Assassin's Creed Odyssey - Release, trailers, gameplay en alles wat we weten

Zo archaÔsch.

Assassin's Creed Odyssey is intussen de elfde game in de hoofdserie en bouwt verder op de innovaties die voorganger Origins doorvoerde. Ontwikkelaar Ubisoft belooft meer narratieve diepgang en lijkt volop in te zetten op het RPG-aspect van de historische blockbuster. Na het onverdeelde succes van Assassin's Creed Origins, dat een soort heruitvinding van de franchise betekende, zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. Hier lees je alles wat we tot nu toe weten.

Assassin's Creed Odyssey release

Net als alle voorgaande delen is de Assassin's Creed Odyssey release in het najaar. Op 5 oktober 2018 lanceert de game voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Assassin's Creed Odyssey pre-order en special editions

Assassin's Creed Odyssey verhaal en setting

Ubisoft blinkt uit in het neerzetten van piekfijne omgevingen, en ook Assassin's Creed Odyssey vormt geen uitzondering op die regel. Met de Animus duik je nog verder het verleden in en verruil je de branderige zandvlaktes van Egypte voor de azuurblauwe zeeŽn en olijfgroene bossen van het antieke Griekenland. Odyssey vindt ongeveer vier eeuwen voor de gebeurtenissen in Origins plaats en is dus met voorsprong de 'oudste' Assassin's Creed tot op heden.

Het is dan ook maar de vraag in welke mate de Brotherhood (die ontstond aan het einde van Assassin's Creed Origins) een rol zal spelen. Volgens Ubisoft draait de game rond de thema's 'vrijheid en controle', inmiddels vaste waarden binnen de reeks. Griekenland als bakermat van de democratie en amalgaam van grote en kleine stadstaten lijkt in ieder geval een mooi decor te vormen.

Het verhaal speelt zich af in het jaar 431 voor Christus. Na de overwinning tegen de Perzen groeit Athenes macht met rasse schreden. Terwijl de toekomstige hoofdstad van Griekenland zich verrijkt met de schatten van de Delisch-Attische Zeebond en zijn zeevloot aanzienlijk uitbreidt, kijkt grote rivaal Sparta van op het land met argusogen toe. Griekenland is verdeeld in twee grote kampen en ook outsiders worden gedwongen een kant te kiezen. Temidden van alle chaos speel jij als Kassandra of Alexios, huurling en afstammeling van de Spartaanse koning Leonidas.

Assassin's Creed Odyssey gameplay

Tijdens de officiŽle onthulling is ook de eerste Assassin's Creed Odyssey gameplay getoond. Kassandra en Alexios zijn geen Assassins. Of zo lijkt het althans. De karakteristieke hidden blade is nergens te bespeuren en van een Creed is er nog geen sprake. De twee zijn Spartaans van afkomst, maar werden op jonge leeftijd verstoten. Dat uit zich onder meer in gevechten, die een atypische vorm aannemen. In tegenstelling tot Bayek van Siwa gebruik je deze keer geen schild, maar berust je op feilloos getimede tegenaanvallen en vliegensvlug voetenwerk. Aanvallen afweren is veel minder effectief, waardoor je moet opletten om niet omsingeld te worden. Vooral in grootschalige gevechten betekent aandacht voor het slagveld rondom je het verschil tussen leven en dood.

Om die overvloed aan Grieks kanonnenvlees op te vangen krijg je (voor zowel de 'Melee'- als 'Ranged'-categorie) vier nieuwe 'overpower moves' ter beschikking die je met de pijltjestoetsen selecteert. Ook de adrenalinemeter maakt een terugkeer en biedt je dus nog meer creatieve manieren om je tegenstanders te kelen. Net als Origins is Odyssey's combat gebaseerd op hitboxes. Zowel fans van grote, logge strijdtuigen als liefhebbers van snellere wapens lijken aan hun trekken te komen. En jawel, je kunt een 'Spartan kick' uitvoeren. Opa Leo zou trots zijn.

Het leven bestaat natuurlijk niet uit oorlog voeren alleen. Ook buiten het slagveld valt er genoeg te doen. Zo speelt zeevaart opnieuw een grote rol en stel je de bemanning van je schip Adrestia, niet toevallig godin van de wraak en vergelding, eigenhandig samen. Wie wil, kan ten slotte ook jacht maken op 'legendary' dieren die land en zee van het oude Griekenland onveilig maken. Zo toonden demosessies van de game een gigantische beer, maar ook haaien en wolven.

Assassin's Creed Odyssey RPG

Met Odyssey poogt Ubisoft een volwaardige RPG neer te zetten. De ontwikkelaar schrikt er niet voor terug enkele ingrijpende veranderingen door te voeren. Omdat er nog geen sprake is van een Creed, heb je als speler meer ruimte om je eigen beslissingen te maken. En dat wordt al van bij het begin duidelijk. Je eerste keuze is namelijk of je als Alexios dan wel Kassandra speelt (de game krijgt zelfs een dubbelzijdige cover). Het geslacht van je hoofdpersonage heeft geen invloed op de gameplay en de dialogen, maar staat geheel in lijn met de 'smeed je eigen pad'-slagzin van de game.

Zo veranderen je dialoogkeuzes het verloop van een missie en zelfs het overkoepelende verhaal. Voor het eerst in Assassin's Creed kun je tijdens een tussenfilmpje uit meerdere antwoorden kiezen. Je kiest bijvoorbeeld zelf voor welke stadstaat je strijdt wanneer het tot een onvermijdelijke clash komt. Ook het verleiden van andere personages is een optie, waardoor de vergelijking met Bioware's Mass Effect- en Dragon Age-reeks nooit veraf is.

In lijn met de keuzevrijheid die Ubisoft biedt, is er tevens een wanted-systeem dat je misdaden bijhoudt. Mispeuter je net iets te veel, dan stuurt de game premiejagers op je af. Als de phylakes in Origins enige referentie zijn, denk je beter tweemaal vooraleer je een moordtocht onder burgers begint.

Net als wapens is ook armor deze keer voorzien van de nodige statuseffecten en 'modifiers'. Je kunt perfect uitdokteren op welke manier en hoeveel schade je toebrengt aan je tegenstanders, en je helemaal verliezen in de hopen beschikbare loot tijdens het uitbouwen van je character. Dat uitbouwen gebeurt via drie 'skill trees' die elk een bepaalde speelstijl benadrukken: Hunter, Warrior en Assassin.

odyssey3

Assassin's Creed Odyssey Discovery Tour Mode

Tot dusver is er met geen woord gerept over de terugkeer van de Discovery Tour Mode. Het 'interactieve museum' maakte zijn opwachting in Assassin's Creed Origins en wist vele fans te bekoren. Op de vraag of toekomstige Assassin's Creed games de modus zouden bevatten, luidde Ubisofts antwoord indertijd dat het afhangt van 'het succes ervan'. Met het oude Griekenland als onderwerp en de feilloze uitvoering van Ubisoft belooft er alvast geen gebrek te zijn aan boeiend lesmateriaal. De ontwikkelaar liet overigens eerder al weten de voorkeur te geven aan Griekse stemacteurs om het authentieke karakter te bewaren.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Maarten Denoo

Maarten Denoo

Pietje-precies

Keerde het multiplayergeweld de rug toe en verdiept zich nu vooral in actie-RPGís en co-op-games. Kan eindeloos over finales van tv-series doorrazen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread