Bloodborne is een voor PlayStation 4 exclusieve game ontwikkeld door From Software en Japan Studio. De game werd uitgebracht op 24 maart 2015.

Als je niet helemaal bekend bent met Bloodborne, weet dan dat het eigenlijk een Dark Souls-game is met een nieuw combat systeem dat snellere gameplay toelaat. En als we zeggen dat het een Dark Souls-game is, dan bedoelen we ook exact dat. De user interface, de besturing, het opslaan van je vooruitgang, haast alles behalve het combat systeem voelt exact aan als een game uit de Dark Souls-reeks. Het nieuwe combat systeem maakt je avontuur echter een tikje makkelijker dan Dark Souls, al worden je fouten nog steeds zwaar afgestraft.

Maar zelfs als je een echte Dark Souls veteraan bent, zijn er een aantal zaken die je moet weten voordat je de wereld van Bloodborne in stapt. Deze algemene tips helpen je niet alleen wegwijs te worden in de game, maar maken ook een hoop termen in onze uitgebreide Bloodborne walkthrough duidelijk.

Bloodborne Walkthrough - Inhoudsopgave

Op deze pagina: Bloodborne Tips - Algemene tips om je leven in Bloodborne te verlengen

Bloodborne - Hunter's Dream vinden en juiste wapen kiezen
Onze Bloodborne walkthrough begint met een gids om Hunter's Dream te vinden en vertelt hoe je het beste wapen voor je eerste playthrough kiest.

Bloodborne - Central Yharnam verkennen en overleven
Het volgende deel van onze gids vertelt hoe je Central Yharnam doorkruist en je jezelf voorbereidt op het eerste echte baasgevecht.

Bloodborne - Cleric Beast doden en zijn woede overleven
Klaar voor een echt gevecht? In dit deel leggen we uit hoe je het gevecht met de baas Cleric Beast het beste aanpakt.

Bloodborne - Tiny Music Box vinden en hoe deze gebruiken
De Tiny Music Box maakt het gevecht met Father Gascoigne heel wat makkelijker. Onze walkthrough legt uit waar je dit handige item vindt.

Bloodborne - Father Gascoigne doden en zijn beast form overleven
Het tweede baasgevecht is heel wat moeilijker dan het eerste, maar wij hebben de juiste tips om het gevecht met Father Gascoigne wat makkelijker te maken.

Bloodborne - Cathedral Ward verkennen en Hunter Attire vinden
Gebruik onze gids om veilig door Cathedral Ward te komen.

Bloodborne - Old Yharnam verkennen en overleven
Volg dit stuk van de walkthrough als je nog wat extra handige uitrusting wil vinden.

Bloodborne - Blood-Starved Beast doden en zijn gif overleven
Een essentiële gids om met de moeilijkste vijand tot nu toe af te rekenen.

Bloodborne - Healing Church Workshop verkennen en overleven
In de Healing Church Workshop trotseer je drie nieuwe vijanden. Hier lees je hoe je ze moet verslaan.

Bloodborne - Vicar Amelia doden en haar talisman overleven
Hoe overleef je de terugkeer naar Cathedral Ward en dood je de Axe Reaper en Vicar Amelia baas.

Bloodborne - Hemwick Charnel Lane verkennen en overleven
Hoe overleef je Hemwick Charnel Lane en spoor je de Witch of Hemwick op.

Bloodborne - Witch of Hemwick doden en haar klonen overleven
Onze gids om de Witch of Hemwick te verslaan en af te rekenen met de irritante Soot Monsters.

Bloodborne - Forbidden Woods ingang en paswoord vinden
Vind de ingang naar de Forbidden Woods en raap onderweg wat handige items op.

Bloodborne - Forbidden Woods verkennen en White Church Garb vinden
Verken Forbidden Woods, vind White Church Garb en overleef het gif.

Bloodborne - Forbidden Woods kanon overleven en meer Runes vinden
Overleef het kanon in de Forbidden Woods, versla de Mutant Henchmen en dood de Snake Clusters.

Bloodborne - Shadow of Yharnam doden in de juiste volgorde
Schakel de clerics in deze volgorde uit en versla Shadow of Yharnam.

Bloodborne - Byrgenwerth verkennen en Moonside Lake vinden
Doorkruis Byrgenwerth, versla Mutants en vind Arcane Lake en Pearl Slug.

Bloodborne - Rom, the Vacuous Spider doden en zijn spinnen overleven
Volg onze strategie om één van de moeilijkste bazen in Bloodborne snel te doden.

Bloodborne - Terugkeer naar Cathedral Ward en Death Dealer overleven
Keer terug naar Cathedral Ward, versla de Shock Hunter, ontwijk de Death Dealer en pik onderweg extra items op!

Bloodborne - Yahar'gul, Unseen Village verkennen en Bell Callers vinden
Overleef Yahar'gul en vind alle Bell Callers.

Bloodborne - The One Reborn en Darkbeast Paarl doden
Overleef het gevecht met The One Reborn en de optionele baas Darkbeast Paarl.

Bloodborne - Lecture Building verkennen en overleven
Overleef het Lecture Building en versla de Graduates.

Bloodborne - Nightmare Frontier verkennen en overleven
Verken Nightmare Frontier en versla Octosquids en Fur Giants.

Bloodborne - Amygdala doden en haar aanvallen overleven
Overleef het gevecht met de baas Amygdala.

Bloodborne - Nightmare of Mensis verkennen en overleven
Overleef spinnen, Tiny Gents en Crow Hounds.

Bloodborne - Micolash, Host of the Nightmare doden en zijn aanvallen overleven
Tips om Micolash te verslaan en Iosefka's Blood Vial te vinden.

Bloodborne - Mergo's Wet Nurse doden en haar aanvallen overleven
Dood Mergo's Wet Nurse en vind de Blood Rock en Choir Bell.

Bloodborne - Gehrman, the First Hunter doden en zijn aanvallen overleven
Tips om het laatste baasgevecht met Gehrman te overleven.

Bloodborne - Moon Presence doden, Umbilical Cords vinden en geheime einde vrijspelen
Vind de Umbilical Cords en versla Moon Presence.

Bloodborne Tips - Algemene tips om je leven in Bloodborne te verlengen

bloodborne_walkthrough

Hunter's Dream

Beschouw Hunter's Dream als je veilige plek. Er zijn hier geen vijanden en je kan rustig aanpassingen maken aan je character en wapens voor zolang je wil. In het begin van het spel zijn er twee manieren om naar Hunter's Dream te gaan. De eerste manier is door te sterven. Wees echter voorzichtig. Als je Hunter's Dream voor het eerst bereikt op deze manier, krijg je geen toegang tot een hoop goodies in dit gebied.

Zorg er dus voor dat je Hunter's Dream bereikt via de Central Yharnam lamp (de eerste lamp die je vindt) voordat je sterft. Op die manier krijg je extra items, waaronder je eerste set wapens.

Als je links van het spawn punt kijkt, zie je een pop van een vrouw. Zodra je minstens één Insight hebt, kan je met haar spreken om Blood Echoes om te zetten in levels voor je personage. Links van de pop is een fontein. Als je tegen de Bath Messenger in de fontein praat kan je items kopen en verkopen met Blood Echoes als munteenheid.

Bovenaan de heuvel vind je de Hunter's Workshop. Hier kan je je wapens versterken en herstellen en items opslaan. Soms staat er ook een oude man op je te wachten. Dan moet je tegen hem praten om verder te gaan in het verhaal.

Lampen

Lampen functioneren ongeveer op dezelfde manier als de kampvuren in Dark Souls. Ze transporteren je personage naar Hunter's Dream, maar als je dit doet, respawnen ook alle normale vijanden die je hebt gedood. Uitzonderingen hierop zijn de eindbazen en een aantal unieke vijanden zoals de andere Hunters.

De goede kant hiervan is dat je die vijanden vervolgens opnieuw kunt verslaan om items te verzamelen. Je health wordt ook terug gevuld wanneer je naar de normale wereld terugkeert, dus spaar je Blood Vials als je weet dat je in de buurt van een lamp bent.

Een verschil met Dark Souls is dat je een lamp kan aanraken zonder gevaren. Dit zal de vijanden niet terug tot leven wekken, in tegenstelling tot de kampvuren van Dark Souls.

Insight

Wanneer je eindbazen tegenkomt, verdien je Insight. Je moet de baas niet eens verslaan hiervoor, enkel het gevecht aangaan. Hoe langer het gevecht duurt, hoe meer Insight je krijgt in ruil. En hoe meer Insight je hebt, hoe meer features er beschikbaar worden in Hunter's Dream. Een voorbeeld: als je één Insight hebt, dan kan je tegen de pop spreken en je personage levelen. Wanneer je tien Insight hebt, dan kan je naar de fontein bij de workshop gaan en Insight ruilen voor items.

Er zijn drie manieren om items te verkrijgen in Bloodborne. De eerste is door vijanden te verslaan. De meeste vijanden laten een item vallen, maar deze verschijnen niet meteen. Wacht dus altijd even bij het lijk om te zien of er echt geen item te vinden is. Items worden gesymboliseerd door een witte vlam en komen meestal tevoorschijn als het lichaam van de vijand volledig stil op de grond ligt.

Er liggen ook items verspreid over de wereld. Deze vind je meestal in de buurt van lijken. Ook hier worden de items aangeduid door een witte vlam. De derde en laatste plek waar je items vindt zijn altaren en tafels, dus let hier ook goed voor op. Items die je vindt op lijken en op tafels keren niet terug als je ze eenmaal opgeraapt hebt.

Rode lantaarns

In de verschillende steden zul je soms rode lantaarns zien naast deuren en ramen. Deze duiden aan dat er binnen iemand is waar je tegen kan praten. De mensen die je een item of opdracht geven, worden altijd vermeld in onze walkthrough.

Blood Echoes

Blood Echoes zijn het equivalent van de Souls uit de Dark Souls games. Elke keer wanneer je een vijand doodt, krijg je Blood Echoes. Hiermee kan je items kopen bij de Bath Messenger, je wapen herstellen en je personage levelen. Wanneer je sterft, laat je al je Blood Echoes vallen op die plek en moet je ze terug gaan oprapen. Maar pas op want vijanden kunnen ook aan de haal gaan met je Blood Echoes. Als je ze niet terugvindt op de plek waar je gestorven bent, moet je dus uitkijken naar een vijand met gloeiende ogen. Die moet je doden vooraleer je je verloren Blood Echoes terugkrijgt. Gelukkig zijn deze vijanden echter niet sterker dan gewoonlijk. En ook goed nieuws: eindbazen kunnen je Blood Echoes niet oprapen. Sterf je echter vooraleer je je Blood Echoes kunt terugnemen, dan ben je ze voor altijd kwijt.

Houd ook in je achterhoofd dat, wanneer je sterft, alle vijanden terug tot leven komen. Wanneer je sterft in een gevecht tegen een eindbaas, zal je dus op weg van je lamp naar het gevecht opnieuw alle vijanden moeten doden, en als je dan opnieuw sterft ben je alles kwijt. Het is dus belangrijk om Blood Echoes vaak uit te geven om het risico te beperken.

Tip: Coldblood items geven je Blood Echoes. Gebruik een Coldblood (1) om 350 Blood Echoes te verdienen, Coldblood (2) voor 500, Coldblood (3) voor 1000, Thick Coldblood (4) voor 1200, Thick Goldblood (5) voor 1500, Thick Goldblood (6) voor 1800,...enzovoort.

Algemene tactieken

Het gemiddelde gevecht in Bloodborne verloopt volgens een algemeen patroon. Natuurlijk kan dit wat veranderen afhankelijk van de vijand, maar toch zijn er een aantal universele tips die we je kunnen meegeven. De eerste tip is dat je basisaanvallen een vijand van normale grootte verlammen. Je hoeft niet te wachten tot zij jou aanvallen, de aanval ontwijken en dan een tegenaanval uitvoeren. Loop gewoon naar hen toe en haal je wapens boven.

Grotere vijanden worden in het algemeen niet verlamd door je basisaanvallen. In dat geval moet je wachten tot ze jou aanvallen en dan je geweer gebruiken. De timing moet je onder de knie krijgen, maar weet dat je de vijand moet raken nadat zijn aanvalsanimatie gestart is en voordat hij je werkelijk raakt.

Zelfs als je de timing helemaal in de vingers hebt, zijn er momenten waarop de vijand je schoten negeert. In deze gevallen is het meestal omdat je fout gepositioneerd stond en je je vizier niet gelocked had op de vijand. Deze strategie kan soms ook niet werken als de grond niet mooi effen is, dus pas op als je op een trap staat. Hoe dan ook, zodra de vijand verlamd is, loop je best naar de vijand toe en druk je op R1 om een critical strike uit te voeren en veel schade uit te delen. Je kan een critical strike uitvoeren zolang de vijand verlamd is. Het maakt niet uit of je voor of achter hem staat.

Eindbazen kunnen niet verlamd worden op deze manier, dus doe geen moeite. Normale vijanden kunnen verlamd worden, maar dat is meestal niet nodig aangezien ze na enkele slagen met je wapen al sterven. Stuns en critical strikes zal je dus vooral nodig hebben op de grotere vijanden.

Charge Attack

Als je R2 (heavy attack) ingedrukt houdt, begint je personage op te laden voor een aanval. Wanneer je volledig opgeladen bent, start je personage een Charge Attack. Als je een vijand hiermee in zijn rug raakt, dan zal hij hierdoor verlamd zijn en kan je dit opvolgen met een critical strike met R1. Laad je de aanval niet volledig op, dan voer je een normale heavy attack uit in plaats van een Charge Attack en zal de vijand niet verlamd zijn. Ook als je de vijand op andere plek dan zijn rug raakt zal hij meestal niet verlamd zijn.

Wapens

Je hebt een normaal wapen en een geweer. Je normaal wapen heeft twee vormen: een lange vorm en een korte vorm. In het algemeen kan je zeggen dat de korte vorm van wapens in het algemeen snellere aanvallen uitvoeren, terwijl de lange vormen trager zijn maar meer schade doen. Je kan de vorm van je wapen veranderen door op L1 te drukken. Doe dit in het midden van een combo en de verandering telt als een aanval.

Je secundaire wapen is een geweer waarmee je vijanden kan verlammen en dient als je standaard projectiel aanval. Doorheen het grootste deel van de game heb je maar 20 Quicksilver Bullets tot je beschikking, dus je kan je geweer niet zomaar op elke vijand die je tegenkomt gebruiken. Gelukkig kom je wel nog veel andere items tegen die je kan gooien, zoals steentjes, Gebruik deze om de aandacht van een vijand te lokken of een vijand van een rand te doen vallen.

Sluipen

Je kan de meeste vijanden die hun rug naar je gekeerd hebben besluipen. Zolang je maar traag genoeg wandel, kan je altijd dicht genoeg bij hen in de buurt komen om een Charge Attack uit te voeren zonder dat ze het door hebben. Kom je echter te dichtbij, of maak je te veel lawaai, dan zal de vijand zich omkeren en aanvallen.

Items opslaan

Je kan maar een beperkt aantal items tegelijk bij je hebben. Gelukkig kan je items wel opslaan in de workshop van Hunter's Dream. Items worden automatisch daarheen gestuurd als je zakken vol zijn. Wanneer je sterft of terugkeert naar de echte wereld vanuit Hunter's Dream, worden je zakken automatisch terug met items uit die opslagplaats gevuld.

Even concreet uitgelegd: je kan bijvoorbeeld maar 20 Blood Vials bij je hebben. Zijn je zakken vol en raap je een Blood Vial op, dan gaat die automatisch naar je opslagplaats. Heb je 15 Blood Vials in je zakken en 40 Blood Vials in je opslagplaats wanneer je sterft of terugkeert vanuit Hunter's Dream, dan worden er automatisch vijf Blood Vials van je opslagplaats in je zakken gestoken zodat je verder kan met 20 Blood Vials in je zakken en 35 in je opslagplaats. Dit is handig, maar zorgt er ook voor dat je anders met items moet omgaan dan je gewend bent. Als je health bijna leeg is na het doden van een vijand en je hebt 20 Blood Vials bij, gebruik dan eerst eentje om je levens bij te vullen vooraleer je een nieuwe opraapt zodat deze niet naar je opslagplaats wordt gestuurd. Je wil namelijk geen Blood Vial wegsturen als je geen volle health hebt. Je kan namelijk enkel items uit je opslagplaats halen als je sterft of een lamp gebruikt...en dan komen alle vijanden terug tot leven. Denk dus altijd twee stappen vooruit!

Onze Bloodborne walkthrough en guide gaat verder:
>>> Bloodborne Hunter's Dream

ADVERTENTIE

Over de auteur

Bruce Vandeweyer

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Meer artikels van Bruce Vandeweyer

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content