Knowledge is Power review - Een buzz van korte duur

Een buzz van korte duur.

Knowledge is Power is een prima tussendoortje, maar laat al snel een gebrek aan variatie zien.

Er zijn maar weinig dingen leuker dan bewijzen dat je alles beter weet dan je vrienden, zeker als een quizgame de score bijhoudt. Knowledge is Power biedt een eenvoudige manier om je te meten tegen vrienden en familie, zelfs als die niets van games afweten. Je bestuurt de game namelijk met je smartphone. Met zijn laagdrempelige aanpak opent ontwikkelaar Wish Studios voor iedereen de deuren en nodigt hij je uit om de piramide van kennis te beklimmen.

Knowledge is Power gebruikt je smartphone voor de volledige besturing van de game. Net als bij andere PlayLink-games komt de DualShock 4 niet aan bod. De game schotelt multiplechoicevragen voor, waarvan de antwoorden op het scherm van je smart device komen. Je krijgt punten voor het juiste antwoord en je antwoordsnelheid. Na elke drie vragen krijg je een minigame, en elk potje eindigt op de piramide van kennis, waarin je zo snel mogelijk naar de top moet klimmen. Knowledge is Power is compact van opzet, een potje is snel gespeeld en de besturing is voor iedereen herkenbaar.

Na elke vraag kies je een van de nieuwe categorieën, die gebaseerd zijn op de voorgaande vraag. Als die bijvoorbeeld over Egyptische geschiedenis ging, zijn de volgende categorieën onder andere 'geschiedenis' en 'Egyptische beroemdheden'. Er is altijd een categorie die het over een andere boeg gooit, en elke speler kan eenmaal een troef spelen om de ronde naar zijn hand te zetten. Dankzij de opzet van de vragen springt Knowledge is Power niet van de hak op de tak, maar tegelijkertijd kan die ervoor zorgen dat spelers ronde na ronde opgescheept zitten met vragen buiten hun kennisgebied.

Het is echter nog altijd mogelijk om roet in het eten te gooien. Bij elke vraag krijg je een power-up die je tegen je favoriete tegenstander kunt gebruiken. De power-ups belemmeren de antwoorden op je smartphone. Word je bekogeld met smurrie, dan moet je eerst je scherm 'schoonvegen', en bij een bevriezing moet je eerst het ijs breken voordat je bij het antwoord kunt komen. Ook al heb je de vraag uiteindelijk goed, het duurt langer voordat je kunt antwoorden en dat kost ook punten. Als je op achterstand staat, heb je meer kans op een 'dubbele dosis' waarmee je twee power-ups naar de koploper kunt slingeren. De power-ups zijn luchtige plagerijen, zodat de zwakste schakel toch in de race kan blijven.

Na elke set van drie vragen krijg je één van drie minigames voorgeschoteld. In de eerste moet je termen samenvoegen, zoals een sport en het bijbehorende speelveld. De tweede is sorteren, waar je bijvoorbeeld moet bepalen of iets een koffiesoort of een beroemde componist is. Als laatste beklim je de piramide van kennis, waar je sneller klimt als je de vraag zo snel mogelijk beantwoordt. De drie minigames zijn gevarieerd, maar het zijn tegelijk de enige in het hele spel. De volgorde is altijd hetzelfde en de vragenset is vanwege de opzet van de minigames ook beperkt. Bovendien kwam er tijdens het recenseren ook herhaling in de normale vragen voor. In het tweede potje kregen we al een vraag uit de vorige sessie. Het gebrek aan variatie geeft Knowledge is Power een korte houdbaarheidsdatum.

Knowledge is Power is ideaal voor een snel tussendoortje. PlayLink maakt de game toegankelijk voor iedereen en tijdens het spelen vertoont de koppeling met de smartphone totaal geen kuren. Het verloop van een spel is kort maar krachtig, al valt het al wel snel op dat de game weinig variatie biedt. Ook is het zorgwekkend dat de game vrijwel direct al vragen herhaalde. Wish Studios heeft een goede basis neergezet, maar Knowledge is Power bevat te weinig variatie om steeds weer uit de kast gehaald te worden.

Knowledge is Power is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en maakt gebruik van PlayLink.