Labo Vehicle Kit review - Plankgas

Sleutelen aan je eigen voertuigen.

De Labo Vehicle Kit bevat de beste games in de serie en laat nergens steken vallen. Kwaliteit waar je op kunt bouwen.

In de Labo Vehicle Kit review kruipt Sander achter het kartonnen stuur van zijn rallywagen, checkt hij of karton ook waterdicht is en vuurt hij raketten af vanuit zijn kartonnen vliegtuig. Karton!

In mei lanceerde Nintendo het Labo-platform, kartonnen bouwpakketten die met behulp van de Nintendo Switch tot leven komen. De Labo review huldigt de creativiteit van het knutselen en de mogelijkheid om je eigen spelletjes te programmeren. De levensduur van de minigames die je met je creaties speelt, wordt echter wel bekritiseerd, aangezien je al snel alles hebt gezien. Nu raast echter de Labo Vehicle Kit het toneel op, met drie voertuigen die je helemaal zelf in elkaar mag zetten. Vlak na het bouwen is het al meteen duidelijk: dit is het beste Labo-pakket tot nu toe.

De Labo Vehicle Kit bevat drie stevige Toy-Con sturen: voor een auto, een duikboot en een vliegtuig. Tijdens het bouwen word je begeleid door uitstekend schrijfwerk en kraakheldere visuele instructies, die eenvoudig te volgen zijn. De tekst is niet alleen instructief: tijdens het bouwen krijgen complexe stukjes karton ludieke bijnamen en worden er grappige verhaaltjes verteld. Zo word je ineens geïntroduceerd aan Majoor Moerman en zijn matrozen, of een grijpgraag monstertje dat zich graag vastklampt om zo een drukknop te vormen. Het is heerlijk verfrissend tijdens het bouwen, fungeert als prima voorleesmateriaal en tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht - ongeacht je leeftijd.

De drie Toy-Con verschillen van complexiteit, maar de één doet niet onder voor de ander. De stuurknuppel van het vliegtuig is snel gebouwd, en stelt je in staat om raketten af te vuren. De onderzeeër heeft een coole enterhaak waarmee je kooien openbreekt, maar de besturing is een hele uitdaging, omdat je de linker- en rechterrotor onafhankelijk van elkaar draait. De auto bevat de meeste functies, waaronder een bommenwerper, een cirkelzaag en een radio. Alledrie de voertuigen sturen goed en hebben allemaal wat unieks te bieden, of je nu de vrijheid van een vliegtuig ervaart, de complexe duikboot onder de knie probeert te krijgen of helemaal los gaat met de gadgets van de auto.

(Labo Vehicle Kit review) Er valt genoeg te beleven in de Avontuurmodus.

Je bestuurt deze voertuigen in de Avontuurmodus, een kleine maar levendige open wereld waar je vrij doorheen kunt scheuren. Er zijn tien verschillende omgevingen, zoals een woestijn, een toendra en een ravijn. In elke omgeving zijn er opdrachten uit te voeren en je moet geregeld van voertuig wisselen om ze allemaal te voltooien. Wanneer je alle opdrachten in een regio hebt voltooid, vallen er nog vijf goed verstopte sterren te vinden. Bovendien krijg je een cadeau dat je bij de opdrachten helpt, zoals springveren of een camera die verder uitzoomt dan normaal. Er valt daardoor een hoop te beleven in de Avontuurmodus en zelfs als je even doelloos wilt toeren, kun je uren bezig zijn met de spelcomponent van dit Labo-pakket.

Het pakket krijgt nog meer waarde doordat het ook met z'n tweeën te spelen is. In de Avontuurmodus bestuurt de tweede speler met een andere Toy-Con een schutter achterop het voertuig. Door tegelijkertijd op dezelfde knop te drukken verandert de passagier in de bestuurder van zijn eigen voertuig en vice versa. Dat element komt nog beter tot zijn recht in de Rally-modus, een racegame waarin je door poortjes in de open wereld moet rijden. De meer uitdagende routes vereisen dat je snel van voertuig wisselt en hoewel je dat in je eentje kunt doen, is deze modus geknipt voor twee spelers. Je hebt het gevoel dat je samen een soort triathlon aflegt terwijl je leert coördineren welk voertuig het meest geschikt is om door het volgende poortje te rijden. Rally is zo een uitdagende, hectische, maar bovenal belonende spelmodus die het rustige toeren van de Avontuurmodus prima aanvult.

(Labo Vehicle Kit review) Race je rot!

Ook de andere, kleinere minigames zijn interessanter dan wat Labo tot nu toe te bieden heeft. Zo kun je met alleen het gaspedaal een slot car over een parcours racen. Er is een traditionele racegame die de banen gebruikt die je met de Labo Variety Pack hebt gemaakt. Tot slot is er een versusmodus waarin je een auto met armen bestuurt, terwijl je je tegenstander uit de arena probeert te boksen. Mocht je die voorgeprogrammeerde activiteiten beu zijn, kun je in de Toy-Con garage opnieuw nieuwe Labo-spellen programmeren Als kers op de taart kun je het autostuur ook nog eens gebruiken in Mario Kart 8. Alle games bij elkaar maken de spelcomponent van de Labo Vehicle Kit ijzersterk en garanderen dat je kartonnen creaties niet snel stof staan te vangen.

De Labo Vehicle Kit is verreweg het beste Labo-pakket dat nu verkrijgbaar is. Opnieuw zijn de bouwplaten van topkwaliteit en maak je robuuste creaties die elk iets unieks bieden. Vooral de Avontuurmodus en Rally blinken uit in spelplezier en complexiteit, maar alle games in de Labo Vehicle Kit zijn met zorg ontworpen en blijven voor lange tijd onderhoudend. Nintendo maakt de Labo-belofte met dit pakket helemaal waar, doordat het alles bevat wat de voorgaande pakketten zo sterk maakt en bovendien de minpunten aanpakt. Daar kun je op bouwen.

Voor de Labo Vehicle Kit review speelde Sander op de Nintendo Switch.