Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Spider-Man is een comfortabel web om in te blijven plakken

(K)levendige game.

"Spider-Man en Insomniac Games delen hetzelfde DNA." Dat stelt Ryan Schneider tijdens het previewevenement van de aankomende PlayStation 4-exclusive Spider-Man. De chief brand officer van de ontwikkelaar stelt dat de superheld perfect bij Ratchet & Clank en Sunset Overdrive aansluit. Schneider omschrijft de game als een droomproject en tijdens de eerste hands-on komt de passie goed over.

In deze game is de 23-jarige Peter Parker de spin in het web. Met inmiddels acht jaar ervaring als superheld zit hij op de top van zijn krachten. Na zijn studie werkt hij als onderzoeker in een wetenschapslab. Insomniac Games wil iconische superheld herkenbaar houden maar heeft wel zijn eigen draai aan de personages gegeven. Schneider benoemt de centrale thema's: mentorschap en samenwerking.

De game begint aan een adrenaline opwekkende sneltreinvaart. In de openingsscène zit Peter in zijn appartement terwijl hij een bericht over een crimineel hoort. Zonder na te denken trekt hij zijn Spider-Manpak aan en springt hij uit het raam. In de betonnen jungle van New York City leer je direct de kneepjes van het vak: webslingeren, klimmen en vechten waarbij je de combo's niet schuwt. De controls daarbij zijn intuïtief waardoor de introductie van de game zeer vloeiend verloopt. Binnen luttele minuten ben je echt in de huid van Spidey gekropen.

Cover image for YouTube videoMarvel’s Spider-Man – SDCC 2018 Story Trailer | PS4

In de gameplay van Spider-Man spelen gevechten een belangrijke rol. Schneider zegt dat je je tijdens gevechten als een acrobatische improvisator moet voelen die zijn gadgets maar ook de omgeving gebruikt. Dat lukt. Naast het gebruikelijke sla-en-schopwerk gooi je vijanden in de lucht om ze daar bewusteloos te slaan, gebruik je je web-shooters om ze hardhandig met het asfalt te laten zoenen, of gebruik je finishers die je na verloop van tijd opbouwt.

Kijk je tijdens gevechten rond, dan kun je ook zaken als brandblussers, riooldeksels of zelfs inkomende raketten met je web-shooters opvangen en naar je tegenstanders terugspelen. Tevens kun je stellages neerhalen zodat mensen ervan af vallen of eronder bedolven raken. Ook de combat gaat vlot en geeft je echt het gevoel dat je een superheld bent die al enige tijd in het vak zit. Straatcriminelen zouden geen probleem mogen zijn. Met de interactieve omgevingen heb je niet alleen overal een antwoord op, maar worden gevechten ook zo divers als je zelf wilt.

Aan het einde van de tutorial vertoon je je geleerde kunsten tijdens een baasgevecht. Die biedt zeker enige uitdaging en daar komt dan ook de enige smet uit de speelsessie naar voren: het ontwijken van aanvallen in combinatie met de hectiek van de gevechten. Zoals bekend heeft Spider-Man een 'spider sense' die hem voor gevaar waarschuwt. Als je daarvoor echter net een aanval hebt ingezet, dan gebeurt het weleens dat je die animatie niet kunt onderbreken om een inkomende aanval te ontwijken.

Dat leidt geregeld tot onnodige blauwe plekken. Als gevolg daarvan neem je een passieve houding aan waardoor het acrobatische en spontane effect van voorheen verdwijnt. Hoewel de achtbaan daardoor zijn vaart verliest, weet Insomniac Games toch een zinderende introductie neer te zetten die hopelijk de toon voor de rest van de game zet.

Binnen de eerste secondes vallen de gedetailleerde graphics in positieve zin op, maar tijdens cutscenes doet Insomniac Games er nog een schepje bovenop. Nog indrukwekkender zijn namelijk de overtuigend realistische animaties en gezichtsuitdrukkingen. Daardoor beginnen de personages voor je te leven. In de speelsessie zat een scène met Peter Parker en Mary-Jane in een café. Tijdens hun gesprek tellen niet alleen de woorden mee, maar ook de non-verbale signalen. Een lichte frons, een hoopvolle blik. Met graphics van zo'n hoge kwaliteit valt het allemaal op en maakt het de personages en het verhaal menselijk.

In het lab waar Peter werkt, upgradet hij zijn gadgets en pak. Door ervaringspunten te verzamelen en zijmissies in New York te voltooien, verdien je Tokens voor upgrades. Er bestaan verschillende types: na het ontmantelen van een criminele schuilplaats krijg je Base Tokens, terwijl het verijdelen van een overval je Crime Tokens oplevert. Voor upgrades gebruik je verschillende Token-types waarmee de studio je uitnodigt om verschillende activiteiten in hun open spelwereld te ondernemen. Net als in voorgaande Insomniac Games kies je je gadgets met gemak uit.

Na een positieve previewsessie lijkt Spider-Man op de juiste koers te zitten. Het klim- en slingerwerk door New York is speels, met de gadgets en upgrades biedt de combat diversiteit, en de realistisch weergegeven personages en animaties geven het verhaal en de spelers een menselijke, persoonlijke indruk. Een klein puntje ter verbetering is het ontwijken van de aanvallen die de explosiviteit uit de gameplay haalt, maar wie weet zet de ontwikkelaar achter de schermen op dit vlak nog de puntjes op de i. Met nog een maand voor de release gooit Spider-Man in ieder geval hoge ogen en is het een game die potentieel in je web blijft plakken.

Wil je meer weten? Hier lees je over de Spider-Man release, gameplay en alles wat we weten.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Related topics
Over de auteur
Dirk Schuit avatar

Dirk Schuit

Zieltjesverliezer

Dirk is een Einzelgänger met een voorliefde voor co-op.

Reacties