One Piece Grand Cruise review - VReselijk oppervlakkig

Zo ondiep als een kinderbadje.

One Piece Grand Cruise is een fanservice-vehikel dat nauwelijks van de kade afkomt. Totaal niet zeewaardig.

In deze One Piece Grand Cruise review springt Sander Virtual Reality in om rond te hangen met zijn favoriete piratencrew. Het is echter al snel duidelijk dat de game weinig om het lijf heeft.

Het grootste goed van virtual reality is de mogelijkheid om pal in het midden van je favoriete werelden te staan, oog in oog met je helden waarvan je al hun avonturen tot in de kleinste details kent. One Piece is zo'n wereld. Daarom klinkt de belofte van One Piece Grand Cruise om zij aan zij met Monkey D. Luffy en zijn kameraden te strijden in 'woeste gevechten' die je 'van je sokken blazen' zo aanlokkelijk. Je doet er echter verstandig aan om deze cruise aan je voorbij te laten gaan.

Er zijn twee opdrachten uit te voeren in One Piece Grand Cruise: je kanon afvuren op de boten van de marine, of je kanon afvuren op een reusachtige Kraken. Je maakt deel uit van een team andere rekruten, die niet door andere spelers bestuurd worden. Je doel is om meer punten te scoren dan het andere team en persoonlijk door Luffy bedankt te worden. De twee opdrachten hebben geen aanpasbare moeilijkheidsgraden en bevatten totaal geen variatie, mocht je besluiten om de taak te herspelen. Binnen twee uur heb je alles gezien wat de game te bieden heeft en zet je gedesillusioneerd je VR-helm af. De Grand Cruise is eerder een korte toeristische rondvaart dan een episch avontuur.

Tijdens het schieten komen de bemanningsleden van de Thousand Sunny in actie door je aan te moedigen. Op bepaalde momenten springen ze zelfs naar de voorgrond om hun kenmerkende special move tentoon te stellen. De actie wordt je tijdens die momenten uit handen genomen en je kijkt slechts naar het spektakel, dat tijdens alle volgende spelsessies overigens exact hetzelfde is. Het geheel komt over als een theatershow in een pretpark, waar de acteurs steeds dezelfde routine uitvoeren. Vermakelijk voor een keer, maar je gaat niet snel terug op de tribune zitten.

Vlak voor je moet schieten kun je bepaalde kamers op het schip bezoeken, maar ook dat heeft weinig om het lijf. Je kunt niet rondlopen in de game, dus je bent overgeleverd aan waar de scène je plaatst. Bekende personages praten even met je en stellen soms een vraag die je met 'ja' of 'nee' kunt beantwoorden. Dat heeft verder totaal geen effect. De omgevingen zijn ook niet interactief, en de wens om een lange tijd met je favoriete crewleden door te brengen wordt plotsklaps een halt toegeroepen. Binnen enkele minuten word je namelijk uit je gekozen scène weggetrokken om mee te doen aan de actie. Van verbroederen met de crew komt dus niets terecht, naast dat je je favoriete personages eventjes van oncomfortabel dichtbij mag bekijken.

Meer heeft One Piece: Grand Cruise ook niet te bieden. Deze VR-ervaring is van vreselijk korte duur, bevat totaal geen variatie en biedt nauwelijks interactiviteit met je omgeving. De belofte je als een piraat te laten voelen wordt totaal niet ingelost, en het geheel komt over als een kermisattractie met een bijpassende theatervoorstelling. Als fan van de serie krijg je nauwelijks de tijd om jezelf in je favoriete wereld onder te dompelen. Interactie met de bemanning is verschrikkelijk oppervlakkig, de actiescènes zijn voorbij voordat je het weet en bevatten totaal geen herspeelbaarheid. One Piece Grand Cruise komt zijn grote beloftes niet na, dus je doet er goed aan om je vakantie bij een andere cruisemaatschappij te boeken.

Voor de One Piece Grand Cruise review speelde Sander op een PlayStation 4 met PlayStation VR.