Unravel 2 review - Samen sta je sterker

Heerlijk comfortabele trui.

De grootste kritieken op Unravel zijn opgelost. Unravel 2 biedt een uitstekende co-op ervaring met al het goeds van het eerste deel.

In de Unravel 2 review gaat Sander er op uit om te zien of ontwikkelaar Coldwood opnieuw een sterk charmeoffensief neerzet, maar vooral of de studio van de tekortkomingen van het origineel heeft geleerd.

Unravel overtuigde in 2015 niet geheel. Hoewel Yarny charmeerde met zijn onschuld en trektocht door idyllische omgevingen, werd de game gedwarsboomd door vaag puzzeldesign en lompe controls. Bovendien waren de levels te eenvoudig, waardoor de frustratie nog meer aan het licht kwam. Ontwikkelaar Coldwood heeft erop ingezet om al die kritieken aan te pakken, en dat is direct te merken. De imperfecties van het origineel zijn nu netjes afgewerkt, waardoor Unravel 2 vele malen beter dan het origineel is.

In het verhaal staan samenwerking, vriendschap en liefde centraal. Na een ongeluk op zee ontmoet Yarny een soortgenootje, en samen gaan ze op pad om twee jonge kinderen te helpen. Net als in Unravel wordt het verhaal enkel aan de hand van animaties en lichaamstaal verteld. Je kunt daardoor je eigen kleur aan het verhaal geven, zonder dat het onaf overkomt. Unravel 2 presenteert een positief en motiverend verhaal over opnieuw beginnen en de connecties die we met anderen maken, zonder ook maar een woord uit te spreken.

Cover image for YouTube videoUnravel 2 - 25 minuten singleplayer gameplay

De focus van Unravel 2 ligt ditmaal meer op uitdagende platformsecties dan op puzzels, en dat gaat gepaard met Yarny die nu beter reageert op de controls. De sprongen zijn niet langer zweverig en rondzwaaien is intuïtief. Yarny's sprong is hoger en er is een wall jump waarvan je de timing snel te pakken hebt. Daarmee is een van de grootste problemen van het origineel opgelost, wat de kern van de gameplay vele malen genietbaarder maakt. De game communiceert ook een stuk beter waar je heen moet gaan. Punten vanwaar je kunt slingeren, gloeien wanneer je in de buurt komt, en de twee Yarny's proberen met handgebaren aan elkaar duidelijk te maken hoe ze verder moeten gaan. Unravel 2 is op die manier een zeer sterke en frustratieloze platformer die vele malen beter dan het origineel speelt.

Vriendschap speelt ook in de gameplay een belangrijke rol. Sommige situaties kunnen alleen opgelost worden door samen te werken met Yarny's vriendje, dat als een bergbeklimmer aan je vastzit. Bovendien kan het wezentje volledig door een tweede speler bestuurd worden. Je kunt elkaar omhoog trekken en van elkaar slingeren als er geen knooppunt voor je garen in de buurt is. Ook die controls zijn eenvoudig en intuïtief. De twee Yarny's kunnen ook samenvoegen, wat ideaal is om in één keer door moeilijkere secties heen te komen of om de andere speler te helpen als een obstakel te moeilijk is. Teamwork staat centraal, of je nu alleen of met een partner in local co-op speelt, en in beide gevallen speelt Unravel 2 lekker weg.

(Unravel 2 review) Er is nog steeds ruimte voor introspectie.

Coldwood wil dat je het hele verhaal kunt ervaren. Bijgevolg blijven de zeven levels van de hoofdgame wel wat eenvoudig. Je kunt collectibles vinden en jezelf uitdagen door de levels zonder te sterven en binnen een bepaalde tijdslimiet uit te spelen, maar het zijn de twintig Challenge Rooms die je pas echt het vuur aan de schenen leggen. Nu de controls je niet in de weg staan, zijn die challenges ook echt het overwinnen waard, maar wel met een tweede speler. Hoewel je een slow motion-functie tot je beschikking hebt om je te helpen, zijn de challenges namelijk te moeilijk om in je eentje aan te pakken. De hoofdgame traint je bovendien onvoldoende om de challenges succesvol aan te gaan. Hoewel de extra uitdagingen op zich welkom zijn, is de moeilijkheidsgraad tussen beide dus volledig uit balans.

Tenslotte mist Unravel 2 pit doordat het een redelijk 'veilig' vervolg is. Naast de multiplayer komen er geen nieuwe concepten aan bod ten opzichte van het eerste deel. Je hebt de oplossingen voor de puzzels al eens eerder gezien en ook in het platformen komt weinig nieuws voorbij. Het is opnieuw een tocht door prachtig vormgegeven levels, die bovendien een stuk beter speelt, maar Unravel 2 bevat weinig verrassingen in de gameplay. De problemen zijn opgelost, maar daar blijft het een beetje bij.

De gameplay van Unravel 2 is een perfecte metafoor voor een relatie. Je vult elkaar aan en trekt elkaar uit diepe dalen. Soms raak je met elkaar in de knoop maar aan het einde van de rit ben je onlosmakelijk met elkaar verbonden. De gameplay en het verhaal zijn daardoor perfect aan elkaar gebreid. De frustraties uit het eerste deel zijn opgelost en hoewel Unravel 2 weinig nieuws biedt, krijg je wel een heerlijk spelende co-op platformer voorgeschoteld waar jij en een partner helemaal in op kunnen gaan.

Voor deze Unravel 2 review speelde Sander op een pc.

Unravel Two

Video Game