stabiel, waardoor de atmosferische levels en intense shootouts volledig tot hun recht komen. Blood and Truth speelt én ziet er als een AAA-blockbuster uit.

Blood and Truth review - De productiewaarden zijn adembenemend.

Zoals gezegd is de eerste helft van Blood and Truth de zwakste door saaie scènes, waarin je enkele minuten naar je familieleden luistert. Op krampachtige wijze injecteert Sony London Studios humor en pit in die dialogen, maar met de tweedimensionale en generische cast voorhanden is een memorabel resultaat zo goed als onmogelijk. Al na vijf woorden snap je welk label ("De opvliegende", "De verstandige") elk personage op het whiteboard in Sony Londons kantoor kreeg, waardoor ze niks zeggen dat je echt prikkelt om te zien hoe hun verhaallijnen evolueren. Blood and Truth mikt dus op sappige dialogen à la Snatch, maar belandt eerder in de buurt van The Fast and The Furious.

Gezien het hoge actiegehalte van de game hoeft dat niet per se een probleem te zijn. Uiteindelijk wringt echter het schoentje bij het gebrek aan content dat Blood and Truth bezit. De campaign - en de gehele game in feite - heb je op iets minder dan vier uur afgewerkt. Met uitzondering van enkele wapenmods en easter eggs die je kunt ontgrendelen door de omgevingen uit te kammen, is er geen betekenisvolle extra content. Een trage en methodische zoektocht naar collectibles staat echter haaks op het hoge tempo dat Blood and Truth net zo aangenaam maakt. De lineaire aard van de game maakt het bovendien moeilijk om veel enthousiasme voor een identieke tweede playthrough op te trommelen.

Laat dat je er echter niet van weerhouden om een duik in de Londense criminele onderwereld te nemen. Blood and Truth is een sterke shooter en een VR-titel in hart en nieren. De controls werken perfect en leiden - vooral met de Move-controllers - tot zeer memorabele en intuïtieve shoot-outs. Bovendien is de campaign een ware actieblockbuster, met overdonderende setpieces en prachtige graphics. De plot scheert dan wel geen hoge toppen en het gebrek aan content en herspeelbaarheid suggereren een ticketje enkel, maar toch beleef je gegarandeerd plezier tijdens deze citytrip naar Londen. Blood and Truth is een heerlijke actieblockbuster voor de PlayStation VR.

Carl testte Blood and Truth op de PlayStation VR, waar het een exclusive is.

Blood & Truth

PS4