Virtual reality is fascinerender dan eender welke andere manier van gamen. Nu de technologie je toelaat om je volledig in een game onder te dompelen, is het mogelijk om vertrouwde concepten op een heel andere manier te beleven. VR-platformer Moss van kersverse ontwikkelaar Polyarc is daar het perfecte voorbeeld van. Bakken charme waar zelfs de meest prestigieuze animatiefilms een puntje aan kunnen zuigen en traditionele, maar zeer verzorgde gameplay leveren sowieso een sterke titel op. Het feit dat alles zich in virtual reality afspeelt, tilt dit passieproject nog een flink niveau hoger.

Moss is Quill, en Quill is Moss. De eerste keer dat deze schattige muis in beeld komt, is onvergetelijk. Met haar pluizige oren en nieuwsgierige ogen steelt Quill namelijk meteen je hart. Het is echter het gebruik van virtual reality dat de doorslag geeft. Doordat Quill slechts enkele centimeter voor je neus rondloopt en de animaties volledig natuurlijk en perfect zijn, geloof je helemaal in de kwetsbaarheid van dit wezentje. Haar staart zwiept heen en weer, ze rolt elegant lage richels op, en als je te dicht bij haar komt, dan schrikt ze even. Het is alsof een Pixar-film voor je ogen tot leven komt.

Het is niet enkel Quill die een diepe indruk nalaat. De sfeerschepping van Moss is namelijk over de hele lijn ijzersterk. Het verhaal wordt verteld door middel van een sprookjesboek, waarbij jij de bladzijden omdraait en de pagina's gevuld zijn met extreem gedetailleerde en prachtige tekeningen. De echte uitblinkers zijn de adembenemende omgevingen. Een mistig bos met herten die in de achtergrond grazen en een volle maan die door de wolken loert. Een middeleeuws dorp met uitgerafelde vaandels aan de muren en een immens kasteel dat boven alles uittorent. Alles werkt samen om je in de sprookjessfeer onder te dompelen, en je verrekt haast je nek terwijl je elk detail op probeert te slorpen.

Die prachtige omgevingen moeten ook verkend worden, al maakt Moss op mechanisch vlak een minder memorabele indruk. Quill springt en klautert doorheen de omgevingen met een standaardarsenaal aan bewegingen, terwijl puzzels leunen op zeer bekende elementen zoals het overhalen van hendels en het doen stijgen en dalen van platformen. Weinig nieuws onder de zon dus.

De gameplay van Moss stijgt echter boven de concurrentie uit doordat het virtual reality ten volle benut. Zo speelt ontwikkelaar Polyarc glunderend met perspectieven, doordat bepaalde doorgangen soms verstopt zijn achter een hoekje of in een laaggelegen plek. Dan moet je even rechtstaan uit je stoel om te gluren waar Quill naartoe moet of je even bukken om een tunnel te vinden waar een knop verborgen is. De verwondering die virtual reality oproept, wordt zo een essentieel onderdeel van de game.

Bovendien wordt virtual reality ook op ingenieuze wijze met het verhaal van de game verweven. Als lezer van Quills verhaal kun jij namelijk fysiek ingrijpen in de wereld door de DualShock te bewegen en met de schouderknoppen objecten vast te nemen. Dat zorgt voor enkele fantastisch creatieve situaties, zoals een spannende sectie waarbij je metalen platen roteert en tegelijk Quill bestuurt, zodat ze steeds achter dekking blijft. De puzzels verdienen daarbij lof omdat ze de exact juiste balans vinden tussen uitdagend en toegankelijk. Je bent trots wanneer je de oplossing achterhaalt, maar zit nooit radeloos met de handen in het haar tijdens de drietal uren die de game duurt.

moss

Zowat de enigste smet op Moss' glimmende blazoen zijn de gevechten. Hoewel de nadruk in Moss zeker niet op combat ligt, is het vechtsysteem met maar één combo en een handvol soorten vijanden extreem oppervlakkig. Daar komt nog eens bij dat de systemen zeer rigide werken. De game leert je al vroeg dat je vijanden tijdelijk kunt 'overnemen' om bijvoorbeeld een projectiel af te schieten en zo een hendel teactiveren. Probeer je dit echter tijdens de gevechten om andere vijanden te verwonden, dan gebeurt er simpelweg niks. Door die oppervlakkigheid ram je simpelweg op vierkantje met een occasioneel ontwijkmaneuvre, zodat je zo snel mogelijk kunt terugkeren naar de wonderlijke omgevingen en de geweldige puzzels.

Laat die oppervlakkige gevechten je er niet van weerhouden om samen met Quill op avontuur te gaan. De inventieve puzzels maken volop gebruik van virtual reality en zijn daardoor een waar genot om op te lossen. De omgevingen roepen met hun feeërieke sfeer dan weer pure verwondering op. Ten slotte is de vertederende Quill een van de meest charmante hoofdpersonages ooit in een game, die zo geloofwaardig wordt neergezet dat ze je hart steelt. Warm aanbevolen.

Moss is nu beschikbaar, exclusief voor de PlayStation VR.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Meer artikels van Carl Vander Maelen

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content

Week-eindbazen #09

Wat spelen we dit weekend?

Co-opinie #1

De redactie blikt graag nog even terug.