App-ontwikkelaars kunnen voortaan Xbox Live-integratie aan hun mobiele games toevoegen, zo maakt Microsoft bekend. Met de Xbox Live SDK kiezen ze zelf welke onderdelen ze in hun titels willen verwerken, van veilig inloggen op een bestaand Xbox Live-account tot achievements en vriendenlijsten.

De afgelopen tijd deden er sterke geruchten de ronde dat Xbox Live naar de Nintendo Switch zou komen. Dat is nog niet het geval, maar Microsoft zegt er wel voor open te staan. Hetzelfde geldt voor Xbox Live op de PlayStation 4. Wat dat betreft ligt de bal bij Sony, aldus het bedrijf.

1

Microsoft stelt zichzelf als langetermijndoel dat het alle gamers samen wil brengen, ongeacht op welk platform zij spelen. Xbox Live breder beschikbaar stellen is een deel van die strategie, als ook zoveel mogelijk cross-play ondersteunen in multiplayer-games. Dat is nu bijvoorbeeld al een optie in Minecraft op de Nintendo Switch en Xbox One.

Wat er tevens aan moet bijdragen, is de tevens onthulde Microsoft Game Stack (zie boven). Dit is een bundel van verschillende tools, die game-ontwikkelaars ondersteunen bij het realiseren van nieuwe games. Havok, DirectX, Simplygon en andere software maken daar deel van uit, met Azure als spil in het geheel. Dit is Microsofts cloudplatform, waarmee developers onder meer multiplayer-servers kunnen runnen.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Randolf Bouwma

Randolf Bouwma

Typemachine

Schrijft de hele dag, elke dag. Geregeld over games en het liefst nog op papier. Vervangt dan ook nog steeds inktlinten. Ding!

Meer artikels van Randolf Bouwma