Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Kingdom Come: Deliverance review - Een erg ruwe diamant

Een erg ruwe diamant.

Kingdom Come: Deliverance is met liefde gemaakt en loopt over met potentieel. Gebrekkige afwerking en optimalisatie doen dat echter teniet.

Realisme en historische nauwkeurigheid zijn de fundamenten waarop de middeleeuwse RPG Kingdom Come: Deliverance is gebouwd. Verwacht dan ook geen The Witcher-taferelen met bizarre monsters, wulpse tovenaressen en een wereld die van de ondergang gered moet worden. In een genre dat door fantasy wordt gedomineerd, heeft Kingdom Come: Deliverance in ieder geval een originele invalshoek. De vraag is alleen of een interactieve geschiedenisles ook als game overtuigt. Ruim 35.000 Kickstarter-backers twijfelden daar niet aan en na vier jaar wachten kun je eindelijk zelf ondervinden of het ambitieuze project de moeite waard is.

We schrijven het jaar des Heren 1403. Er heerst een burgeroorlog in het Boheemse koninkrijk (het hedendaagse Tsjechië). De broers Wenceslaus en Sigismund vechten om de troon en daar is onder andere het rustige dorpje Silver Skalitz de dupe van. Jij speelt als Henry, de zoon van de lokale smid. Na een korte introductie gaat de game pas echt van start wanneer Sigismund met zijn huurlingenleger Silver Skalitz aanvalt. Wat volgt, is een nuchter narratief waarbij sfeer en immersie centraal staan. Net zoals in het echte leven ervaar je zowel drama, verdriet en humor met personages waar jij je emotioneel bij betrokken voelt. Door de menselijke insteek fascineert het verhaal op een verfrissende manier zonder in clichés te vervallen.

Cover image for YouTube videoKingdom Come: Deliverance - A Blacksmith's Tale (EU)

Veel van die impact gaat echter verloren door wisselvallige voice acting, slecht acteerwerk, matige animaties en diverse technische problemen. Zo is het personage Radzig Kobyla met overtuiging ingesproken, terwijl Henry's vriend Fritz niet om aan te horen is. Het tegenvallende acteren uit zich vooral in geforceerde lichaamstaal, waarbij personages met houterige animaties op een onnatuurlijke wijze emoties proberen over te brengen. Tot slot zijn er heel wat technische problemen zoals een camera die tijdens een cutscene spontaan in je hoofd verdwijnt en gezichtsuitdrukkingen die niet met het dialoog synchroon lopen.

Zodra je in de wereld wordt vrijgelaten, herpakt de game zichzelf in eerste instantie. Hoewel Kingdom Come: Deliverance grafisch geen hoogvlieger is, slaagt het er wel in om je onder te dompelen in een sfeervolle en authentieke omgeving. In tegenstelling tot andere games waarbij locaties vaak gemaakt zijn om groots over te komen, lijkt hier ieder dorpje en kasteel op een natuurlijke manier in de omgeving op te gaan. Als je dan op je paard de wereld verkent en je de vogeltjes rustgevend hoort fluiten, kun je niets anders dan van het pittoreske landschap genieten.

De wereld zelf reageert ook op een natuurlijke wijze op jouw acties zonder gescript over te komen. Krijg je ruzie met een marktkoopman en besluit je hem stiekem te vermoorden, dan is hij de volgende dag niet bij zijn kraam en kan niemand wat kopen. Als zijn lichaam gevonden wordt, dan kun je bewakers achter je aan krijgen en zelfs in de gevangenis eindigen. Het is dus heel goed mogelijk om de in-game-economie met je acties te verstoren en zelfs opdrachten voorgoed te verpesten. Daarnaast speelt je uitstraling een belangrijke rol. Zo zijn rijke NPC's vriendelijker tegen je als je in bad geweest bent en deinzen onruststokers terug als je kleding onder het bloed zit.

Die nadruk op realisme zit door de hele game geweven en dat merk je vooral bij de vele opdrachten die je te wachten staan. Je zult namelijk zelf mensen moeten vinden en op onderzoek uitgaan. Er is geen overzicht dat je alles even voorkauwt. Door je hand los te laten is het soms wat langer zoeken, maar komt het roleplayingaspect beter naar voren. De opdrachten zelf geven dat nog het best weer. Moet je bijvoorbeeld ergens iets stelen, maar wordt het huis door honden bewaakt, dan kun je hen afleiden door een sappig stuk vlees te gooien. Anderzijds kun je de inwoner buitenshuis overvallen en hopen dat hij het object heeft meegenomen. Naast dit soort flexibele scenario's zit de game ook vol met zeer creatieve en memorabele opdrachten. Zo beleef je samen met een priester een dronken avondje in het bordeel, om vervolgens in je gebrekkige Latijn en tot ergernis van het publiek zijn ochtendmis te moeten leiden.

Diezelfde flexibiliteit en rijkdom aan details zijn ook in de gevechten te vinden. Wanneer een gevecht begint en je op je tegenstander mikt, verschijnt er een vijfpuntige ster die jouw bewegingen volgt. Op die manier bepaal je zelf waar je zwaard zal landen. Het is aan jou om met eventuele schijnbewegingen de vijand op het verkeerde been te zetten en een opening te vinden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de kunstmatige intelligentie reageert gepast. Al snel eindigt een confrontatie in een tactische zwaardendans waar de vonken vanaf vliegen. Daarnaast dien je ook nog eens rekening te houden met verschillende lagen bescherming waar je niet zomaar even doorheen slaat. Ter illustratie, je hebt zelf al twintig slots voor je uitrusting en personages zijn op zo'n dertig punten te raken. Het resultaat is een systeem waarbij ieder gevecht je bijblijft en realistisch overkomt.

Cover image for YouTube videoKingdom Come: Deliverance - In Nomine Patris (EU)

Tot dusver niets anders dan lof voor de passie die in Kingdom Come: Deliverance is gestoken. Wat niet door de vingers is te zien, zijn de vele technische mankementen. Hoewel sommige bugs nog wel vermaken, zoals een paard dat ineens uit de lucht komt vallen, is de lol snel over als je een opdracht niet kunt afronden omdat je wegens clipping-problemen in een trap vastzit. Noodgedwongen opnieuw laden komt regelmatig voor en zaken zoals crashes, het wegvallen van het geluid, lange laadtijden en de performanceproblemen doen je bloeddruk verder stijgen. Wat een dikke aanrader had kunnen zijn wordt door een gebrek aan afwerking en optimalisatie teniet gedaan. Daardoor wordt de ervaring grondig verpest en is de game op momenten zelfs onspeelbaar.

Kingdom Come: Deliverance is dan ook een game die als geen ander polariseert. Aan de ene kant heb je een originele en authentieke simulatie van het middeleeuwse leven. Die interactieve geschiedenisles overtuigt moeiteloos dankzij de uitstekende diepgang. Aan de andere kant is de game simpelweg te vroeg uitgebracht en heeft het nog heel wat poetswerk nodig om het de glans te geven die het verdient. Kortom, het koninkrijk mag dan gearriveerd zijn, de verlossing laat nog even op zich wachten.

Kingdom Come: Deliverance is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article

Kingdom Come: Deliverance

PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch

Related topics
Over de auteur
Johnny van Spronsen avatar

Johnny van Spronsen

Barbaar

Johnny is killer dan het staal dat zijn tegenstanders doorklieft. Hij verplettert vijanden, drijft de overlevenden lachend voor zich uit en luistert met plezier naar de klaagzang van de verliezers.

Reacties