Pokken Tournament DX review - Toernooi op toernee

Toernooi op toernee.

Hoewel Pokken Tournament DX de beste versie van de game is, lijdt het geheel nog altijd aan een gebrekkig design.

Pokémon hoort thuis op een handheld, dat is zo klaar als een klontje. Het team van Bandai Namco vindt het dan ook niet meer dan logisch dat Pokken Tournament DX zijn entree maakt op de Nintendo Switch. Die 'ultieme' versie bevat alle 21 vechtersbazen uit de arcadehallen en een 3-versus-3-modus, en maakt gebruik van de extra kracht die de Switch ten opzichte van de Wii U biedt. Die verbeteringen lossen echter niet de fundamentele problemen van het origineel op, die Bruce twee jaar geleden in zijn Pokken Tournament review al aangaf. Het eindresultaat is de definitieve versie van een matige game.

Cover image for YouTube videoPokkén Tournament DX - New Features Trailer (Nintendo Switch)

De gevechten in Pokken Tournament kennen twee fasen. In de Field Phase kun je in alle richtingen bewegen om je tegenstander op het verkeerde been te zetten. Als je bepaalde moves uitvoert, gaat het gevecht over naar de Duel Phase, waarin je vanuit een traditioneel zijaanzicht verder vecht. Het concept is interessant en moet leiden tot gevechten waarin je om elkaar heen danst tot je een opening vindt. Het eindresultaat is echter chaotisch en komt vooral neer op wie het snelst op de knoppen ramt.

Hoewel er een diepere laag gameplay in dat systeem schuilt, kan de game die nauwelijks reproduceren. De tutorial legt alleen moves uit en de AI in de campaign is veel te zwak om de diepere nuances mee te krijgen. Omdat de computergestuurde tegenstanders als een boksbal blijven staan, zijn rondes al voorbij voordat je support-Pokémon of extra sterke Burst Moves kunt inzetten. Pas na de eerste vijftig gevechten van het toernooi begint de AI zijn tanden te tonen, maar zelfs dan volstaan de simpelste combo's en tactieken nog om de overhand te krijgen. Dat probleem bestond al in de originele Wii U-versie en is in deze definitieve versie niet verholpen.

De game draait zowel in tv-modus als in handheldmodus aan een stabiele 60 frames per seconde, zelfs tijdens de meest grootse moves. Ook de resolutie is lichtelijk verhoogd ten opzichte van die in de Wii U-versie, en vooral in handheldmodus zorgt dat voor een mooi vormgegeven game. Pokken Tournament DX levert in elke modus van de Switch een consistente, hoogwaardige ervaring die de speelbaarheid ten goede komt. Bovendien is de game dankzij de eenvoudige besturing prima te spelen met een halve Joy-Con, en daarmee slaagt Bandai Namco volledig in het porteren van deze game naar Nintendo's nieuwste console.

Minder geslaagd is de toevoeging van een optionele splitscreenmodus, waardoor niet alleen het scherm maar ook de frame rate halveert. Moves en combo's zijn afhankelijk van timing, die met die halvering volledig van slag is. Het design van de split laat ook te wensen over. UI-elementen worden dubbel weergegeven en om de beeldverhouding van de game te behouden, wordt de actie in een letterbox weergegeven. De gemaakte concessies maken split screen onspeelbaar, terwijl twee spelers prima zonder split én aan 60 frames per seconde samen kunnen spelen. Die mogelijkheid snijdt in de speelbaarheid van een fighting game die afhankelijk is van een snelle frame rate en laat je dus liever links liggen.

Tot slot heeft Pokken Tournament DX ook een online Ranked Match-modus en een 3-versus-3-modus. De Ranked Mode is een verstandige toevoeging voor Pokémontrainers met competitieve trekjes en de online matches draaien bovendien stabiel. De 3- versus-3-modus schiet echter tekort. Je kiest drie Pokémon en de volgorde waarin ze verschijnen. Je mag echter pas overschakelen naar de volgende Pokémon als je eerste is verslagen. Dat resulteert slechts in een verlengd Pokémongevecht zonder een extra laag tactiek of een teamgevoel tussen de gekozen Pokémon.

Pokken Tournament DX is ten opzichte van de Wii U-versie de beste iteratie van de game. De vloeiende en constante frame rate staat voorop, ongeacht hoe je je Switch wilt gebruiken. De actie is goed vertaald naar een halve Joy-Con, waardoor Bandai Namco's doel om een ultieme versie van Pokken Tournament te maken behaald is. De extra modi voegen echter niet veel toe aan het geheel en de splitscreenmodus kun je het best snel vergeten. Bovendien zit Pokken Tournament DX in de campaign zijn eigen ideeën over een boeiend vechtsysteem in de weg met slechte AI en povere uitleg. Het waren pijnpunten die al duidelijk waren in het origineel, en hier niet zijn verholpen. Je moet uiteindelijk te lang en te diep graven om de kracht van Pokken Tournament te vinden, en daar verandert de Nintendo Switch-versie niets aan.

Pokken Tournament is vanaf 22 september beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Awaiting cover image

Pokkén Tournament DX