Is het een nieuwe Titanfall? Is het een Fortnite kloon? Vlak voor en meteen na de release van Apex Legends wist niemand echt wat er van te maken. Ondertussen is er echter al meer duidelijkheid, waardoor wij je dit overzicht kunnen geven van alles wat je moet weten over Apex Legends.

Apex Legends release

Apex Legends is per direct volledig gratis beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. De consoleversies is direct vanuit de store te downloaden. Op de pc heb je de Origin client van EA nodig. De game is niet via Steam verkrijgbaar, maar je kunt wel je Steam-account koppelen zodat de mensen op je vriendenlijst je eenvoudig op Origin kunnen vinden.

De game is ongeveer 22 gigabyte groot, maar is vanaf 6 gigabyte al speelbaar op zowel pc, PlayStation 4 en Xbox One. Vanaf dat punt heb je toegang tot de korte trainingsmodus en de menu's van de game. Zodra de rest is gedownload kun je direct aan de slag in de multiplayer.

Op de vraag of Apex Legends ook naar Android, iOS of de Nintendo Switch komt, geeft Respawn Entertainment aan dat daar momenteel geen concrete informatie over te geven is. Wel laat de studio weten dat ze in de platforms ge´nteresseerd zijn. Ook heeft Apex Legends momenteel geen Cross-Play, hoewel er wel plannen op tafel liggen om dat aan de game toe te voegen. Cross-progress en cross-purchases zijn echter nooit mogelijk, vanwege de manier hoe de systemen in een vroeg stadium volledig ontwikkeld zijn.

Op dit moment heeft Apex Legends meer dan 1 miljoen spelers, aldus een tweet van Respawn topman Vince Zampella.

apex_legends_1
Dit is het eiland waar Apex Legends zich afspeelt.

Apex Legends setting

Apex Legends is een battle royale game in het Titanfall-universum. Respawn breidt hiermee het verhaal uit, voorbij 'het zwart-witte gevecht tussen de IMC en de militia, naar het grijze gebied van het wilde westen van deze wereld'. Dat wilde westen heet the Outlands, waar de Legends strijden in een bloederige vechtsport. De game speelt zich ongeveer dertig jaar na de gebeurtenissen van Titanfall 2 af.

Op dit moment werkt het Titanfall-team volledig aan Apex Legends, wat inhoudt dat Titanfall 3 momenteel niet in ontwikkeling is. Mogelijk heeft dat ook deels te maken met het feit dat de verkoopcijfers van Titanfall 2 beneden de verwachting lagen. Het feit dat Apex Legends wel de wereld uitdiept, is een teken dat Respawn nog niet klaar is met deze serie.

apex_legends_4

Apex Legends gameplay

Apex Legends is onderdeel van het Titanfall-universum en dat is direct merkbaar in de gameplay. De game heeft dezelfde vloeiende gunplay die Carl in zijn Titanfall 2 review omschreef, met wel een paar aanpassingen.

Zo zijn er geen Titans in de game, alsook geen mogelijkheid voor wallrunning of double jumps. Deze keuze komt volgens Respawn vanuit intensieve playtesting en de wens om een 'strategische, leerbare, diepgaande game' te maken. De Titans bleken zelfs nadelig te zijn voor een Battle Royale setting, omdat het spelers te gemakkelijk de overhand krijgen. 'Een Battle Royale game is als een Pokermatch, waar elke speler met dezelfde mogelijkheden aan tafel zit. Als we bovendien de Titan dan zo balanceren dat ze niet een allesvernietigende kracht op het veld zijn, doen we de power fantasy uit de vorige games tekort. Dat was het niet waard.'

Wil je meer weten over Apex Legends? Start misschien bij de 55 Apex Legends tips die we voor je hebben. Ook maken we je wegwijs in de Apex Legends map, vertellen we je alles over de Apex Legends characters die je kan gebruiken en wat de beste wapens zijn in Apex Legends.

In Apex Legends speel je in een squad van 3 spelers, wat overigens de enige manier is om de game te spelen. Momenteel is er geen mogelijkheid voor Solo- of Duospel. Jij strijdt met jouw team tegen negentien andere groepen, in totaal 57 andere spelers. Blijft jouw team als laatste over, word je tot kampioen gekroond. De hoogst scorende speler wordt in zijn nieuwe match tot Champion gekroond, en is daarmee een gewild doelwit voor de anderen. Weet je hem te verslaan, krijg je extra XP.

apex_legends_2

Je landt zonder uitrusting, waardoor het zaak is dat je zo snel mogelijk vuurwapens, munitie, granaten, health en armor vindt. Ook kun je een Knockdown Shield bemachtigen, waarmee je jezelf kunt beschermen wanneer je bent neergeschoten. Maar zelfs als je dan sterft, kunnen je teamgenoten jou bij een Respawn Beacon reviven. Zo heb je altijd de kans het tij te keren.

Spelers kiezen een Legend, oftewel een personage met zijn of haar eigen unieke vaardigheden: een passive, een active en een ultimate ability. Zo heeft de Combat Medic Lifeline een Heal Drone en de mogelijkheid om zeldzame loot op te roepen. Gibraltar is meer een Tank en roept met zijn passive ability een schild op als hij zijn wapen aanlegt. Zaken als springhoogte, health, rensnelheid en beschikbare wapens zijn voor elk personage gelijk, ongeacht de abilities. Zo wordt het verschil tussen spelers niet te groot en blijft volgens Respawn de balans behouden.

Volgens Respawn willen ze 'de problemen van het Battle Royale genre oplossen' door extra mogelijkheden voor communicatie en samenspel toe te voegen. Wanneer de game begint is een van je teamleden de Jumpmaster, die bepaalt naar welk gedeelte van de map het team springt. Dat moet voorkomen dat je teamleden er op eigen houtje vandoor gaan. Er is ook een ping-systeem, vergelijkbaar met hoe Battlefield het in het verleden aanpakte. Spelers kunnen elkaar op de hoogte houden door voorwerpen, locaties en vijanden in de omgeving te pingen. Dat doe je eenvoudig met de middelste muisknop of de rechterbumper/R1 op de consoles. De Legends praten ook met elkaar over belangrijke evenementen, zoals hoe ver ze van de cirkel zijn of een waarschuwing dat het team niet bij elkaar loopt. Deze functies komen het samenspel met onbekenden ten goede, omdat de game een groot gedeelte van de communicatie voor zijn eigen rekening neemt.

apex_legends_3

Apex Legends map

Het Kings Canyon-eiland waarop je speelt in Apex Legends is van middelgrote omvang en bevat enkele zones ge´nspireerd op klassieke Titanfall maps. De map is gevarieerd en bevat bijvoorbeeld geen grote open vlaktes vanwaar je gemakkelijk met een sniper rifle neergeschoten wordt. Het gebrek aan wallrunnen wordt gecompenseerd door ziplines, waarmee je eenvoudig naar hoger gelegen gebieden komt. Ook zijn er een hoop gebouwen waarin je intense close quarters-gevechten houdt.

Ondanks de gevarieerde omgevingen en hoogteverschillen is het eenvoudig om steeds opnieuw naar de krimpende cirkel te rennen. De Legends houden elkaar op de hoogte, met de eerder genoemde ziplines leg je grote afstanden snel af en via Jump Towers kun je zelfs naar een andere punt op de map springen. Tenslotte kun je ook rap van hellingen glijden en is er geen fall damage als je toch snel van een berg af moet springen.

Momenteel is Kings Canyon de enige map in Apex Legends. Respawn sluit echter niet uit dat er in de toekomst meer maps beschikbaar komen.

Apex Legends updates

Nu dat Apex Legends beschikbaar is, zit Respawn niet stil. Er is namelijk een Apex Legends roadmap onthuld, waarin het team laat zien wat de plannen voor de komende maanden zijn. Het plan is om de game in seizoenen van drie maanden op te delen, en na elk seizoen wordt de game geŘpdatet met nieuwe wapens, skins en loot. Het doel is om spelers telkens opnieuw uit te nodigen om de game te spelen, zelfs als je slechts zijdelings aandacht aan de game geeft.

apex_legends_roadmap

Apex Legends microtransactions

Momenteel bevat Apex Legends een tamelijk complexe economie, met verschillende systemen voor het vergaren van cosmetische loot en Legends. Het is in geen geval mogelijk om iets te kopen dat je qua gameplay een streepje voor geeft. Op dit moment zijn de Legends Mirage en Caustic alleen verkrijgbaar via de shop.

  • Apex Packs: Dit zijn de loot boxes van Apex Legends. Hierin vind je cosmetische items zoals skins, voice lines en crafting material. De kans op zeldzame items wordt in de game weergegeven, je kunt geen dubbele items krijgen en als je dertig Apex Packs opent krijg je gegarandeerd een extreem zeldzaam item. Je verdient Apex Packs onder andere wanneer je een level stijgt.
  • Crafting Material: Met crafting material kun je direct skins voor wapens of Legends ontgrendelen. De prijs van de skin hangt af van de zeldzaamheid. Crafting Material vind je in Apex Packs.
  • Legend Tokens: Deze munten kun je verdienen wanneer je een level stijgt en zelfs periodiek na het bereiken van het maximale level. Met Legend Tokens kun je nieuwe Legends en unieke wapenskins aanschaffen. Het is belangrijk om te weten dat toekomstige Legends allemaal op deze manier ontgrendeld moeten worden, of met Apex Coins.
  • Apex Coins: Dit zijn de munten die je met echt geld koopt. Hiermee koop je onder andere Apex Packs, tijdelijk beschikbare items uit de rotating shop en nieuwe Legends.
  • Rotating Shop: In de rotating shop kun je direct items aanschaffen die je normaliter alleen in Apex Packs vindt, of alleen met Crafting Material kunt maken. Hier vind je ook de unieke wapenskins, Legendary Recolors genaamd. In de Rotating Shop kun je geen items aanschaffen die je alleen met een Battle Pass kunt krijgen.
  • Battle Pass: De Battle Pass werkt ongeveer als die in Fortnite. Je levelt de Battle Pass, waardoor je unieke loot en Apex Packs verdient. Sommige van deze beloningen zijn echter zonder Battle Pass verkrijgbaar. De Battle Pass bevat ongeveer honderd items, en bij elk seizoen moet je een nieuwe aanschaffen. De items die je hebt ontgrendeld mag je houden, maar alles dat je niet hebt ontgrendeld is niet langer beschikbaar. Ook is het niet mogelijk om Legends te ontgrendelen via de Battle Pass. De eerste Apex Legends Battle Pass verschijnt in maart.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Redactie

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Meer artikels van Redactie

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content