Yakuza Kiwami 2 review - Droom van een remake

Overtreffende trap.

De Yakuza Kiwami 2 review neemt je mee naar Kamurocho en Sotenbori om bendeleden in elkaar te slaan, noedelschotels te eten en awkward fotoshoots uit te voeren. Opnieuw een topdeel in de gevierde reeks?

Yakuza Kiwami 2 is een schot in de roos. Net zoals bij de eerste Yakuza Kiwami is dit een verregaande remake van een klassieke, maar verouderde PS2-topper. Kiwami 2 gaat echter nog verder dan zijn voorganger doordat het de splinternieuwe Dragon Engine van Yakuza 6 gebruikt. Ondanks een misstap in de vorm van Majima Saga, is Kiwami 2 een indrukwekkende remake van de tweede game. Twaalf jaar later heeft het tweede avontuur van Kiryu Kazuma niet aan kracht ingeboet. Integendeel: Yakuza Kiwami 2 toont de reeks op zijn allerbest.

Die lovende kritiek vloeit vooral voort uit de Dragon Engine. De nieuwe engine blies al in Yakuza 6 een frisse wind door de verouderde systemen van de Yakuza-reeks, en die geslaagde modernisatie komt nog beter tot zijn recht in Kiwami 2. Kamurocho en Sotenbori bruisen van het leven, met tientallen NPC's en restaurants met zoveel detail dat je maar al te graag naar de first-personmodus switcht om alles in detail te bekijken. Ook de combat geniet van de technische ommezwaai, met een veel heftigere feel dan de oude Yakuza-games. Weliswaar geldt dezelfde kritiek als in Yakuza 6 dat Kiryu maar één vechtstijl heeft, maar het is moeilijk om hierna nog terug te keren naar de vederlichte combat van weleer.

k3
(Yakuza Kiwami 2 review) Het runnen van je eigen hostess club is extreem diepgaand.

Dat geldt ook voor het briljante XP-systeem dat deze titel eveneens overneemt van Yakuza 6. Of je nu vecht, karaoke zingt of substories voltooit, je verdient er vijf verschillende soorten XP mee die je vervolgens naar wens kunt besteden. Vijf categorieën lijkt eerst onoverzichtelijk, maar uiteindelijk is de interface zo duidelijk en is het zo gemakkelijk om snel de categorie XP te verdienen die je nodig hebt, dat het nooit een euvel is. De open aard van het systeem geeft je bovendien een heel grote vrijheid in hoe je Kiryu ontwikkelt. Focus je liever op de rauwe statistieken zoals health en damage, of wil je meer moves? Misschien wil je zelfs liever 'quality of life'-upgrades, zoals langer kunnen sprinten of gemakkelijker substories vinden. Het systeem zat al volledig snor in Yakuza 6 en scoort hier ook.

Nog een geslaagde innovatie die Kiwami 2 overneemt van de slotakte van Kiryu eerder dit jaar is dat eten een grotere rol heeft. Voorheen was het altijd al amusant om restaurantjes binnen te struinen en de ridicuul gedetailleerde beschrijvingen van elk gerecht te lezen, maar nu verdien je massaal veel XP door de culinaire scene in Kamurocho en Sotenbori te verkennen. Zo wordt het ontdekken van de steden meer dan ooit aangemoedigd.

k1
(Yakuza Kiwami 2 review) De gevechten hebben dezelfde heerlijke feel als in Yakuza 6.

Tot zover niks dan lovende woorden, maar een van de meest gehypete features van Kiwami 2 mist toch zijn doel. Sega beloofde voor release een eigen verhaal voor publieksfavoriet en oude bekende Majima Goro in de vorm van mini-campaign Majima Saga. Hoewel die er inderdaad in slaagt om het verhaal van Majima tussen Kiwami 1 en 2 te schetsen, is het geheel een heel mager beestje. Als Majima verdien je geen XP met gevechten of eten. Bovendien zijn er geen substories en maar weinig heat moves. Majima Saga biedt weinig inhoud aan en is daardoor een ondermaats element van Kiwami 2.

Het staat in bijzonder schril contrast met de overvloed aan hoogwaardige content die Kiwami 2 voorts wel aanbiedt. Vergelijkbaar met het runnen van de hostess club in Yakuza 0 neem je in Kiwami 2 deel aan de Cabaret Club Grand Prix. Je probeert met je club zoveel mogelijk geld binnen te rijven, en dat doe je door de juiste hostess bij de juiste klanten te zetten, je dames bij te staan als ze ruzie hebben met klanten en sponsordeals met winkels op te zetten. Je kunt zelfs de kledij, accessoires en de make-up van je hostessen wijzigen om statistieken zoals 'funny' of 'cute' te verbeteren. Bovendien speel je bijzondere substories vrij tijdens deze modus. Cabaret Club Grand Prix overstijgt de term 'minigame' en zou gemakkelijk voor een opzichzelfstaande mobiele game in de App Store kunnen doorgaan.

k2
(Yakuza Kiwami 2 review) Ja, Majima runt in Yakuza 2 zijn eigen bouwbedrijf.

Dat geldt ook voor de Clan Creator. Je helpt het bouwbedrijf van Majima verdedigen door een bende vechtersbazen te rekruteren en ze vervolgens in real-time-strategygevechten in te zetten. Er zijn verschillende types vechters en vijanden, je kunt je manschappen upgraden, nieuw materiaal aankopen, en zo gaat het nog even door. De kanttekening is weliswaar dat het systeem bijzonder hard lijkt op dat van Yakuza 6. Hoewel er in deze versie een 'tower defense'-twist aan het geheel wordt gegeven, heerst er een te sterk gevoel van déjà vu. De controls en interface zijn identiek, en behalve het 'tower defense'-aspect speelt het haast gelijkaardig. Kiwami 2 gaat op dit vlak dus iets te ver met het overnemen van de systemen van Yakuza 6.

Dat is echter een klein puntje van kritiek op een voorts briljante game. De Dragon Engine doet Yakuza 2 schitteren als nooit tevoren. Kamurocho en Sotenbori zijn prachtige en bruisende districten, waar je met plezier straatgevechten aangaat en elke maaltijd van elk restaurant verorbert. Het diepgaande XP-systeem stelt je namelijk in staat om Kiryu uit te bouwen hoe je wilt. Datzelfde gaat niet op voor Majima Goro. Hoewel de Majima Saga zijn verhaal inderdaad uitdiept, is er geen sprake van interessante gameplay. Het staat in schril contrast met de Cabaret Club Grand Prix en Clan Creator, die beide met hun enorme diepgang de naam 'minigame' ver overstijgen en je uren bezig houden. Yakuza Kiwami 2 is een uitmuntende game die nog veel verder gaat dan de eerste Kiwami. Yakuza op z'n best.

Carl heeft Yakuza Kiwami 2 getest op de PlayStation 4.

ADVERTENTIE

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Google: 'Stadia Pro-abonnement is geen Netflix voor games'

Eerder vergelijkbaar met PlayStation Plus of Xbox Live Gold.

The Witcher tv-serie is vooral gericht op volwassenen

Update: nu ook eerste trailer onthuld.

Wargroove release voor PlayStation 4 bekend

Zonder cross-platform multiplayer.

Nieuwe Nintendo Switch aangekondigd

Niet de Lite, maar ook geen Plus

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread