Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Octopath Traveler reist in de voetsporen van de traditionele Final Fantasy's

Het verleden achterna.

Nintendo wil met de JRPG Octopath Traveler de komkommertijd overbruggen. In de Octopath Traveler preview lees je wat Bert in acht genomen heeft.

Je kunt het 2018 van de Nintendo Switch momenteel bezwaarlijk spannend noemen. Na een half jaar van ports, remasters en een stel kartonnen dozen kun je binnenkort echter nog eens met een originele game aan de slag, want op 13 juli komt Octopath Traveler uit. De JRPG van ontwikkelaars Square Enix en Acquire is een volledig nieuwe titel, maar wel eentje die de leerschool van de oude Final Fantasy's nauw lijkt te volgen.

In Octopath Traveler leid je een bont gezelschap van acht reisgenoten rond in het continent Orsterra. Aan het begin kies je een van die acht als je hoofdpersonage, wat concreet betekent dat je hem of haar niet uit je actieve gevechtsgroep van vier kunt gooien. Het is meteen een pittige keuze waar je beter niet te licht over gaat, want in de eerste uren is niet elk personage even nuttig. Zo ben je bijvoorbeeld beter af met de priesteres Ophelia die teamgenoten geneest dan met de handelaar Tressa die vijanden geld aftroggelt.

Bekijk op YouTube

Alle personages hebben een origin story dat vertelt waarom ze de wijde wereld intrekken. De danseres Primrose bevrijdt zich bijvoorbeeld van het juk van haar perverse eigenaar om de moordenaars van haar vader te vinden, terwijl de professor Cyrus zoekt naar een boek dat al vijftien jaar uit de universitaire bibliotheek is verdwenen. Het eerste hoofdstuk van Octopath Traveler richt zich helemaal op die uiteenlopende verhalen. Je trekt van stad naar stad, rekruteert nieuwe personages en leert hun achtergronden en drijfveren kennen tot je ze alle acht ingelijfd hebt.

Je wilt die personages natuurlijk niet alleen voor de gezelligheid ontmoeten. Orsterra krioelt van monsters en ander gespuis, dus er moet ook gevochten worden. Zoals elke traditionele JRPG gebeurt dat aan de hand van de beproefde random encounters en turn-based-gevechten, waar Square Enix een moderne toets aan gegeven heeft. Elke vijand heeft een Break-meter die je tot nul kunt herleiden door aanvallen te gebruiken waar die vijand zwak tegen is. Daarnaast kun je Boost-punten opsparen en inzetten om meerdere aanvallen in één keer los te laten. Denk aan de "It's super effective!"-aanvallen uit Pokémon gecombineerd met het gevechtssysteem van Bravely Default, en je hebt een tamelijk goed beeld van de mechaniek. Eens je een vijand hebt 'gebroken', is hij even verlamd en breng je hem meer schade toe. Het voegt een extra vleugje tactiek aan een anders vrij statische manier van vechten toe.

Daarnaast variëren gevechten ook door de personages die je met je meeneemt. Elk personage heeft een andere klasse en dus andere vaardigheden in knokpartijen te bieden. Een van de interessantere mechanieken vind je bij de jager H'aanit. Zij vangt als een volleerde Pokémon-trainer wilde monsters en zet ze later als levend wapen in. Ook de apotheker Alfyn biedt een verrassende mechaniek. Letterlijk dan, want hij combineert tijdens een gevecht verschillende ingrediënten, met alle onverwachte en vaak explosieve gevolgen vandien.

(Octopath Traveler preview) Die man zwijgt echter als het graf.

Ook buiten de gevechten heeft elk personage wat te bieden. Zo beschikken ze allemaal over een zogenaamde Path Action. Dat is een handeling waarmee ze NPC's in dorpen en steden beïnvloeden. De krijger Olberic daagt bijvoorbeeld dorpelingen tot een gevecht uit, wat handig kan zijn als je een afperser een lesje wilt leren. De dief Therion probeert dan weer voorwerpen van NPC's te stelen. Dat is zeer handig - getuige de krachtige speer die ik van een nietsvermoedend omaatje stal - maar je loopt wel het risico betrapt te worden, waardoor je reputatie in het dorp achteruitgaat. Ook de andere acties zoals het ondervragen of zelfs meelokken van mensen zijn interessant, maar in de eerste uren van de game blijven unieke toepassingen wat uit.

Octopath Traveler lijkt dus zeker de goede richting uit te gaan. De game staat duidelijk met één been in het verleden, maar biedt ook genoeg verfrissende elementen om liefhebbers van moderne JRPG's te prikkelen. Er is sinds 14 juni een demo in de Switch eShop beschikbaar waarin je drie uur van het eerste hoofdstuk van de game kunt spelen, dus probeer die zeker eens uit als je een voorproefje van Square Enix' nieuwste wilt nemen. Ondertussen ga ik verder met monsters vangen en bejaarden zakkenrollen zodat ik je binnenkort mijn eindoordeel kan meegeven in de Octopath Traveler review.

Octopath Traveler lanceert op vrijdag 13 juli 2018 exclusief voor de Switch.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Project Octopath Traveler

PC, Nintendo Switch

Related topics
Over de auteur
Bert Van der Hoogerstraete avatar

Bert Van der Hoogerstraete

Redacteur

Bert is niet meer zo actief voor Eurogamer Benelux als vroeger, maar schrijft wel nog steeds graag reviews. Hij wisselt kleurrijke Nintendogames af met de duisternis van Bloodborne en wacht al tien jaar tevergeefs op een nieuwe Golden Sun.
Reacties