Tijdens de Bethesda E3 2018 persconferentie werd dan toch echt het bestaan van The Elder Scrolls 6 bevestigd. Al kwam dat niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel. Helaas bleef het bij een korte teaser. Zelfs een subtitel is nog niet bekendgemaakt en als het aan Bethesda ligt, moet je nog wel even wachten. Hier lees je alles wat je moet weten.

Inhoud

The Elder Scrolls 6 release

The Elder Scrolls 6 is in ontwikkeling, maar een daadwerkelijke releasedatum voor The Elder Scrolls 6 is nog niet bekendgemaakt. Sterker nog, de game is nog maar net in pre-productie gegaan. Volgens Todd Howard van Bethesda Softworks komt de volgende The Elder Scrolls voor de volgende generatie consoles uit.

The Elder Scrolls 6 verhaal en setting

Er is vrijwel niks over The Elder Scrolls 6 bekend, maar speculeren is altijd mogelijk. Waarschijnlijk begin je in het nieuwste deel wederom in hechtenis. Op die manier begin je namelijk altijd met een volledig blanco personage, dat je naar hartenlust kunt aanpassen. Bethesda geeft je namelijk vrijwel altijd de vrijheid om je eigen heldenverhaal te beleven. Of om een carrière bij The Dark Brotherhood te beginnen. Dat kan natuurlijk ook.

Bethesda is namelijk heer en meester in het maken van interessante werelden, waarin je urenlang kunt ronddwalen. De herinneringen aan de buitenaardse omgevingen van The Elder Scrolls 3: Morrowind doen nog altijd naar 2002 terugverlangen. Ook de uitstapjes naar Cyrodiil, Oblivion en Skyrim smaken naar meer. Met The Elder Scrolls 6 heeft Bethesda genoeg keuze om een geschikte setting te kiezen. Al wordt de provincie Hammerfell in vergelijking met de andere provincies van Tamriel toch wel vaker als mogelijke kanshebber genoemd. Hammerfell is het thuisland van de Redguards en een vrij grote provincie met grote bergketens, woestijnen en graslanden. De provincie staat namelijk ook wel bekend als Hegathe, Volenfell en Deathland. Die laatste naam heeft de provincie waarschijnlijk te danken aan de grote stukken onvruchtbare grond. Het gebied huisvest onder andere de beruchte Alik'r-woestijn en wordt door de provincies Skyrim, Cyrodiil en High Rock omringd.

Die laatste provincie is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. High Rock is samen met de Summerset Isles de enige provincie die niet aan Cyrodiil grenst. De grond in High Rock is zeer vruchtbaar en de omgeving bestaat uit beboste gebieden, bergen en meerdere baaien. Het is het thuisland van de Bretons en bevat enkele interessante koninkrijken, zoals het beroemde Daggerfall. Andere mogelijkheden zijn de provincies Elsweyr, Valenwood, Black Marsh of een gebied op een ander continent. Al is de kans groot dat de teaser helemaal niks van een mogelijke setting laat zien. "We zitten nog vroeg in de ontwikkelingsfase. Het gaat nog puur om het design en mogelijke concepten", aldus Todd Howard.

Tamriel_Map_2
Het continent Tamriel.

The Elder Scrolls 6 gameplay

Bethesda heeft door de jaren heen laten zien dat de studio constant nieuwe trucjes leert. Ieder deel binnen de The Elder Scrolls-reeks gebruikt de voorgaande delen als fundering voor vernieuwende features. Zo waren de gevechten in The Elder Scrolls 5: Skyrim een natuurlijke evolutie van het gevechtssysteem in The Elder Scrolls 4: Oblivion. Er wordt verwacht dat Bethesda die trend doorzet en spelers de tools geeft om vijanden op ludieke wijze uit te schakelen.

In voorgaande delen beschik je over verschillende speelstijlen die je onderling nog eens kunt mixen. Dat komt vooral door het dynamische skill-systeem dat spelers de mogelijkheid geeft om personages naar eigen wens te creëren. Zo geven Destruction en Illusion je offensieve en ondersteunende toverspreuken, terwijl Sneak je ongezien langs bewakers laat sluipen. The Elder Scrolls 5: Skyrim liet al zien dat je niet per se binnen één archetype hoeft te blijven, maar dat je prima andere vaardigheden aan je arsenaal kunt toevoegen.

Een ander belangrijk onderdeel van de The Elder Scrolls-reeks zijn de verschillende facties. Iedere factie heeft haar eigen verhaallijn, quests en unieke beloningen. Dat The Dark Brotherhood, Mage Guild en Thieves Guild in een bepaalde vorm terugkeren, staat vrijwel vast. Of een conflict zoals dat tussen de Stormcloaks en de Imperial Legion weer terugkomt, hangt echt van de gekozen setting af. Al zou dat zeker niet misstaan nu Bethesda dankzij Fallout 4 met nederzettingen heeft kunnen experimenteren.

elderscrolls6
Still uit de trailer.

The Elder Scrolls 6 engine

De kans is groot dat Bethesda Softworks een verbeterde variant van de Creation Engine voor The Elder Scrolls 6 gaat gebruiken. In principe blijft die engine een iteratie van de Gamebryo engine, die eerder al voor The Elder Scrolls 3: Morrowind, The Elder Scrolls 4: Oblivion en Fallout 3 werd gebruikt.

De Creation Engine heeft door de jaren heen veel onderhoud gehad. Na het voltooien van Skyrim wilde Bethesda namelijk de grafische capaciteiten van de engine verbeteren. Zo zijn er extra mogelijkheden aan de engine toegevoegd die ervoor zorgen dat dynamische lichteffecten mogelijk zijn.

Eveneens heeft Bethesda met Nvidia samengewerkt om volumetrische verlichting te implementeren. Dat is een techniek die het mogelijk maakt om realistische lichteffecten aan omgevingen toe te voegen. Het gaat specifiek om lichtstralen die door objecten zoals mist, rook en stoom schijnen. Fallout 4 en uiteindelijk The Elder Scrolls 5: Skyrim Remastered zijn twee games die die nieuwe technieken en effecten gebruiken. Tijdens de ontwikkelingsperiode van Fallout 4 zijn er ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van character creation aan de engine toegevoegd.

Het werk aan Fallout 76 heeft er vervolgens voor gezorgd dat de Creation Engine nog verder is doorontwikkeld. Bethesda Game Studios Austin en id Software hebben samen delen van de engine herschreven en geprobeerd om de Quake netcode te integreren. Na al het extra gesleutel beschikt de Creation Engine nu over compleet nieuwe rendering-, verlichtings- en landschapstechnieken.

Dat brengt op den duur allemaal nieuwe mogelijkheden voor The Elder Scrolls 6 met zich mee. Bovendien werkt de studio nog aan de scifigame Starfield. Bethesda zou Bethesda niet zijn als de Creation Engine tijdens de ontwikkeling van die ruimtegame niet wat extra functionaliteiten kreeg. Nieuwe verlichtingstechnieken voor een prachtige sterrenhemel zouden in een The Elder Scrolls game zeker niet misstaan.

Voor de rest heeft de engine nog wat interessante features onder de motorkap. Zo zorgt Radiant Story ervoor dat NPCs op dynamische wijze nieuwe quests in onontdekte gebieden genereren. Ook de AI is door de jaren heen opgepoetst, waardoor NPCs beter op de gebeurtenissen in de wereld reageren. Bovendien beschikt de ontwikkelaar over zelfgemaakte technieken om flora op betere wijze in games te implementeren.

Fallout4
De lichteffecten in Fallout 4.

Achter de schermen

Bethesda is momenteel druk bezig met andere franchises. De studio in Austin werkt druk aan Fallout 76, terwijl de studio in Montreal aan mobiele games werkt. Bethesda Softworks is namelijk ook bezig met de ontwikkeling van The Elder Scrolls: Blades dat in 2018 voor Android- en iOS-apparaten moet uitkomen.

Het hoofdkantoor in Rockville is vooral bezig met de ontwikkeling van het reeds aangekondigde Starfield. Momenteel is daar nog weinig over bekend, behalve dat de game waarschijnlijk pas voor de volgende generatie consoles uitkomt. Todd Howard heeft ook al bekend gemaakt dat The Elder Scrolls 6 pas echt in productie gaat zodra Starfield officieel uit is. Dat zou dus betekenen dat je nog wel even op een nieuw deel in de The Elder Scrolls-reeks moet wachten.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Marcel de Jong

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Meer artikels van Marcel de Jong

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content