Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

ASTRO BOT Rescue Mission review - Je nieuwe beste VRiend

Geeft platformers een nieuwe dimensie.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
ASTRO BOT Rescue Mission is VR op z'n allerbest. Uitstekende platformer met een ongekend gevoel van immersie.

Dankzij de ASTRO BOT Rescue Mission review loopt Sander al dagenlang rond met de PlayStation VR-headset op z'n hoofd. Van het padje af? Misschien, maar ASTRO BOT Rescue Mission is echt VReselijk goed.

ASTRO BOT Rescue Mission is een perfect voorbeeld van hoe PlayStation VR-games moeten zijn. Althans, als je Shuhei Yoshida van PlayStation moet geloven. De game die als een kleine demo in The Playroom VR begon, is nu tot een volwaardige platformer uitgewerkt. Ontwikkelaar Japan Studio heeft alles op alles gezet om je een tastbare wereld te geven waar je daadwerkelijk onderdeel van uitmaakt. Terwijl je de vrolijke ASTRO helpt om zijn vrienden te redden duurt het niet lang voor je beseft dat deze PlayStation VR-game inderdaad heel speciaal is.

Cover image for YouTube videoASTRO BOT Rescue Mission | Launch Trailer | PS VR

Alles begint wanneer een nietsvermoedend ruimteschip vol robots wordt aangevallen door een hebzuchtige alien. Daardoor storten alle robots op verschillende werelden neer. Alleen ASTRO blijft over en hij schakelt jouw hulp in om zijn vrienden terug te vinden. Elke wereld is opgedeeld in meerdere levels, die onderling verschillende thema's hebben. Zo ga je van een drukke stad naar een jungle, duik je onder water tussen de dolfijnen en bezoek je een geestig spookhuis. Elk level verrast je met unieke graphics, gameplaymechanieken en muziek, terwijl de moeilijkheidsgraad langzaam wordt opgevoerd tot een pittige maar doenlijke platformer. Die constante variatie en introductie van nieuwe elementen zorgen ervoor dat het avontuur voorbijvliegt.

Je bestuurt ASTRO met de controller, terwijl je achter hem aan zweeft en fungeert als camera. Dat betekent echter niet dat jij verder geen rol in het spel hebt. Integendeel: je wordt constant bij de actie betrokken. Terwijl je met ASTRO een traditionele platformer speelt, proberen vijanden jouw zicht te belemmeren door bijvoorbeeld smurrie op je headset te spugen. Je krijgt ook geregeld tijdelijke upgrades voor je controller. Zo kun je met Shuriken platforms maken of met de waterslang lava doven. Het feit dat ASTRO vaak oogcontact met je maakt en vrolijk naar je zwaait, bevestigt des te meer dat jullie een team zijn en op gelijke voet in het avontuur staan. Het gevoel van immersie is op die manier perfect.

Ook de omgevingen helpen bij de totale onderdompeling in VR. Het is namelijk niet altijd duidelijk waar ASTRO naartoe kan lopen of hoe je bij zijn gestrande vriendjes komt. Door rond te kijken ontdek je verborgen paden, vijanden die op de loer liggen en valkuilen waar je anders in zou trappen. De uitblinker is de gecamoufleerde kameleon die in elk level verborgen zit, die extra uitdagende levels ontgrendelt als je hem vindt. Om alles uit de levels te halen moet je dus de volledige omgeving tot in de kleinste details onderzoeken en goed gebruikmaken van de vrijheid die alleen VR kan bieden. Je gaat zo helemaal op in de omgevingen en de vele details die er te vinden zijn. Aan het einde van de rit heb je echt het gevoel dat je een andere wereld hebt bezocht.

(ASTRO BOT Rescue Mission review) Kijk hem nou. Daar zeg je toch geen 'nee' tegen?

De baasgevechten vormen de kers op de taart van de geweldige levels. Aan het einde van elke wereld vecht je namelijk tegen extra grote dieren, zoals een gorilla en een vogel. Die uitdagende gevechten combineren de vaardigheden van ASTRO met de gadgets die je met de DualShock moet besturen. Op zich volgen ze de standaardregels van een baas in een platformgame waarbij je een aanval moet ontwijken en drie keer de zwakke plek aanvalt. Maar het is de VR die die opzet naar een nieuw niveau tilt. Oog in oog staan met een uit de kluiten gewassen tegenstander is een ontzagwekkend tafereel en laat je gemakkelijk de wereld buiten je headset vergeten. De adrenaline die door je lijf giert terwijl een haai met opengesperde bek op je af zwemt is ongeëvenaard en benadrukt eens te meer de onvoorstelbare immersie van VR.

Dankzij een perfect samenspel van immersie en een gevoel van betrokkenheid bij de gameplay slaagt ASTRO BOT Rescue Mission erin om je volledig mee te voeren in een heerlijk avontuur vol plezier, uitdaging en ontdekking. De VR-headset trekt je de wereld in, maakt jou onderdeel van de actie en bewijst dat de limieten van virtual reality nog lang niet zijn bereikt. ASTRO BOT Rescue Mission is zonder twijfel een perfect voorbeeld van hoe PlayStation VR-games moeten zijn.

Voor de ASTRO BOT Rescue Mission review speelde Sander op een PlayStation 4 met PlayStation VR.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article
Related topics
Over de auteur
Sander van Leth avatar

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Reacties