Kratos is terug! Na het zeer matige Ascension uit 2013 was het een tijdje stil rond dit PlayStation-icoon , maar daar brengt God of War verandering in. In de God of War review kun je al lezen dat dit een ware triomftocht is voor Kratos, maar wat is er nu precies allemaal veranderd? Veel, heel veel. Wij sommen de vijf belangrijkste weetjes voor je op.

Midgard

God of War is een nieuwe start voor de serie en speelt zich vele jaren na de originele games af. De Griekse setting van de God of War-games heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe mythologie: die van het oude Noorden. Dat wil echter niet zeggen dat Kratos doet alsof er niks gebeurd is. Er wordt namelijk regelmatig verwezen naar de gebeurtenissen van de oudere games. Op die manier is God of War evenzeer een reboot als een vervolg.

Thor, Odin, draugrs, trollen en nog veel andere mythische figuren passeren de revue. Je raadt het al: sommige mag je ook op brutale wijze een kopje kleiner maken. Kratos kent echter bijzonder weinig van de Noorse cultuur en kan bovendien de runes en inscripties die hij tegenkomt niet lezen. Gelukkig maar dat hij van iemand hulp krijgt...

Met je zoon aan je zijde

Tijdens de hele game is je zoon Atreus namelijk aan je zijde. Hij ziet er klein en kwetsbaar uit, maar de jongen staat best wel zijn mannetje. Met zijn boog verlamt hij vijanden, en soms kruipt hij in de nek van een monster zodat jij ongegeneerd kunt slaan. Ook tijdens puzzels is hij vaak handig, met speciale pijlen die lichtbruggen kunnen scheppen.

Voor het verhaal is hij al helemaal onmisbaar, en de vaak ongemakkelijke dialogen tussen hem en zijn grommende vader scheppen een zeer rauw en meeslepend beeld van een moeilijke vader-zoonrelatie.

Een vleugje Dark Souls

De Soulsborne-reeks heeft een diepe invloed nagelaten op het gamelandschap. Zo ook op God of War. Nee, je hebt hier geen staminameter en verliest ook niet je XP wanneer je sterft, maar de combat is hier trager en bedachtzamer dan in de vorige games.

Vijanden doen veel schade, maar tegelijk beschik jij ook over heel wat brute moves om ze een kopje kleiner te maken. De spectaculaire finishing moves uit de vorige games zijn nog steeds aanwezig ( zij het zonder quick time events deze keer) en Kratos heeft nog steeds héél veel moves. Een mooi midden tussen klassieke God of War en de Souls combat dus.

3

Loot, loot, loot

Zowat alle moderne AAA-games hebben een obsessie met loot, en ook God of War gaat daar gretig in mee. Kratos verzamelt nieuwe harnassen, polsbanden, onderdelen voor zijn bijl, Runes, Talismannen en allerhande grondstoffen om nieuwe objecten mee te craften.

Na elk gevecht krijg je XP om nieuwe skills mee te kopen, en in de omgevingen vind je ook Hacksilver om bestaande uitrusting mee te upgraden. Het is een RPG-lite benadering, maar het werkt bijzonder goed.

1

Lekker lang, belachelijk mooi

Je bent een tijdje zoet met God of War: tussen de 25 en 35 uur als je regisseur Cory Barlog mag geloven. Als je werkelijk alles wilt vinden dat de game te bieden heeft, moet je heel wat puzzels oplossen om kistjes te openen en geheime doorgangen vinden. Het zit allemaal bijzonder ingenieus in elkaar, en de omgevingen zijn op briljante wijze met elkaar verbonden.

Bovendien ziet het er ook allemaal zo verdomd goed uit. God of War is een nieuwe technische krachttoer voor de PlayStation 4 en laat je vaak ademloos achter. Van de gigantische omgevingen (de zee rond Alfheim) tot de kleinste details (de aders op Kratos' handen); God of War stopt nooit met indruk te maken.

2

Wil je meer weten? Hier lees je over de God of War release date, gameplay, trailers en alles wat we weten.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Meer artikels van Carl Vander Maelen