Zonder enige twijfel kun je de PlayStation 4 een groot succes noemen. Sony's console heeft veel sterke exclusieve games en de PS4's gaan vooral als warme broodjes over de toonbank. Toch werkt Sony achter de schermen aan de opvolger: de PlayStation 5. Althans, dat zijn de geruchten. Veel info die circuleert, klopt echter niet of is totaal onrealistisch. Geen nood: wij scheiden feit en fictie voor jou, zodat jij helemaal mee bent met alle info over de PlayStation 5.

PS5 release

Sommige analisten melden dat de PlayStation 5 een 2018 release zou hebben, en volgens een gerucht zijn er al PlayStation 5 dev kits vrijgegeven. Neem die berichten echter met een flinke korrel zout. Mark Cerny, het brein achter de PlayStation 4, is op dit moment aan het rondreizen van ontwikkelaar naar ontwikkelaar om te horen wat zij graag willen zien bij de next-gen PlayStation. Dat wil dus zeggen dat de PlayStation 5 in het allerbeste geval op dit moment slechts als concept bestaat en dat de eigenlijke ontwikkeling nog niet begonnen is. Vergeet het dus: de PlayStation 5 komt er niet aan in 2018.

playstation_5_release
Sommige PlayStation 5 concept art ziet er best strak uit.

Hoe zit het dan met 2019? Wel, er zijn twee belangrijke technische problemen waar Sony mee moet afrekenen. Ten eerste is er nood aan een kleiner en efficiŽnter proces om de hoofdprocessor van de machine te produceren en ten tweede is nieuw en sneller geheugen broodnodig. In beide gevallen kunnen die horden ten vroegste in 2019 overwonnen worden, en dat is zelfs zonder stil te staan bij andere problemen, zoals een mogelijk hoge kostprijs voor het bouwen van de PS5.

Wat het eerste probleem betreft, wordt het 16nm FinFET-productieproces van Taiwanese chipfabrikant TSMC op dit moment door alle consolemakers gebruikt. De volgende kandidaat voor de PlayStation 5 zou de 7nm FinFET-technologie zijn. Mobiele apparaten evolueren hier het snelst, en Huawei zal misschien de allereerste zijn die de methode hanteert. Het duurt echter een jaar voor productiemethodes efficiŽnt genoeg zijn om er een console mee te produceren. Opnieuw: dit is zo goed als onmogelijk in 2018, en zelfs in 2019 zal het een ingewikkeld proces zijn.

Wat het tweede punt over geheugen betreft, zijn er twee concurrerende technologieŽn: HBM en GDDR6. De eerste is nu al beschikbaar, maar te duur voor Sony en Microsoft om in een console te verwerken. De tweede lijkt dan een betere kandidaat, zeker gezien massaproductie eind dit jaar begint en samenvalt met de nieuwe grafische kaarten van Nvidia. Het vergt echter tijd voordat de productie efficiŽnt genoeg verloopt zodat miljoenen apparaten kunnen worden geproduceerd, waar Sony uiteraard nood aan heeft. Opnieuw zal dit ten vroegste in 2019 lukken.

De PlayStation 5 release is dus ten vroegste pas in 2019, en dat is een zeer optimistische schatting. 2020 lijkt realistischer.

PS5 specs

Er gaan al een tijdje onbevestigde geruchten over de specs van de PlayStation 5 rond op forum ResetEra en de betalende insider-website Semiaccurate. Het is echter onmogelijk om daar veel waarde aan te hechten want zoals gezegd, staat er nog maar weinig vast in verband met het design van de console.

Het zou weliswaar logisch zijn dat Sony opnieuw samenwerkt met AMD voor de centrale processor, na de succesvolle samenwerking voor de PlayStation 4. Zowel CPU- als GPU-componenten komen waarschijnlijk in dezelfde chip terecht om de kosten laag te houden, en toekomstige 'slim' modellen (zoals nu de PlayStation 4 Slim) makkelijker mogelijk te maken.

playstation_5_specs
Fictieve concept art van de nieuwe controller.

Hoewel Mark Cerny eerder al zei dat Sony in generaties van consoles gelooft, lijkt het op dit moment onwaarschijnlijk dat een x86 machine met AMD Radeon-technologie geen backwards compatibility zou ondersteunen. Het is namelijk ondenkbaar dat het bedrijf zijn huidige userbase van meer dan 70 miljoen gebruikers zomaar in de steek zou laten. Bovendien heeft Microsoft met zijn uitstekende backwards compatibility-ondersteuning de consument een sterk signaal gegeven dat het niet nodig is om voor speciale streamingdiensten te betalen of remasters om oudere games op een nieuwe console te spelen.

Maar dan is de vraag: wat voor SoC (system on chip) is er mogelijk in het tijdsframe 2019/2020? Nu we weten hoe 7nmFF-chip productie gaat werken vergeleken met 16nmFF, kunnen we al enkele suggesties naar voren brengen over hoe de toekomst van PlayStation eruit gaat zien.

Wat CPU betreft, verwachten we niks minder dan een ware revolutie tegenover de huidige consoles. AMD heeft zijn Ryzen CPU-technologie in een desktop-APU kunnen verwerken, wat ongeveer het dichtste equivalent is voor consoles. Een enkele Ryzen CCX aan 7nm kan daarbij hetzelfde oppervlak aan silicone hebben als een Jaguar cluster bij de bestaande consoles aan 16nm. Potentieel kunnen er zo twee CCXen in de PS5. Dat komt neer op acht volledige cores en zestien threads. De rauwe kracht is zo onvoorstelbaar groot dat het tot een nieuw niveau van simulaties kan leiden.

Waarschijnlijk zal de PlayStation 5 ook gebruik maken van Radeon Technology Groups nieuwe GPU Navi. Die is echter nog in ontwikkeling en loopt bovendien achter op schema. Toch lijkt het erop dat Navi zijn basis heeft in de AMD Graphics Core Next (GCN), wat zeer voordelig zou zijn om backwards compatibility mogelijk te maken.

Wanneer kunnen we nu echt spreken over 'next-gen' technologie? Vorige generaties waren steeds zes tot acht maal krachtiger. Als we de standaard PlayStation 4 en Xbox One als uitgangspunt nemen, dan is dat zeker mogelijk. Neem je echter de PlayStation 4 Pro en Xbox One X als uitgangspunt, dan kom je uit op een sprong naar 11 tot 15 teraflops, wat schijnbaar onmogelijk lijkt om nog tot een betaalbare console te leiden.

De frequentie van de GPU is zwaar gebaseerd op het 7nm-proces en is de sleutel tot een hoog aantal teraflops. De snelheden die aan 7nm bereikt kunnen worden, zijn echter nog onbekend. De GPU van de Xbox One X bereikt 1172 MHz aan 16nm, maar er is een verhoging van ongeveer 30 procent nodig voor de volgende generatie.

PS5 bijzonderheden

Behalve meer krachtige hardware probeert elke nieuwe consolegeneratie ook iets bijzonders aan te bieden. Zo heeft Sony bij de PlayStation 4 extra ingezet op asynchrone computing, terwijl Microsoft instructies introduceerde voor makkelijkere backwards compatibility, met een programmeerbare command processor. De Xbox One X bracht dan weer meer dan 40 GPU hardwareoptimalisaties met zich mee, terwijl Sony met de Pro hardware checkerboarding introduceerde en Vega-level features zoals double-rate FP16 toevoegde.

We verwachten dan ook dat Sony zijn hardware zal afstemmen op zijn visie voor de nieuwe generatie. Ook een focus op backwards compatibility? Of dan toch eerder een nadruk op hardware-geaccelereerde ray tracing om real-time belichting naar een nog hoger niveau te tillen? Microsoft bouwt ondersteuning voor deze technologie namelijk al in zijn DirectX API in, en Sony kan het niet riskeren om na de Xbox One X op technologisch vlak weer achterop te hinken.

PS5 prijs

Als je de bovenstaande info hebt gelezen, dan besef je al dat het moeilijk is om in te schatten wat de PlayStation 5 precies zal aanbieden. Daarom is ook het bepalen van een prijs erg lastig. Uiteindelijk hebben we enkel de omvang van de hoofdprocessor en de hoeveelheid graphics en CPU hardware die erin past in acht genomen voor een schatting.

Belangrijk is echter dat de prijzen voor geheugen dramatisch verhogen. Als Sony naar 12GB, 18GB of zelfs 24GB opschuift (die zijn allemaal mogelijk op een GDDR6 384-bit memory interface) dan heeft dat ingrijpende gevolgen voor de kosten. Er zal ook een innovatie nodig zijn voor opslagruimte, geheugen bandbreedte en capaciteit. Dat is de enige manier om een echte next-gen PlayStation te bereiken.

playstation_5_prijs
Maar de meeste PlayStation 5 concept art is vaak heel lelijk.

PS5 games

Qua games voor de PlayStation 5 is het op dit moment nog koffiedik kijken. Uiteraard wordt van alle belangrijke first-party studios van Sony verwacht dat ze een game afleveren voor een nieuwe console (of op z'n minst meehelpen aan een project), maar het valt nog af te wachten of dat tot compleet nieuwe games of eerder tot sequels leidt. Zo is het bijvoorbeeld enorm interessant of Naughty Dog de gevierde Uncharted-reeks toch op de een of andere manier verder probeert te zetten of met een volledig nieuw concept op de proppen komt.

Veel geruchten spreken erover dat bepaalde aangekondigde PlayStation 4-projecten naar de PlayStation 5 zijn geschoven vanwege een nood aan extra kracht. Naast gefluister over The Last of Us: Part 2 is Death Stranding hierbij de hoofdverdachte. Het project zou ondertussen zodanig groot zijn geworden, dat is besloten om de extra kracht van de PlayStation 5 te gebruiken om Kojima's visie te verwezenlijken. Nogmaals, dit zijn slechts geruchten.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Meer artikels van Carl Vander Maelen

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content