Snipperclips review - Geknipt voor de Switch

Geknipt voor de Switch.

Snipperclips is een schattige, stressvrije en inventieve puzzelgame die in multiplayer het best uit de verf komt.

Puzzelgames zijn vaak een rigide aangelegenheid, vol regels en vooraf gedefinieerde elementen. Bovendien plaatsen velen je onder druk om de uitdaging op te voeren. Die vlieger gaat in het geval van Snipperclips absoluut niet op. Hier is het juist de bedoeling dat je je creatieve hersenhelft overuren laat draaien om met een partner tot de oplossing te komen. Het resultaat is een unieke en toegankelijke puzzelgame die even uitdagend als charmant is.

De hoofdmodus van Snipperclips bevat 45 puzzels, die steeds lastiger worden. Je bestuurt papieren figuurtjes die elkaar in bepaalde vormen kunnen knippen, om vervolgens op die manier een puzzel op te lossen. Samen met je partner moet je goed blijven communiceren om het raadsel op te lossen. Van een bal in een net krijgen tot een bassin vol met water laten lopen: de puzzels zijn gevarieerd, uitdagend en het creatieve element laat je altijd tot je eigen unieke oplossing komen. Zo blijft Snipperclips tot aan de laatste puzzel een genot om te spelen.

Deze modus is ook in je eentje te spelen, en de game kleedt het aan als een hogere moeilijkheidsgraad. Je speelt nog altijd met één enkele Joy-Con, en je gebruikt een knop om tussen figuurtjes te wisselen. Dat lijkt aanvankelijk omslachtig, maar dat betekent wel dat je niet tegelijkertijd twee figuurtjes probeert te balanceren. Waar je in multiplayer bijvoorbeeld een vuurvliegje met twee figuurtjes tegelijkertijd naar het doel kunt duwen, moet je in de singleplayermodus beter nadenken over hoe je het vliegje vangt en naar het doel brengt. Talloze puzzels moeten als gevolg anders benaderd worden. Het is dan wel een eenzame aangelegenheid, maar vanwege de nieuwe denkoefeningen is het toch de moeite waard om de puzzels nog één keer te spelen.

Snipperclips biedt dan wel lastige puzzels, maar je wordt nooit door de game opgejaagd om ze op te lossen. Er is geen tijdslimiet, geen minimale score te behalen om verder te gaan en je hoeft ook niet zeer nauwkeurig te zijn. Bovendien kun je een puzzel zo vaak resetten als je wilt. Die stressvrije aanpak zorgt ervoor dat de game niet frustreert, en je in alle rust naar de oplossing kunt toewerken.

Er is ook een partymodus voor twee tot vier spelers, met twaalf puzzels. Die hebben een lagere moeilijkheidsgraad en je bent er dan ook al snel doorheen. Zodra je echter de World-modus hebt uitgespeeld, krijg je nog eens negen extra partylevels die je hersens stevig op de proef stellen. Deze modus komt wel het beste tot zijn recht met vier spelers die goed met elkaar kunnen communiceren, anders vervalt het al gauw tot een chaotische janboel. In elke puzzel zijn er eenvoudige en lastige taken te vervullen, die elk even belangrijk zijn. Spelers die wat meer moeite hebben, hoeven zich daarom niet als een vijfde wiel aan de wagen te voelen, waardoor de hele modus voor iedereen een plezier is.

De grafische stijl van de game is ook een schot in de roos. De speelse blikken die de papieren figuurtjes trekken terwijl ze schaterlachend aan flarden worden geknipt zijn hilarisch. Zelfs met vier spelers blijven de puzzels overzichtelijk, omdat het ook altijd duidelijk is welke elementen bij de puzzel horen en wat er louter versiering is. Bovendien zijn de art-stijl en de creatieve inslag van de puzzels geknipt voor elkaar.

Bovenop de puzzelmodi bevat Snipperclips drie competitieve minigames die met maximaal vier spelers te spelen zijn: Basketball, Hockey en Dojo. In Basketball en Hockey speel je versimpelde versies van de gelijknamige sporten, en in Dojo moet je elkaar letterlijk kapot knippen. De minigames zijn razendsnel, chaotisch, en potjes zijn voorbij voordat je er erg in hebt. Dat spreekt in het voordeel van de minigames, want het komt de herspeelbaarheid ten goede. Ze zijn niet diepgaand genoeg om uren achter elkaar te spelen, maar uitstekend om even af te koelen na de puzzels of om te bepalen wie vanavond de afwas doet.

Of je nu met vrienden speelt of alleen, Snipperclips daagt je uit om op een creatieve manier uitdagende puzzels op te lossen. De concepten worden slim uitgelegd en de oplossing ligt altijd binnen handbereik, ook al lijkt het nog zo onmogelijk. Bovendien is de gameplay stressvrij, zodat je kunt focussen op de oplossing. De aandoenlijke stijl van de game is de kers op de taart. Snipperclips is een uitstekende showcase voor de Nintendo Switch en één die je graag tevoorschijn haalt als je vrienden over de vloer komen.

Awaiting cover image

Snipperclips

Nintendo Switch