The Elder Scrolls 6 - Release, setting en alles wat we weten

Update: release en achter de schermen.

Tijdens de Bethesda E3 2018 persconferentie werd dan toch echt het bestaan van The Elder Scrolls 6 bevestigd. Al kwam dat niet helemaal als een donderslag bij heldere hemel: voorganger The Elder Scrolls 5: Skyrim blijft een van de bestverkochte games ooit. Helaas moeten we het op dit moment stellen met erg weinig meer officiële informatie rond The Elder Scrolls 6. Zelfs een subtitel is nog niet bekendgemaakt en als het aan ontwikkelaar Bethesda ligt, moet je nog wel even wachten. Niet getreurd, want wij hebben wel flink wat info voor je vergaard. Hier lees je alles wat we weten.

Inhoud

The Elder Scrolls 6 release - Wanneer komt de game uit?

The Elder Scrolls 6 is in ontwikkeling. Dat heeft ontwikkelaar Bethesda officieel bekendgemaakt, maar een daadwerkelijke releasedatum voor The Elder Scrolls 6 is nog niet bekendgemaakt. We verwachten dat we de game de komende maanden in elk geval niet te zien krijgen.

Het wordt afwachten of The Elder Scrolls 6 op de PlayStation 5 uitkomt. Microsoft heeft uitgever Zenimax overgenomen, waardoor de volledige bibliotheek Bethesda games nu in het portfolio van Microsoft zit. Vanwege de overname komt Starfield niet naar de PlayStation 5. Geldt dat ook voor The Elder Scrolls?

The Elder Scrolls 6 verhaal en setting - Waar speelt de game zich af?

Met The Elder Scrolls 6 heeft Bethesda genoeg keuze om een goede setting te kiezen. Al wordt de provincie Hammerfell in vergelijking met de andere provincies van Tamriel toch wel vaker als mogelijke kanshebber genoemd. Hammerfell is het thuisland van de Redguards en een vrij grote provincie met flinke bergketens, woestijnen en graslanden. In de teaser trailer leken zo'n landschappen in de achtergrond zichtbaar. De provincie staat ook wel bekend als Hegathe, Volenfell en Deathland. Die laatste naam heeft de provincie waarschijnlijk te danken aan de grote stukken onvruchtbare grond. Het gebied huisvest onder andere de beruchte Alik'r-woestijn en wordt door de provincies Skyrim, Cyrodiil en High Rock omringd.

Die laatste provincie is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. High Rock is samen met de Summerset Isles de enige provincie die niet aan Cyrodiil grenst. De grond in High Rock is zeer vruchtbaar en de omgeving bestaat uit beboste gebieden, bergen en meerdere baaien. Het is het thuisland van de Bretons en bevat enkele interessante koninkrijken, zoals het beroemde Daggerfall. Andere mogelijkheden zijn de provincies Elsweyr, Valenwood, Black Marsh of een gebied op een ander continent. Al is de kans groot dat de teaser helemaal niks van een mogelijke setting laat zien. "We zitten nog vroeg in de ontwikkelingsfase. Het gaat nog puur om het design en mogelijke concepten", aldus Todd Howard.

Er is sowieso vrijwel niks over The Elder Scrolls 6 bekend, maar speculeren is altijd een mogelijkheid. Waarschijnlijk begin je in het nieuwste deel wederom in hechtenis. Op die manier begin je namelijk altijd met een volledig blanco personage, dat je naar hartenlust kunt aanpassen. Bethesda geeft je vrijwel altijd de vrijheid om je eigen heldenverhaal te beleven. Of om een carrière bij The Dark Brotherhood te beginnen. Dat kan natuurlijk ook.

Bethesda is namelijk heer en meester in het maken van interessante werelden, waarin je urenlang kunt ronddwalen. De herinneringen aan de buitenaardse omgevingen van The Elder Scrolls 3: Morrowind doen nog altijd naar 2002 terugverlangen. Tevens smaken de uitstapjes naar Cyrodiil, Oblivion en Skyrim nog altijd naar meer.

Tamriel_Map_2
Het continent Tamriel.

The Elder Scrolls 6 gameplay - Hoe speelt de game?

Bethesda heeft door de jaren heen laten zien dat de studio constant nieuwe trucjes leert. Elk deel binnen de The Elder Scrolls-reeks gebruikt de voorgaande delen als fundering voor vernieuwende features. Zo waren de gevechten in The Elder Scrolls 5: Skyrim een natuurlijke evolutie van het gevechtssysteem in The Elder Scrolls 4: Oblivion - dat op zijn beurt al een hele stap vooruit was van die van The Elder Scrolls 3: Morrowind. We verwachten dat Bethesda die trend doorzet en spelers de tools geeft om vijanden op ludieke wijze uit te schakelen.

Ook typisch voor The Elder Scrolls is het unieke leveling-systeem. Je krijgt geen ervaringspunten door vijanden te doden of quests te voltooien. In de plaats draait alles rond Skills, zoals bijvoorbeeld vechten met eenhandige wapens, pijl en boog, lockpicken, en meer. Als je een bepaalde Skill veel gebruikt, dan stijgt je vaardigheid daarin - tot een maximumniveau van 100. Het levelen van die Skills vult dan op zijn beurt een algemene ervaringsbalk.

In Skyrim zorgt het volledig vullen van die balk ervoor dat je een punt krijgt om te investeren in Health, Magicka or Stamina en die uit te breiden. Per level dat je stijgt, dan krijg je ook een Perk punt om te investeren. Die Perks kun je terugvinden in Skill Trees. Die flexibele progressie in The Elder Scrolls 5: Skyrim liet al zien dat je niet per se binnen één archetype hoeft te blijven, maar dat je prima andere vaardigheden aan je arsenaal kunt toevoegen.

Een ander belangrijk onderdeel van de The Elder Scrolls-reeks zijn de verschillende facties. Elke factie heeft haar eigen verhaallijn, quests en unieke beloningen. Dat The Dark Brotherhood, Mage Guild en Thieves Guild in een bepaalde vorm terugkeren, staat vrijwel vast. Of een conflict zoals dat tussen de Stormcloaks en de Imperial Legion weer terugkomt, hangt echt van de gekozen setting af. Al zou dat zeker niet misstaan nu Bethesda dankzij Fallout 4 met nederzettingen heeft kunnen experimenteren.

elderscrolls6
Still uit de trailer.

Er komen ontzettend veel games uit, daarom hebben we meerdere overzichtsartikelen geschreven. Hier lees je alles over de Call of Duty WW2: Vanguard gameplay, Horizon Forbidden West setting, Far Cry 6 setting, Battlefield 2042 gameplay en God of War Ragnarok setting.


The Elder Scrolls 6 engine - Wat zit er onder de motorkap?

Bethesda Softworks gaat een verbeterde variant van de Creation Engine voor The Elder Scrolls 6 gaat gebruiken. In principe blijft die engine een iteratie van de Gamebryo engine, die eerder al voor The Elder Scrolls 3: Morrowind, The Elder Scrolls 4: Oblivion en Fallout 3 werd gebruikt.

De Creation Engine heeft door de jaren heen veel onderhoud gehad. Na het voltooien van Skyrim wilde Bethesda namelijk de grafische capaciteiten van de engine verbeteren. Zo zijn er extra mogelijkheden aan de engine toegevoegd die ervoor zorgen dat dynamische lichteffecten mogelijk zijn.

Eveneens heeft Bethesda met Nvidia samengewerkt om volumetrische verlichting te implementeren. Dat is een techniek die het mogelijk maakt om realistische lichteffecten aan omgevingen toe te voegen. Het gaat specifiek om lichtstralen die door objecten zoals mist, rook en stoom schijnen. Fallout 4 en uiteindelijk The Elder Scrolls 5: Skyrim Remastered zijn twee games die die nieuwe technieken en effecten gebruiken. Tijdens de ontwikkelingsperiode van Fallout 4 zijn er ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van character creation aan de engine toegevoegd.

Het werk aan Fallout 76 heeft er vervolgens voor gezorgd dat de Creation Engine nog verder is doorontwikkeld. Bethesda Game Studios Austin en id Software hebben samen delen van de engine herschreven en geprobeerd om de Quake netcode te integreren. Na al het extra gesleutel beschikt de Creation Engine nu over compleet nieuwe rendering-, verlichtings- en landschapstechnieken.

Dat brengt op den duur allemaal nieuwe mogelijkheden voor The Elder Scrolls 6 met zich mee. Bovendien werkt de studio nog aan de scifigame Starfield. Bethesda zou Bethesda niet zijn als de Creation Engine tijdens de ontwikkeling van die ruimtegame niet wat extra functionaliteiten kreeg. Nieuwe verlichtingstechnieken voor een prachtige sterrenhemel zouden in een The Elder Scrolls game zeker niet misstaan.

Tot slot, heeft de engine nog wat interessante features onder de motorkap. Zo zorgt Radiant Story ervoor dat NPCs op dynamische wijze nieuwe quests in onontdekte gebieden genereren. Ook de AI is door de jaren heen opgepoetst, waardoor NPCs beter op de gebeurtenissen in de wereld reageren. Bovendien beschikt de ontwikkelaar over zelfgemaakte technieken om flora op betere wijze in games te implementeren.

Fallout4
De lichteffecten in Fallout 4.

Achter de schermen - Waar is de ontwikkelaar mee bezig?

Het hoofdkantoor in Rockville is vooral bezig met de ontwikkeling van Starfield, die op 11 november 2022 uitkomt. Todd Howard heeft ook al bekend gemaakt dat The Elder Scrolls 6 pas echt in productie gaat zodra Starfield officieel uit is. Dat zou dus betekenen dat je nog wel even op een nieuw deel in de The Elder Scrolls-reeks moet wachten.

Dat laatste benadrukte Howard recent in een korte update. "Het is goed om te denken dat The Elder Scrolls 6 nog in de ontwerpfase zit," aldus Howard. "Maar we bekijken ondertussen de technologie: 'Gaat dit de dingen realiseren die we in die game willen doen?'

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Marcel de Jong

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread