Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

In Crest is de vrije wil je grootste vijand

Letterlijk goddelijk.

De kracht van een god is maar zo sterk als het geloof van zijn volgelingen. Je mag dan zoveel goede raad en geboden geven, als niemand ze naleeft, ben je machteloos. Crest begrijpt die goddelijke frustratie maar al te goed. Waar andere god games je vaak directe controle over je volgelingen geven, beschik je hier enkel over je goddelijke woord. Hoe je volgelingen die interpreteren, daar heb je geen invloed op.

Een gebod ziet er als volgt uit: je kiest een subject, een handeling en een object. Klinkt enorm abstract, daarom een voorbeeld: stel dat je merkt dat je volgelingen in de jungle honger lijden. Om dat probleem op te lossen verklaar je het volgende gebod: "Volgelingen in de jungle (subject), verzamel (handeling) eten (object)." Als ze beneden luisteren, begint iedereen in de jungle vervolgens naar eten te zoeken. Tot zover gaat alles goed.

Cover image for YouTube videoCrest - an indirect god sim - Exploration Trailer

Het is pas wanneer je volgelingen het wagen om je woorden vrij te interpreteren dat het fout begint te lopen. Want wat bedoel je precies met 'eten'? Als er dichtbij de jungle antilopen leven, dan is de kans groot dat je volk op ze begint te jagen. Je hebt hun immers opgedragen om voedsel te verzamelen, toch? Misschien had je zelf in gedachten dat ze mooie boerderijtjes gingen bouwen, maar dat is dan pech gehad. Nu, na een tijdje blijkt dat de antilopen zijn uitgestorven. Dat betekent dat de leeuwen geen voedsel meer hebben. En net als elk hongerig dier beginnen ze natuurlijk op jouw junglebewoners te jagen. Je gebod om voedsel te verzamelen heeft naar de gewelddadige ondergang geleid.

Je weet dus nooit op voorhand welke effecten een gebod precies zal hebben. Dat is vaak spannend en soms frustrerend, maar ook steeds fascinerend. En de complexiteit neemt nog eens flink toe wanneer je volkeren zich over de drie beschikbare eilanden beginnen te verspreiden. Ze stichten nieuwe steden, met elk hun eigen noden en interpretaties van jouw woorden. Vervolgens ontstaan er conflicten tussen verschillende stammen en beginnen ze oorlogen te voeren. Als de oorlog voorbij is, sturen ze diplomaten naar elkaar in de hoop om nieuwe handelsrelaties te stichten. In Crest voel je je vaak echt als een god die vol ongeloof naar dat gekke leven op de aarde onder hem zit te staren.

Na verloop van tijd leren je onderdanen nieuwe woorden, telkens als ze met iets onbekends in contact komen. Die woorden gebruiken ze vervolgens om je oude geboden te herinterpreteren. Je kunt een gebod namelijk nooit uit het collectieve geheugen verwijderen. Ze kunnen op termijn wel verdwijnen als niemand ze nog naleeft, maar het is evengoed mogelijk dat een van je eerste geboden een totale nieuwe invulling krijgt.

Neem bijvoorbeeld een woestijnvolk dat vol overgave het gebod 'jonge mensen moeten naar de kust emigreren' naleeft. Plots ontdekt dat volk het verschil tussen gelukkig en ongelukkig zijn. In hun stam zijn de meeste gelukkige mensen echter jong. Na verloop van tijd wordt het gebod dus omgevormd naar 'gelukkige mensen moeten naar de kust emigreren'. Het resultaat is een woestijnstad met uitsluitend ongelukkige mensen. Zij worden vervolgens zo chagrijnig dat ze een oorlog starten met de voortvarende kuststad van hun kinderen.

Eén ding is echter zeker: Crest is geen game voor controlefreaks. Om de redenen te vinden waarom je onderdanen precies doen wat ze doen of waarom ze je woorden op een bepaalde manieren interpreteren, moet je doorheen onoverzichtelijke menuutjes waden. En dan is het nog vaak koffiedik kijken. Dit is geen game die je als een traditionele strategiegame speelt, maar eerder als een experimentele sandbox. Wees dus op voorhand bereid om als almachtige god onnoemelijk te falen en verward achter te blijven.

Hoewel er nog flink aan de gebruiksvriendelijkheid gewerkt moet worden, maakt de Early Access versie van Crest nu al een hoogst originele indruk. Als het idee van een god game in de meest letterlijke betekenis van het woord je als muziek in de oren klinkt, houd deze game dan goed in de gaten. Maar goed, dat interpreteer je zelf maar hoe je het wilt.

Crest is nu in Steam Early Acccess voor de pc beschikbaar.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Crest

PC

Related topics
Over de auteur
Bruce Vandeweyer avatar

Bruce Vandeweyer

Afgekickt

Speelt zelf steeds minder en minder games, maar blijft als liefhebber het wereldje volgen.

Reacties