Fantasy 15 Windows Edition review - Klaar voor de koningstroon

Royale port.

Ondanks enkele technische onvolkomenheden is Final Fantasy 15 Windows Edition de ultieme manier om deze topgame te spelen.

Square Enix en pc-gamers, het is altijd al een moeilijk huwelijk geweest. De afgelopen jaren heeft de uitgever dan wel alle genummerde Final Fantasy-games geport naar de pc, maar die ports waren soms van bedenkelijke kwaliteit. Uitstekende pc-versies zoals die van Final Fantasy 12 werden afgewisseld met gedrochten als Final Fantasy 13. Voor Final Fantasy 15 belooft de uitgever echter beterschap. Sterker nog, de pc-port is simultaan met de consoleversies ontwikkeld en is volgens Square Enix de versie die de oorspronkelijke visie van Hajime Tabata en zijn team het dichtst benadert.

De grafische toegevingen die de ontwikkelaar moest doen om de game speelbaar te maken op de PlayStation 4 en Xbox One zijn deze keer immers niet nodig. Final Fantasy 15 Windows Edition is dan ook een visueel schouwspel dat momenteel weinig concurrentie duldt op de pc. Gedetailleerde textures maken van de game een lust voor het oog. Zelfs de meest ordinaire boom of rots is daardoor fotorealistisch weergegeven. Dankzij nieuwe schaduw- en lichteffecten zijn de gevechten nog spectaculairder dan voorheen. En met ondersteuning voor 4K-resoluties en HDR heeft de game bovendien een stevige basis om die grafische kracht de komende jaren nog beter tentoon te spreiden.

Want al die grafische pracht en praal heeft momenteel nog een stevig prijskaartje. Bij een 4K-resolutie slagen zelfs de krachtigste grafische kaarten zoals de GeForce GTX 1080 Ti er vandaag niet in om de game met 60 frames per seconde te draaien. Op lagere resoluties draait de game daarentegen wel bijzonder vlot op de meeste Nvidia-kaarten. Zelfs een ondertussen meer dan drie jaar oude Geforce GTX 970 haalt een zo goed als constante 60 frames per seconde op de op een na hoogste grafische voorinstelling. En ook wie een nog oudere kaart bezit, hoeft zich niet meteen zorgen te maken: zelfs op de allerlaagste grafische settings ziet de game er visueel nog steeds meer dan degelijk uit.

Voor AMD-gebruikers is het echter een ander verhaal. Zelfs met hun laatste driverupdates slagen de meeste AMD-kaarten er momenteel niet in om de game met een respectabele framerate weer te geven. Dat is overigens niet de enige reden waarom AMD-gebruikers in het nadeel zijn. Eigenaars van een Nvidia-kaart kunnen immers gebruikmaken van de integratie van Nvidia Ansel. Daarmee kun je op ieder moment de game pauzeren en naar eigen believen het beeld draaien, in- en uitzoomen en filters toevoegen om de meest fantastische screenshots te maken.

Cover image for YouTube videoFinal Fantasy XV Windows Edition – Official Launch Trailer (w/subs)

Ook Nvidia-gebruikers blijven echter niet gespaard van enkele technische problemen. Zo verloopt het spelen met toetsenbord en muis ronduit ondermaats. Vooral de menu's en map zijn op geen enkele manier aangepast aan het gebruik van een muis. In plaats van intuïtief met je muis over het scherm te bewegen, dwingt de game je om de bewegingstoetsen te gebruiken. Hetzelfde geldt voor het casten van spreuken tijdens gevechten, waardoor je uit frustratie al snel teruggrijpt naar je vertrouwde controller. Daarnaast blijven de laadtijden in deze versie ellendig lang. Zelfs wanneer de game op een SSD is geïnstalleerd, zit je soms tot 40 seconden naar een laadscherm te staren.

De pc-versie is niet alleen technisch maar ook inhoudelijk veruit de compleetste versie van Final Fantasy 15. Alle reeds uitgebrachte updates en DLC zitten standaard in deze versie en vullen enkele van de grootste narratieve gaten uit de basisgame op. Enkel het begin van de game blijft nog steeds verwarrend en overweldigend, tenzij je op voorhand de aansluitende film Kingsglaive: Final Fantasy XV hebt gezien.

Daarnaast introduceert de pc-versie een first-personmodus. Die weet echter niet helemaal te overtuigen. Aangezien je gezichtsveld daarin een stuk beperkter is, heb je een veel minder goed overzicht van je omgeving. Dat je mods kunt installeren, is dan wel weer een schot in de roos. Momenteel is het aanbod nog vrij beperkt, maar mods als de koevoet en HEV-suit uit Half-Life tonen wel al het enorme potentieel. Het is dan ook een kwestie van tijd alvorens creatieve fans het mogelijk maken om als Cloud, Squall of eender welk Final Fantasy-personage rond te wandelen.

De pc-versie van Final Fantasy 15 is een uitstekende port die de misstappen van Square Enix uit het verleden snel doet vergeten. De game is een visueel schouwspel dat dankzij de hogere framerate deze keer bovendien een stuk vlotter speelt, als je tenminste over een grafische kaart van Nvidia beschikt. De lange laadtijden en gebrekkige ondersteuning voor toetsenbord en muis gooien roet in het eten, maar de mogelijkheid om mods te installeren compenseert dat ruimschoots. Al die elementen maken van deze pc-port dan ook de ultieme versie van een sowieso al fenomenale game.

Final Fantasy XV

PS4, Xbox One, PS3