Sniper Elite V2 Remastered review - Mist zijn doel

Schampschot.

Sniper Elite V2 Remastered is een uitstekende remaster van een inmiddels achterhaalde game, die door zijn opvolgers voorbijgestreefd is.

Voor de Sniper Elite V2 Remastered review haalt Maarten zijn camouflageoutfit en loodjesgeweer tevoorschijn. Een schot in de roos, of een gênante misser?

Waar Modern Warfare shooters een hedendaagse setting inloodste, houdt de Sniper Elite-reeks nog steeds plichtsgetrouw aan de Tweede Wereldoorlog vast. Sniper Elite (2005) en zijn reboot V2 (2012) mogen dan wel toonaangevende sluipschuttergames zijn geweest, door de evolutie en het succes van de recente delen in de reeks voelt Sniper Elite V2 Remastered te veel als een stap terug aan. Wereldoorlog II is lang voorbij - net als de dienstjaren van Rebellions scherpschieter. Sniper Elite V2 Remastered is een uitstekende heruitgave van een onsamenhangende en intussen achterhaalde game.

Sniper Elite vangt diep in vijandelijk gebied aan. Niet in het heetst van de strijd, maar tijdens de nasleep van een confrontatie tussen Geallieerden en Asmogendheden. Als Office of Strategic Services-infiltrant Karl Fairburne is het aan jou zo veel mogelijk kogels tussen zo veel mogelijk ogen van hooggeplaatste Nazi-officieren en -geleerden te jagen. In tegenstelling tot het gros van de Wereldoorloggames doe je dat niet door wild in het rond te schieten, maar door middel van tactische valstrikken en welgeplaatste schoten vanop lange afstand. Zo beschik je over een hartslagmeter en dien je rekening met windsterkte en bullet drop te houden. Schaarse munitie en een kleine hoeveelheid gezondheid ontmoedigen bovendien directe confrontaties met simpel voetvolk. De trage gameplay moedigt aan tot tactisch denken over waar en wanneer je kunt toeslaan.

Sniper Elite gaat echter de mist in wanneer de campaign je meermaals zonder enige aanleiding middenin het strijdgewoel werpt. Waar het gebrekkige coversysteem en houterige animaties tijdens stealth geen probleem vormen, zijn het hier gekmakend frustrerende hinderpalen. Ook de stealthsecties blijven niet gespaard van problemen, want de AI van vijanden is erg wisselvallig: nu eens schieten ze herhaaldelijk tegen een muur, dan weer zoeken ze geen dekking en vrijwel altijd weten ze meteen waar je je bevindt. Op te veel momenten verzandt stiekem sluipwerk zo in een dertien-in-een-dozijn third-person shooter. Deze remaster verhelpt die bekende problemen niet, en dat maakt zelfs geen enkel likje audiovisuele verf goed.

Sniper Elite V2 Remastered review - Rechtstreekse confrontaties ga je beter uit de weg.

Dat betekent niet dat er helemaal geen plezier met V2 Remastered te beleven valt. Van Vasili tot quickscopende internetsoldaten: snipers zijn nu eenmaal cool en de voldoening wanneer je een doelwit feilloos ombrengt, is nog steeds gigantisch. De anticipatie wanneer je ongemerkt door vijandelijk gebied sluipt, krijgt in de vorm van een spectaculaire X-ray Bullet Cam steeds een heerlijke ontlading. Het is een wisselwerking die zowel in de campaign als in in de Assassinate The Führer-uitdaging, met voorsprong de best uitgewerkte DLC, helemaal tot zijn recht komt.

V2 Remastered is bovendien een remaster zoals het hoort te zijn, met tastbare grafische verbeteringen en van alle DLC voorzien. Scherpere textures, dynamische belichting en talrijke particle effects maken een wereld van verschil met het origineel, geaccuenteerd door een gloednieuwe in-game fotomodus. Een welkome oppoetsbeurt in 4K en HDR voor een reeks die tot nu toe nooit strakke visuals wist aan te bieden. Voor sociale sluipschutters zijn er dan weer co-op en (haast uitgestorven) multiplayermodi, waarvoor het spelersaantal naar zestien spelers werd opgekrikt. Wie online wilt spelen, richt zich dus best tot een vriend want een lobby vullen blijkt nagenoeg onmogelijk. Hoewel de populaire Zombie Army-spin-off zelf ontbreekt, vormt V2 Remastered kortom een overtuigend totaalpakket met meer dan genoeg waar voor je geld.

Sniper Elite V2 Remastered review - Geduld en aandacht voor je omgeving worden altijd beloond.

Sniper Elite V2 Remastered is prima voer voor rabiate fans en geschiedenisfanaten, maar is na Sniper Elite 3 en vooral Sniper Elite 4 een flinke stap terug. Het spreekt boekdelen over de kwaliteit van de reeks dat de game door zijn opvolgers nodeloos voorbijgestreefd is. Nochtans brengt de remaster een tastbare upgrade in de vorm van verbeterde graphics en alle content op één plaats gebundeld. Sniper Elite V2 Remastered is dan ook een voortreffelijke remaster van een inmiddels gedateerde game.

Voor de Sniper Elite V2 Remastered review speelde Maarten op een PlayStation 4 Pro.

Sniper Elite V2 Remastered

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch