Captain Toad: Treasure Tracker (Switch) review - Nintendo's Rubiks Kubus

UPDATE: Special Episode DLC.

Captain Toad: Treasure Tracker is ondanks minimale verschillen met de Wii U-versie een vrolijke en bovenal verslavende puzzelplatformer.

Update: Goed nieuws voor de schatzoekers onder ons, want Captain Toad: Treasure Tracker heeft als downloadbare uitbreiding een nieuw hoofdstuk. In de Special Episode (Speciaal Boek) DLC worden maar liefst 18 bladzijden aan het verslavende puzzelboek toegevoegd. Onder de nieuwe levels vind je onder meer een verzonken piratenschip en een groot puzzelrad die de veelzijdigheid van het aanbod levels verder vergroten. Toch moet er ook een kanttekening worden gemaakt, want slechts vijf van de achttien levels zijn écht nieuw; het restant is een herziene versie van een van de al bestaande levels.

Toch mag dat de puzzelpret niet drukken. De gerecyclede levels van de hoofdgame zijn zodanig aangekleed dat je er verre van een ongeïnspireerd déjà-vu gevoel aan overhoudt. Dat is mede te danken aan dat je dit keer bijvoorbeeld in een korte tijd vijf kroontjes moet zien te verzamelen of hetzelfde level ineens in het donker vol met Boo's speelt. Ook deze keer manoeuvreer je door vrolijke kubusachtige levels waarbij je te pas en te onpas van cameraperspectief verandert. Tel daarbij op dat je alles nu ook co-op met een vriend(in) op de bank kunt spelen en je hebt weer een goed excuus om tegen een kleine vergoeding de houdbaarheidsdatum van deze verslavende puzzelgame te verlengen.

(Captain Toad: Treasure Tracker review) In de Special Episode DLC heb je naast local co-op ook een aantal nieuwe levels.

Origineel: Wist je dat Miyamoto en enkele andere Nintendo-ontwikkelaars verzot zijn op Rubiks Kubus? Weet je dat ook weer. Toch is dit niet zomaar een uit de lucht gegrepen, triviaal feitje. 's Werelds bekendste kubus staat namelijk aan de basis van Toads eerste eigen avontuur. Captain Toad: Treasure Tracker is een kleurrijke, uitdagende en bovenal verslavende puzzelgame. Net als de Rubiks dus.

De kracht van de gameplay zit 'm in de eenvoud. Als jolige Captain Toad of Toadette draaf je door meer dan tachtig levels op zoek naar de gouden ster. Soms trek je een knolraap uit de grond die je naar een hinderlijke vijand gooit, maar op loop- en smijtwerk na houdt het repertoire wel op. De interactieve omgeving is echter het verlengstuk van Toads beperkte mogelijkheden. Het wordt namelijk een stuk interessanter wanneer je platforms kunt draaien of op vijanden tikt om ze even koest te houden. De game is uitermate geschikt voor de touchvriendelijke Nintendo 3DS en Switch in handstylemodus, waarbij je op intuïtieve wijze de wereld naar je handen zet.

Cover image for YouTube videoCaptain Toad: Treasure Tracker - Overzichtstrailer (Nintendo Switch en Nintendo 3DS)

Het ingenieuze leveldesign verdient dan ook een groot compliment. De kubusachtige levels ogen simpel, maar huisvesten elk een miniatuurwereld met bewegende platforms, ijsberende vijanden en andere uitdagingen. De camera draait niet vanzelf mee, dus je bent zelf verantwoordelijk voor het veranderen van het perspectief. Hoewel de gezichtsbelemmering door muren je soms parten speelt, word je steeds behendiger in de controle van zowel Toad als de camera. Door voortdurend het oogpunt te keren, verandert elk level in een toegankelijke maar o zo verslavende Rubiks-puzzel. Exact wat Nintendo wil bereiken dus.

Een ander sterk punt van Captain Toad: Treasure Tracker is de herspeelbaarheid. Naast het vinden van een gouden ster moet je drie diamanten verzamelen waarmee je later nieuwe levels ontgrendelt. Tevens zit er in elk level een 2D-pixel-Toad verstopt die jou op plezierige wijze uitdaagt om elk hoekje van de 3D-omgeving af te struinen. Dan zijn er nog geheime opdrachten om af te vinken die variëren van een x aantal munten verzamelen tot door geen enkele Shy Guy gespot worden. Elk level doorloop je al snel dus twee à drie keer, maar je bent vrij om die extra opdrachten later op te pakken en alvast naar het volgende level door te gaan. Met korte playthroughs en veel vrijheid is Captain Toad: Treasure Tracker een heerlijk tussendoortje.

Dat wordt versterkt door de afwisseling die de game biedt. Met uitzondering van een handjevol bonuslevels heb je nergens een déjà vu. Het ene moment trotseer je gewapend met een hoofdlamp een spookhuis, terwijl je het andere in een vulkaan van kolkende lava wegrent. Rijdend in een gammele mijnkar, zwevend in transparante luchtbuizen of als bal in een flipperkast: elk level heeft een frisse insteek waardoor je nieuwsgierigheid naar het volgende level voortdurend geprikkeld wordt.

(Captain Toad: Treasure Tracker review) Elk level is een kubusachtige miniatuurwereld

Het kleurrijke Captain Toad: Treasure Tracker is een feest van herkenning. Dat gaat verder dan alleen de welbekende Goomba's, Mushrooms en Warp Pipes. Zo is het level Retro Ramp-Up een ode aan de eerste Donkey Kong. Regelmatig weerklinken aangepaste maar herkenbare deuntjes uit de oudere Mario-games. En speciaal voor deze versie zijn er enkele levels geïnspireerd op de Kingdoms uit Super Mario Odyssey, waarbij je toepasselijk geen ster maar een maan zoekt. Kortom, de game zit boordevol subtiele referenties die je Nintendo-minnend hart doen gloeien.

Er is echter wel een grote 'maar': de extra content is nogal summier. Het is onverklaarbaar waarom de vier extra Super Mario Odyssey-levels ten koste gaan van de Super Mario 3D World-levels in de Wii U-versie. Ook de 2 player-modus is niet meer dan een gimmick waarbij de ene Toad bestuurt en de andere de ondankbare taak krijgt om slechts mondjesmaat platforms te bewegen. Heb je de Wii U-versie dus al van voren naar achteren gespeeld, dan is er op de Nintendo 3DS en Switch weinig nieuws onder de zon. Nintendo maakt het zich in deze re-release er wat gemakkelijk vanaf.

Captain Toad: Treasure Tracker doet op de Nintendo 3DS en Switch dus niet veel anders dan op de Wii U, maar dat mag de pret niet drukken. Wat in 2013 begon als een gastoptreden in Super Mario 3D World, mondde niet lang daarna uit in een standalonegame die naar meer smaakt. Kleurrijk, creatief en bovendien verslavend: net als Rubiks Kubus. Ja, zelfs het schelle stemmetje van Toad omarm je in deze kleurrijke puzzelplatformer met plezier.

Voor deze Captain Toad: Treasure Tracker review speelde Yvo op een Switch.

Captain Toad Treasure Tracker

Nintendo Wii U, Nintendo 3DS, Nintendo Switch