Dragon Quest Heroes 2 review - Het mes snijdt aan twee kanten

Het mes snijdt aan twee kanten.

Dragon Quest Heroes 2 krijgt meer RPG-elementen maar verliest daarmee zijn unieke identiteit als Musou-game.

Twee jaar geleden liet Dragon Quest Heroes zien dat de werelden van Yuji Horii prima samensmelten met de gameplay van Dynasty Warriors. Honderden Slimes en Platypunks in elkaar slaan met je favoriete personages uit voorgaande Dragon Quest-games sprak tot de verbeelding, en smaakte voor fans naar meer. Ontwikkelaar Omega Force luisterde aandachtig naar de feedback en voegde multiplayer, meer RPG-elementen en gameplayverbeteringen aan Dragon Quest Heroes 2 toe. Het resultaat is een complexe Musou-game, die bij vlagen echter een verwaterde action RPG is.

Dragon Quest Heroes 2 vertelt het verhaal van zeven koninkrijken die zonder reden elkaar de oorlog verklaren. Ridders in opleiding Teresa en Lazarel worden midden in dit conflict gegooid en nemen de taak op zich om dit tot op de bodem uit te zoeken. Op hun pad kruisen ze niet alleen nieuwe personages, maar ook oudgedienden uit de RPG's. Denk hierbij aan Maribel en Ruff uit Dragon Quest 7, of Jessica en Angelo uit Dragon Quest 8. De gastpersonages zijn archetypische versies van zichzelf, waardoor het duidelijk is wat voor personen het zijn zonder dat de game aandacht spendeert aan achtergrondverhaal of verdieping.

De verhaalmissies spelen zich op toegewijde maps af. Musou-games staan bekend om grote maps met basissen die je moet overnemen en verdedigen, maar die zijn niet aanwezig in Dragon Quest Heroes 2. In plaats daarvan focussen de verhaalmissies zich grotendeels op het verslaan van alle vijanden. Daarmee verliezen de gevechten een strategische inslag en een groot onderdeel van de Musou-gameplay. Naast simpele combo's kun je ook schakelen tussen je teamleden en flitsende supermoves uitvoeren. De combo's zijn niet uitdagend genoeg om interessant te blijven en de nieuwigheid is al snel van de animaties af. De Monster Medallions uit de vorige game zijn terug. Daarmee roep je monsters op om voor je te vechten, en je hebt nu zelfs de mogelijkheid om zelf in monsters te veranderen. De mogelijkheid om als Stone Golem over de map te stampen verveelt niet, waardoor het gevechtssysteem uiteindelijk toch interessant blijft.

Naast een verhaallijn kent Dragon Quest Heroes 2 nog meer RPG-kenmerken. Je hebt een team van vier helden, die elk kunnen stijgen in level, hun vaardigheden en bekwaamheid met hun wapen. Buiten de muren van je uitvalsbasis vind je uitgestrekte velden, bergen en bossen waar je vrij in kunt rondlopen, in tegenstelling tot de rigide missiestructuur van de voorgaande game. De maps zijn divers en je keert regelmatig terug om afgesloten omgevingen te openen. De maps bevatten bovendien een oneindige stroom aan vijanden waarop je kunt inhakken. De nieuwigheid gaat er wel snel vanaf wanneer je een nieuwe klasse vanaf level 1 moet opbouwen, want het avontuurlijke wordt vervangen door de monotonie van 'grinden'. Door die aanpassingen landt Dragon Quest Heroes 2 precies tussen een Musou-game en een action RPG in, en mist elementen van beide genres om echt iets unieks neer te zetten.

Dragon Quest Heroes 2 bevat ook multiplayer, maar de implementatie daarvan laat te wensen over. Bij aanvang van een missie kun je een oproep tot hulp uitvoeren. Maximaal drie andere spelers kunnen zich aanbieden om je te helpen. Vaak leidt die oproep tot niets, en bovendien krijg je van de game geen feedback wanneer er niemand beschikbaar is en moet je opnieuw een oproep doen. Zelf een oproep accepteren gaat gemakkelijker en in ruil voor dubbel zoveel ervaringspunten help je een medespeler uit de brand. Een groot minpunt is echter dat enkel de host Monster Medallions mag gebruiken, waardoor het meest interessante aspect van het gevechtssysteem aan je voorbij gaat. De modus is onhandig geïmplementeerd, waardoor een van de beloofde verbeteringen nauwelijks genietbaar is.

Dragon Quest Heroes 2 is met zijn nadruk op RPG-elementen de meest complexe Musou-game tot nu toe. Daardoor verliest het wel zijn unieke identiteit en komt de game meer in de buurt van een simplistische action RPG. De Monster Medallions en het simpele maar vermakelijke verhaal weten je aandacht vast te houden, ook al is het gevechtssysteem oppervlakkig. De zwakke implementatie van de multiplayer is eveneens een gemis, waardoor de wensen van fans uiteindelijk maar half gerealiseerd zijn. De queeste naar verbetering heeft zijn tol geëist, en Dragon Quest Heroes 2 is daardoor te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken.

Dragon Quest Heroes 2 is nu beschikbaar voor de pc en de PlayStation 4.

Dragon Quest Heroes II

PS3, PlayStation Vita