Death Stranding (PS4) - Release, trailer, gameplay en alles wat we weten

Update: releasedatum bekend.

Met onder meer aangespoelde potvissen, mysterieuze baby's en desolate landschappen houdt Death Stranding de gemoederen flink bezig. Elke trailer levert voorlopig meer vragen dan antwoorden op. Toch belooft Kojima's nieuwste project grensverleggend te worden. Hier lees je alles wat we tot nu toe over de game weten.

Inhoud

Death Stranding release

In de nieuwste Death Stranding trailer is de releasedatum eindelijk bekendgemaakt. De game komt op 8 november 2019 uit voor de PlayStation 4. De game kent verschillende uitvoeringen.

De Death Stranding Standard Edition bevat de game en een aantal pre-order bonussen. Je krijgt een dynamisch thema voor de PlayStation 4, een 'Chibi Ludens' profielavatar en een aantal goudkleurige in-game items.

De Death Stranding Special Edition bevat de bovengenoemde pre-orde bonussen alsook een steelbook cover voor de game, een extra gouden zonnebril, een soundtrack en een behind-the-scenes video.

Er is ook een Death Stranding Collector's Edition, die naast de bovengenoemde bonussen ook een fysieke sleutelhanger, een koffer en een replica van een Bridge Baby bevat. Deze editie is echter op moment van schrijven uitverkocht.

ds1
Death Stranding release - De Special Edition, vanaf 8 november 2019 verkrijgbaar.

Death Stranding op PS4

Death Stranding komt exclusief voor de PlayStation 4 (Pro) uit. Kojima onderhoudt al jaren goede banden met Sony, maar die zijn sinds zijn gestrande huwelijk met Konami alleen maar sterker geworden. De excentrieke Japanner werkt daarnaast nauw samen met Guerrilla Games, een dochteronderneming van Sony. Hij bezocht meerdere studio's en vond in de Nederlandse ontwikkelaar de ideale partner voor de engine van zijn game. Voor Death Stranding gebruikt de studio de Decima Engine, die de drijvende kracht achter Horizon Zero Dawn en Killzone: Shadow Fall vormt.

Death Stranding verhaal en setting

Death Stranding speelt zich vermoedelijk in de nabije toekomst af. Het gaat om een post-apocalyptische wereld die op het eerste gezicht veel van het ruige landschap van IJsland wegheeft. Dieren en planten zijn nagenoeg uitgestorven, maar ook de mensheid is schaars vertegenwoordigd. Over de oorzaak daarvan circuleren op diverse fora de nodige theorieën. In een van de trailers wordt gesproken over "een laatste gigantische explosie". Of het om een meteorietinslag gaat of een door de mensheid zelf gecreëerde explosie, is vooralsnog onduidelijk.

Uit een interview van IGN met Kojima blijkt dat leven en dood het centrale thema vormen. Wanneer je in Death Stranding doodgaat, is het niet gelijk 'game over', maar kom je in een soort vagevuur terecht. Daarnaast speelt 'Timefall' een prominente rol in het verhaal. Bij contact met deze mysterieuze regen veroudert alles wat leeft in rap tempo. Het ziet er dus naar uit dat er in Death Stranding meer tussen hemel en aarde is.

De hoofdpersoon van Death Stranding is Sam, gespeeld door Norman Reedus. Er is echter nog niet veel over hem bekend. Wat is het zogenaamde Corpse Disposal Team 6 waar hij onderdeel van is? Wat betekenen de wiskundige formules op Sams ketting? Suggereren de littekens en handboeien dat er met hem gerommeld is en hij daarna ontsnapt is? Het is vooralsnog koffiedik kijken.

Sam krijgt heel wat te verduren. In de trailers duiken enkele keren nagenoeg onzichtbare gedaantes op die een spoor van handafdrukken in de grond achterlaten. Wanneer Sam of andere overlevenden niet hun hand voor de mond houden, slaan de schimmen genadeloos toe en sleuren ze hem in een olieachtige substantie. Daarnaast is er de door Mads Mikkelsen gespeelde slechterik met bovennatuurlijke krachten. Ook over de achtergrond van de mysterieuze wezens is tot nu toe nog weinig bekend.

Een andere opvallend verschijnsel in de trailers is de knipogende baby. Diverse personages dragen de zuigeling in een stolp met sterk water bij zich. Volgens Kojima is de de pasgeboren baby van groot belang voor zowel de game mechanics als het gehele verhaal. Het kind lijkt hoe dan ook cruciaal te zijn om de mechanische arm op Sams rugzak te activeren, waarmee de mysterieuze gedaantes onthuld kunnen worden.

Kortom, het is op dit moment nog niet echt duidelijk waar Kojima met de game precies naartoe wil. Met ambivalente tweets en vage trailers boordevol symboliek is het namelijk louter gissen. Wat wel vaststaat, is dat Kojima als vanouds de hype rondom zijn nieuwste game al volop in gang heeft gezet.

Death Stranding gameplay

Er zijn nog niet veel over de Death Stranding gameplay uit de doeken gedaan. Wat vaststaat, is dat Death Stranding een openwereldgame is waarin vrijheid en intuďtie centraal staan. In de meest recente trailer lijkt exploratie waarbij je door een ruig landschap moet manoeuvreren een belangrijk onderdeel van de gameplay te zijn. Ook glipt Sam langs de mysterieuze wezens, dus stealth is onderdeel van de gameplay.

Hoe zit het dan met actie? Kojima spreekt zelf over een 'quasi-action game met verschillende elementen'. Eerder gaf de Japanner een vage omschrijving met de objecten 'stok' en 'touw' als metafoor, refererend naar zijn favoriete auteur Kobo Abe. Stokken gebruik je als wapen om jezelf tegen andere dingen te beschermen, terwijl je touwen juist gebruikt om je met andere dingen te verbinden. De Japanse ontwikkelaar wil ook de gamers zelf via stokken én touw met elkaar verbinden. Bedoelt hij hiermee co-op of online multiplayer? Er is geen touw aan vast te knopen.

In de nieuwste trailer zijn er meer details van de gameplay te zien. Sam heeft bijvoorbeeld een motor ter beschikking en dat komt ongetwijfeld van pas, gezien het uitgestrekte landschap. Ook heb je klimuitrusting en grote ladders bij je, om zo hogerop of juist in diepe dalen te geraken. Sams missie is om ervoor te zorgen dat Amerika weer verbonden raakt. Door weer met elkaar in contact te komen, staat de mensheid een kans om te overleven. Reizen is daarom een groot onderdeel van de gameplay.

Kojima heeft onlangs ook laten weten dat Death Stranding geen stealth game is. De trailer laat echter wel zien dat het mogelijk is om voor vijanden te schuilen, en dat je combat het liefst uit de weg gaat. Je loopt tijdens een handgemeen namelijk het risico dat er voorwerpen uit je rugzak vallen, en het lijkt aardig wat moeite te kosten om dat in het heetst van de strijd weer op te rapen.

Death Stranding acteurs

Kojima steekt zijn liefde voor films niet bepaald onder banken en stoelen. De Metal Gear Solid-games bieden van oudsher genoeg cutscenes om een film mee te vullen. Zoals het ernaar uitziet wordt Death Stranding geen uitzondering op die regel. De Japanse ontwikkelaar heeft voor zijn nieuwste project een blik met gerenommeerde acteurs en actrices opengetrokken.

De hoofdpersoon wordt vertolkt door The Walking Dead-acteur Norman Reedus. Hij werkte eerder al met Kojima samen in het gecancelde Silent Hills. Daarnaast is er een rol als slechterik voor Mads Mikkelsen weggelegd. De Deense acteur is onder meer bekend van zijn vertolking van Hannibal Lecter in Hannibal, Galen Erso in Rogue One: A Star Wars Story, en Le Chiffre in Casino Royale. Inmiddels is bekend dat actrices Léa Seydoux (Spectre, Inglourious Basterds) en Lindsay Wagner (The Bionic Woman) ook een rol spelen in het verhaal.

Ook bekendheden binnen de gamesector maken hun opwachting. Troy Baker en Emily O' Brien - respectievelijk bekend van hun rollen als Joel in The Last of Us en Camille in League of Legends - hebben een rol in de game. Tevens doen geruchten de ronde dat het Nederlandse model Stefanie Joosten ook in de game voorkomt. Zij is vooral bekend als Quiet in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain.

Een opvallende verschijning in een van de trailers van Death Stranding is die van Guillermo del Toro. De Mexicaanse filmregisseur is onder meer bekend van Pan's Labyrinth en The Shape of Water. Ook Del Toro werkte eerder samen met Kojima aan Silent Hills (waar te proeven van viel bij de gratis speelbare teaser P.T.), totdat Konami de stekker uit het project trok. Bij zijn fameuze tweet "fuck Konami" is dan ook geen woord Spaans te vinden. Del Toro heeft echter te kennen gegeven dat hij niet creatief bij de productie betrokken is en dat hij slechts een personage in de game is.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Yvo Kieviet

Yvo Kieviet

Taalfirtuoos

Overdag kantoorslaaf, 's nachts superheld. En tussendoor ook nog eens fervent gamer. Heeft overigens een bloedhekel aan bakfietsen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread