Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Nintendo Labo laat je weer echt spelen

Creativiteit en fantasie komen samen.

VR, 4K, HDR, Augmented Reality, het zijn buzzwords waar je in de gamesindustrie niet meer omheen kunt. Al die innovaties moeten je honderden uren vermaken en vervoeren naar werelden waarvan je alleen maar kunt dromen. Nintendo haalt daar echter zijn schouders voor op en presenteert Nintendo Labo, een pakket kartonnen bouwplaten dat je uitnodigt om je eigen creativiteit aan te wakkeren. Onlangs bood Nintendo de kans om te ontdekken wat er nu zo speciaal is aan een paar vellen karton. Een hoop, zo blijkt.

Cover image for YouTube video

Nintendo Labo begint met het in elkaar zetten van Toy-Con, de kartonnen omhulsels voor je Joy-Con en Switch. Elke Toy-Con in het Mixpakket is voorzien van duidelijke instructies en vertelt je hoe lang het duurt om het geheel in elkaar te schuiven. Die instructies vind je op het scherm van de Switch en aan de hand van duidelijke animaties heb je je creatie in een mum van tijd in elkaar gezet. Het karton is vooraf gevouwen en geperforeerd en zodra je je Toy-Con gemaakt hebt, is het meteen duidelijk dat je een stevige constructie in handen hebt. En dat allemaal zonder lijm of plakband. Je kunt met een gerust hart je Switch en de Joy-Con in het karton schuiven en hoeft niet bezorgd te zijn dat het op de grond valt.

Nadat je je Toy-Con hebt gebouwd, kun je het karton naar hartenlust versieren. Tijdens het evenement lagen de tafels vol met washi-tape, googly eyes, Mario-stickers en acrylstiften. Bovendien bevat het mixpakket een aantal extra kartonnen onderdelen, waarmee je de Toy-Con nog verder kunt personaliseren. Op de modelauto kun je bijvoorbeeld een schep of een olifantenkop toevoegen, die ook zonder moeite op het bestaande design passen. Je kunt je creativiteit volledig de vrije loop laten en je bent gemakkelijk dubbel zo lang bezig met versieren als met bouwen.

Elke Toy-Con gaat gepaard met minimaal één game. Je kunt de modelauto laten rijden, het huisje bevat een virtueel huisdier waarmee je negen verschillende activiteiten kunt doen en de motor biedt een volwaardige racegame. Elke game bevat kleine geheimen of alternatieve modi om mee te spelen. Tijdens het vissen kun je bijvoorbeeld proberen een haai te vangen, en met de piano kun je een volwaardige opnamestudio in om je eigen megahit op te nemen. Met de modelauto kun je het zelfs opnemen tegen een rivaal in een race, of door gewoon op elkaar in te rijden. Zo geeft de software je de ruimte om creatief de regels om te buigen en je eigen spelmodi te verzinnen.

De robot uit het Robotpakket is een geval apart. Die kartonnen rugzak stelt je in staat om een torenhoge robot te besturen en een hele stad aan gort te slaan. Met behulp van gewichten en kabels in de rugzak registreren de Joy-Con de bewegingen die jij maakt, en vertalen die naar acties in de game. Zo kun je slaan, lopen en zelfs in een auto veranderen door te hurken. Tijdens het evenement speelden kinderen van verschillende lengtes en leeftijden met de robot, die zonder moeite of herkalibratie aan te passen was. Even de kabels verlengen, de bandjes van de rugzak aantrekken en klaar. De eenvoud maakt het resultaat des te indrukwekkender.

De software in het Mixpakket en het Robotpakket bevat ook een ontdekkingsmodus waarin je leert hoe de Toy-Con met behulp van de infraroodcamera, de HD Rumble en de gyroscoop in de Joy-Con samenwerken. Je wordt uitgenodigd om je creaties opnieuw te openen en te kijken hoe alles samenkomt. Die modus stimuleert je om meer te leren over mechanica en industriële ontwerpen, op een tastbare manier die eenvoudig te bevatten is.

In de ontdekkingsmodus vind je de werkplaats, waar ook de ICT om de hoek komt kijken. Daar kun je namelijk de functies van de Toy-Con aanpassen aan de hand van blokken die je met elkaar verbindt. Denk hierbij aan commando's als 'tril de rechter Joy-Con' of 'maak een geluid', en triggers als 'zwaai met de linker Joy-Con' of 'herken een sticker via infrarood'. Het geheel lijkt wat op eenvoudig scripten in een game engine en stelt je in staat om creaties te bouwen die veel verder gaan dan de basisprincipes van de Toy-Con.

Nintendo Labo nodigt je uit om je creativiteit de vrije loop te laten, of je dat nu met stiften of programmeren doet. Het karton is van degelijke kwaliteit en de constructies zijn robuust en eenvoudig van opzet. Ook de software heeft een hoop te bieden, van eenvoudige games tot een introductie in ICT en constructie. Nintendo lijkt hiermee een uniek product uit te brengen waar iedereen van kan genieten, of je nu een kind van vijf of vijfendertig bent.

Nintendo Labo komt op 27 april voor de Nintendo Switch uit.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Awaiting cover image

Nintendo Labo

Nintendo Switch

Related topics
Over de auteur
Sander van Leth avatar

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Reacties