WarioWare Gold review - Een uitgebreide toegift

Golden Oldies.

Warioware Gold brengt nauwelijks nieuwigheid, maar bevat wel het beste uit de reeks.

In de WarioWare Gold review is te lezen dat zonder originaliteit de WarioWare-serie zijn gouden glans aan het verliezen is.

Als er een mogelijkheid is om geld te verdienen, dan is Wario er als de kippen bij. Dit keer heeft hij zijn zinnen gezet op de game-industrie en trommelt hij al zijn kennissen op om een lading games voor zijn eSports-toernooi uit de mouw te schudden. Wario rekent zichzelf al snel rijk, omdat WarioWare Gold maar liefst driehonderd microgames bevat. Hij vergeet echter één ding: als je iets snel en goedkoop wilt hebben, moet je inleveren op kwaliteit.

WarioWare Gold is op het eerste gezicht een goed verzorgde game. Voor het eerst zijn Wario en zijn kornuiten volledig ingesproken, wat de cutscenes tussen de microgames ten goede komt. De stemmen passen perfect bij de personages en zijn bovendien goed geacteerd. Een aantal klassieke microgames heeft een grafische upgrade gekregen en maakt nu gebruik van de verhoogde resolutie van de Nintendo 3DS. Bovendien gebruikt de game alle technologie in de handheld, waardoor er een breed aanbod aan microgames de revue passeert.

Cover image for YouTube videoAll About WarioWare Gold! - Nintendo 3DS

Het nieuwe laagje glans kan echter niet verhullen dat het merendeel van de microgames uit voorgaande delen komt. Ze hebben bovendien niet allemaal dezelfde aandacht gekregen. Sommige zien er namelijk nog exact hetzelfde uit als hun eerste vertoning op de Game Boy Advance. Er zijn ook geen aanpassingen aan de microgames om ze op die manier nieuw leven in te blazen. Het kleine aantal nieuwe microgames is voornamelijk gebaseerd op andere Nintendogames en draagt daarom niet bij aan de ludieke visuele humor die Warioware juist zo apart maakt. WarioWare Gold wekt door dat groot gebrek aan originele games de indruk dat de serie op zijn retour is.

Het gebrek aan originaliteit maakt WarioWare Gold echter niet meteen een flop. De kwaliteit van de microgames is hoog en de hectische gameplay is nog steeds van de bovenste plank, vooral wanneer er verschillende besturingsmethoden na elkaar gebruikt moeten worden. Het constant verhogende tempo werkt enerverend, wat relatief eenvoudige microgames een stuk uitdagender maakt. Doordat de games elkaar zo snel opvolgen en een volgend potje zo opgestart is, ben je binnen de kortste keren verslaafd. De gameplay van Warioware Gold is nog altijd tijdloos, zelfs als je alles al hebt gezien.

(Warioware Gold review) Aan de deur wordt NIET gekocht!

WarioWare Gold bevat ook een groot aanbod aan extra minigames, verschillende gamemodi en talloze collectibles, waaronder een museum dat alle consoles en ander speelgoed van Nintendo tentoonstelt. Niet alles is even nuttig, zoals kaarten van alle personages voor een niet bestaand kaartspel en telefoonnummers waarmee je korte, doelloze gesprekken ontgrendelt. Het merendeel van de souvenirs en minigames is uiteindelijk wel de moeite waard en je ontgrendelt regelmatig iets dat een glimlach op je gezicht tovert.

De manier van ontgrendelen is echter niet om te lachen. Met het spelen van microgames verdien je geld dat je aan een prijzenautomaat spendeert. De minigames en collectibles komen daar willekeurig uitgerold en het kan daarom wel even duren voordat je iets noemenswaardigs verdient. Bovendien moet je behoorlijk wat geld verdienen voordat je de automaat mag bedienen. WarioWare Gold zit op die manier zichzelf in de weg en loopt het risico je te vervelen met overbodige herhaling.

WarioWare Gold heeft twee gezichten. Aan de ene kant geeft de game je meer dan genoeg om te doen en te ontgrendelen. Anderzijds bieden de microgames weinig vernieuwing, ook al is de gameplay nog altijd solide. WarioWare Gold heeft dan ook het meeste te bieden als je nog niet enorm bekend bent met de serie, of als je op zoek bent naar een naslagwerk van de beste microgames die de reeks te bieden heeft. WarioWare Gold is een prima Greatest Hits-album, maar wel een dat met bladgoud is verguld.

Voor de Warioware Gold review speelde Sander op een Nintendo 3DS.

WarioWare Gold

Nintendo 3DS