SoulCalibur 6 vecht zich terug naar de top

Reversal.

Waar Street Fighter en Tekken door spacing en frameperfecte combo's gekend zijn, blinkt SoulCalibur uit in beweeglijkheid en flitsende zwaardduels. Na de eerder lauwe receptie van deel 5 belooft Bandai Namco met SoulCalibur 6 een terugkeer naar de roots van de reeks, maar wil de ontwikkelaar tegelijkertijd nieuwe spelers met open armen ontvangen.

SoulCalibur 6 neemt je terug naar de gebeurtenissen in de eerste game tussen, 1583 en 1590. De Chronicle of Souls-modus beschrijft het ontstaan van de twee mythische zwaarden Soul Edge en Soul Calibur, die in een eeuwig conflict verwikkeld zijn. Een rechtstreekse kopie van het verhaal is het niet, want er zijn 'verborgen geheimen' te ontdekken. Zo toonde de eerder gereleasete verhaaltrailer een onbekende oude man die bovendien speelbaar zal zijn. Benieuwd of de alomvattende presentatie die van Mortal Kombat en Injustice naar de kroon kan steken.

Naast het hoofdverhaal dat uit cutscenes, dialogen en afbeeldingen bestaat, heeft elk speelbaar personage een mini-campagne die zijn of haar achtergrond uitdiept. Tijdens Gamescom maakte Bandai Namco ten slotte bekend dat de game eveneens een Libra of Soul-modus bevat. Daarin maak je zelf een personage en schrijf je als het ware je eigen avontuur. Dialogen zijn dynamisch en jouw bondgenoten worden bepaald door de keuzes die je maakt. Blijkt een gevecht te moeilijk? Dan kun je beroep doen op de huurlingen van je online vrienden om de klus te klaren. Het is voorlopig nog niet duidelijk of je ook met personages van onbekenden kan spelen.

Van ras, gestalte en geslacht tot de dikte van wenkbrauwen: als je graag urenlang in een character creator vertoeft, kun je je naar hartenlust uitleven. Een klein minpunt is dat de gezichten - en dan met name de technologie erachter - ouderdomstrekken vertonen. Voor armor zijn er duizenden combinaties mogelijk, met alle kleuren en textures ter beschikking. Dat moet ook wel, want Bandai Namco laat weten dat er geen alternatieve kostuums zijn. Twee Mitsurugi's verschillen zo niet meer dan een fletse kleurenwissel. Een gemis, zeker wanneer je de talrijke skins in andere fightinggames in beschouwing neemt.

soul2

SoulCalibur is SoulCalibur natuurlijk niet zonder zijn gastpersonages en dus mag Geralt of Rivia de arena als eerste betreden. Meteen valt op dat de Witcher zich soepel, haast katachtig, beweegt. Kleurrijke combo's rijgen vlot aaneen en worden afgewisseld met een Igni in het aangezicht. Nightmare speelt als tank character weliswaar veel logger, maar zijn slagen hebben ook meer impact. Yoshimitsu is een stuk minder toegankelijk, met constante mix-ups en grabs. Die-hard fans voelen zich ongetwijfeld snel thuis in de besturing, maar ook als leek heb je na luttele minuten al de smaak te pakken. Voor elk wat wils, dus.

SoulCalibur 6' combat lijkt dan ook een verfijnde best-of van voorgaande delen te worden. Guard Impacts kosten niet langer supermeter en zijn dus een prima defensieve optie. Soul Charge maakt je character tijdelijk sterker, en net als in deel 4 en 5 kun je stukken armor selectief breken. Met een volle meter voer je een Critical Edge - een supermove, zeg maar - uit die veel schade berokkent, maar ook makkelijk te ontwijken is. Nieuw is Lethal Hit, dat je tegenstander de lucht in lanceert en kwetsbaar maakt voor een combo.

soul

Wellicht de grootste verandering is de introductie van Reversal Edge. Die initieert een slow-motion clash met dynamische camera. De techniek zorgt niet alleen voor extra cinematische flair, maar kan ook als combo-breker dienen. Je kiest uit acht handelingen - drie aanvallend en vijf verdedigend van aard - om de bovenhand te krijgen. Hoewel door sommigen bestempeld als een simpele schaar-steen-papier, laat het systeem ook toe een afwachtende houding aan te nemen. Als je je tegenstander leest, krijg je met een correct getimede zijstap immers een opening wanneer Reversal Edge eindigt.

Soul Edge en Soul Calibur hebben sinds hun ontstaan in Japanse arcadehallen de consolemarkt beetje bij beetje veroverd. Vandaag - meer dan twintig jaar later - is de concurrentie er zeker niet minder op geworden. Kan SoulCalibur 6 zich opnieuw bij de top voegen? Bandai Namco houdt hoe dan ook de geliefde nalatenschap van de reeks in het achterhoofd om zowel veteranen als nieuwkomers een warm welkom te heten.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Maarten Denoo

Maarten Denoo

Pietje-precies

Keerde het multiplayergeweld de rug toe en verdiept zich nu vooral in actie-RPG’s en co-opgames. Kan eindeloos over finales van tv-series doorrazen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread