Dreamfall Chapters review - Nooit zomaar een droom

Nooit zomaar een droom.

Ondanks een zwak begin en de stevige nood aan voorkennis zuigt de sterke plot je mee in een uniek avontuur.

Jaren wachten op een ontknoping: fans van de Dreamfall-games weten er alles van. Ontwikkelaar Red Thread Games gaf The Longest Journey uit 2000 een slot, maar het in 2006 uitgekomen Dreamfall: The Longest Journey liet de speler met een cliffhanger achter. Na een pc-versie krijgen console-eigenaren nu ook de kans om de ontknoping in Dreamfall Chapters te spelen. Hoewel de game het derde deel van de serie is, belooft de studio voor nieuwkomers toegankelijkheid, voor fans een waardige afsluiter van de Dreamer-saga en dat de beslissingen die je maakt verstrekkende gevolgen hebben. Enkel met een sterke cast en plot zoals in de voorgangers is Dreamfall Chapters het wachten waard.

Dreamfall Chapters speelt zich in twee verbonden werelden af: het dystopische Stark en magische Arcadia. Jij begint de game als Zoë Castillo die haar krachten gebruikt om mensen die in hun dromen zijn verdwaald te wekken. Ook speel je als de krijger Kian Alvane die niet achter de genocide van magische wezens staat en daarom voor hoogverraad gevangen zit. De game biedt nog een derde speelbaar personage maar de identiteit daarvan is aan het begin van het verhaal geheim.

Net zoals bij de voorgaande games zijn de setting, het plot en de personages de beste aspecten van Dreamfall Chapters. Zowel Stark als Arcadia zetten een ontzettend unieke sfeer neer. Het futuristische, donkere Stark wekt je interesse dankzij de historische feiten die je oppikt. Via verschillende gesprekken krijg je van de megastad Europolis het beeld van een armoedige, corrupte stad. Zodra je in Arcadia rondloopt, vormen de levendigheid en het kleurenpalet een indrukwekkend contrast met Stark. De setting is uniek en de verschillende werelden blijven boeien.

Dankzij kwalitatief goede voice-acting en een sterk script krijgen de personages een grote dosis aan charme mee. Of Zoë nu met anderen praat of tegen zichzelf, ze komt af en toe heerlijk sarcastisch of ad rem uit de hoek. Kian daarentegen heeft een stoïcijnse uitstraling maar boeit daarom niet minder. Ook NPC's hebben hun eigen persoonlijkheid. Van een grofgebekte reparateur tot een Dolmari die Kian haat, ieders persoonlijkheid komt geloofwaardig over en je leeft direct met de cast mee.

Omdat je met de personages meeleeft, zijn de keuzes die je maakt gewichtiger. Ze hebben ook echt invloed. Aan het eind van elk hoofdstuk krijg je hints over welke gevolgen jouw keuze heeft. Je leest bijvoorbeeld dat een keuze binnenkort vervelende gevolgen heeft of dat een beslissing je relatie met iemand beïnvloedt die je nog niet hebt ontmoet. Dat besluiten onvoorziene uitkomsten hebben, maakt de keuzes spannend en versterkt het realistische en volwassen gevoel van de game.

Ook de wendingen die het verhaal zelf neemt, voeren de spanning op. Zowel in Stark als in Arcadia kom je voor moeilijke situaties te staan. Hoewel de game ietwat zwak en langzaam begint, wil je al snel weten hoe het verhaal zich verder ontplooit. Net als de eerste twee games heeft Dreamfall Chapters een impactvol verhaal dat je echt raakt. Na ongeveer 20 uur laat ook de conclusie een stevige indruk na.

Om van de game te genieten, dien je je wel in de voorgaande twee games te verdiepen. Verstopt onder de opties in het beginmenu kun je een samenvatting bekijken, maar daar haal je enkel de brede lijnen uit. Hoewel Dreamfall Chapters ook voor nieuwkomers zeker te genieten is, is het geen pick-up-and-play game.

Daarnaast is de game ook een old-school adventure game. Verwacht geen actie maar lange gesprekken waar je veel informatie uit haalt, point-and-click-gameplay en puzzels. De tegenvallende actie in de voorganger heeft Red Thread Games wijselijk achterwege gelaten - de game draait om zijn sterke verhaal en personages. Hoewel het script boeit, zijn enkele puzzels wel omslachtig. De in-game hints zijn niet altijd even duidelijk en het afleggen van lange afstanden verveelt ook snel.

Tegenover de combinatie van een uniek en intrigerend verhaal, charismatische cast en sterk slot, vallen die minpuntjes in het niet. Dreamfall Chapters speel je voor het verhaal en dat doet niet voor zijn voorgangers onder. Sta niet te kijken als je na het langzame begin de game binnen enkele avonden uitspeelt. Hoewel de gameplay een old-schoolaanpak volgt, veroudert een sterk plot met interessante personages nooit. Dreamfall Chapters sluit daarmee de serie op overtuigende en gepaste wijze af.

Dreamfall Chapters: The Longest Journey

PS4, Xbox One, PC, Mac