UFC 3 review - Stevige uppercut

Stevige uppercut.

UFC 3 slaat de tegenstand niet helemaal knock-out, maar boekt op punten alsnog een mooi resultaat.

26 augustus 2017: voor de tweede keer in twee jaar tijd kruipt levende bokslegende Floyd Mayweather de ring in voor een 'gevecht van de eeuw'. Deze keer neemt hij het echter op tegen mixed martial arts-vechter Conor McGregor. Mayweather is de verwachte winnaar van het duel, maar het is McGregor die als morele winnaar de ring verlaat. Als niet-bokser heeft hij het 10 ronden weten uit te houden tegen een van de besten aller tijden. Slaagt ook UFC 3 erin om het hoge niveau van de MMA-sport aan te tonen, of incasseert de game daarentegen enkele flinke uppercuts?

Hoewel Conor McGregor alomtegenwoordig is in de game, is UFC meer dan een goedkope poging om mee te surfen op het succes van de Ier. Ontwikkelaar EA Canada heeft dankbaar gebruikgemaakt van de twee jaar sinds de vorige UFC-game om de nodige verbeteringen te implementeren. Vooral op grafisch vlak zet de game grote stappen vooruit in vergelijking met zijn voorganger. De vechters en arena's ogen realistischer dan ooit en geven de intensiteit van de sport perfect weer.

Ook de vechtanimaties in de game zijn grondig aangepast waardoor het slaan en ontwijken van je tegenstander nu nog responsiever is. Dat maakt van de gevechten in de octagon meer dan ooit een tactisch steekspel waarbij je via goed verdedigen, ontwijken en de nodige schijnbewegingen probeert om een opening te vinden voor je volgende uppercut of roundhouse kick. Kom je in andere fighting games soms nog weg met wat ondoordacht button-bashen, dan leidt zo'n aanpak in UFC 3 steevast tot een knock-out in de eerste ronde.

Dat is trouwens niet het enige verschil met andere fighting games. In plaats van een algemene levensbalk heb je in UFC een meter die je uithoudingsvermogen weergeeft, maar ook verschillende meters voor je hoofd, bovenlichaam en benen. Hoewel die een extra tactisch element zijn om rekening mee te houden, storen ze je tijdens gevechten nooit. Ze vormen handige hulpmiddelen om te bepalen wanneer je best een bepaald lichaamsdeel van je tegenstander viseert. Of ze laten je snel zien wanneer je eigen vechter uitgeput raakt en je dus best even wat defensiever speelt.

Cover image for YouTube videoEA SPORTS UFC 3 | GOAT Career Mode Trailer | Xbox One, PS4

De game slaagt er echter niet in om dat hoge niveau een heel gevecht lang vast te houden. Wanneer de vechters elkaar vastgrijpen en er een worstelpartij op de grond ontstaat, overstijgt de game de middelmaat niet. De grondgevechten zijn in feite een veredelde minigame waarin je met de rechterstick een volgende greep probeert te kiezen. Dat is echter stuntelig en ongeïnspireerd uitgewerkt, en ook het tactische element is tijdens die worstelpartijen zo goed als afwezig. In plaats van de grondgevechten in je voordeel te gebruiken, probeer je dus meestal om zo snel mogelijk recht te kruipen en het gevecht al rechtstaand verder te zetten.

De nieuwe carrièremodus weet evenmin echt te overtuigen. Net zoals in de vorige games probeer je met je eigen vechter in de rangen van de UFC op te klimmen. Deze keer doe je dat niet enkel door gevechten te winnen, maar ook door via sociale media je volgende wedstrijd te promoten om de interesse van het publiek te wekken. In de praktijk heeft dat echter weinig om het lijf: je kunt er simpelweg voor kiezen om een aantal van je wekelijkse trainingspunten te spenderen aan het promoten van je volgende gevecht.

De rest van de trainingsstukken in de carrièremodus zijn eveneens een gemiste kans. Terwijl een serie als FIFA die wekelijkse trainingen aangrijpt om je ook daadwerkelijk bepaalde fasen te laten oefenen, is dat element in UFC 3 zo goed als afwezig. Zeker in het begin van je carrière krijg je weinig mogelijkheden om jezelf meer vertrouwd te maken met de game. Dat gebrek aan trainingsopties legt de instapdrempel voor deze fighting game dan ook vrij hoog, zeker gezien het aparte karakter ervan.

UFC 3 boekt op alle vlakken vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger, maar kent nog steeds enkele minpunten. De trainingen tijdens de carrièremodus zijn een gemiste kans om spelers meer vertrouwd te maken met de game. Ook de grondgevechten weten niet te overtuigen en vormen een blaam op deze anders uitstekende fighting game. Wanneer je echter rechtopstaand verwikkeld bent in een tactisch steekspel met je tegenstander, smelten die problemen als sneeuw voor de zon weg. Of je nu een doorwinterde MMA-fan of een nieuwkomer in het genre bent, de zenuwslopende momenten waarop je geduldig zoekt naar een opening om je finale uppercut te plaatsen, zijn onvergetelijk.

UFC 3 is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One.

EA Sports UFC 3

PS4, Xbox One