The Legend of Zelda: Breath of the Wild - 5 dingen die je moet weten

Frisse wind.

De Nintendo Switch is uit, en alle ogen zijn gericht op een van zijn launch titels. The Legend of Zelda: Breath of the Wild belooft de conventies van zijn voorgangers aan de kant te schuiven voor een nieuw openwereldavontuur dat experimenteren en verkennen beloont. Het idee laat de fantasie op hol slaan. Hier lees je vijf dingen die je moet weten over Breath of the Wild.

Open wereld

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een ware open world game waarin je kunt gaan en staan waar je wilt. Nintendo heeft gezegd dat de totale oppervlakte twaalf keer groter is dan die van Twilight Princess. Het landschap is bezaaid met bezienswaardigheden, waaronder vijandelijke kampen, de ruïnes van een verwoest Hyrule, nieuwe dorpjes en nog veel meer. Nintendo heeft voor het ontwerpen van deze wereld ondersteuning gekregen van Xenoblade Chronicles-ontwikkelaar Monolith Soft.

Equipment en je omgeving

The Legend of Zelda: Breath of the Wild breekt met de traditionele voorwerpenstructuur. In plaats van op dezelfde standaardwerktuigen zoals het zwaard, de boemerang en de Hookshot terug te vallen, moet je het stellen met items die je vindt. Je wapens gaan kapot, dus je moet ervoor zorgen dat je je voorraad voortdurend aanvult. Ook kun je verschillende outfits aantrekken, die je afhankelijk van de situatie helpen of hinderen. Zo beschermt een ijzeren harnas tegen schade, maar is het geen goed idee om het tijdens een onweer aan te trekken. Tenzij je graag een bliksemafleider speelt, natuurlijk.

Conventies op hun kop

De open wereld en de omgewerkte voorwerpstructuur zijn niet de enige vernieuwingen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De game zet bijna alle conventies van de dertig jaar oude reeks op z'n kop. Zo kun je niet langer lang gras omhakken om snel hartjes en Rupees te vinden, maar moet je werken voor de kost. Je verzamelt ingrediënten om hartige maaltijden te bereiden die je levenspunten aanvullen en je eventueel andere bonussen geven. Dure gerechten verkoop je, en dat zuurverdiende geld investeer je dan weer in nieuwe voowerpen. Daarnaast is dit de eerste Zelda-game met voice acting. Je hoort dus voor het eerst in dertig jaar hoe de gelijknamige prinses in je oren klinkt.

Zelda

Dungeons werken anders

Een kernelement van de Zelda-reeks zijn de dungeons die je in lineaire volgorde afwerkt. In elke dungeon vind je een voorwerp dat je nodig hebt om puzzels op te lossen en de eindbaas te verslaan. De Nintendo 3DS-game The Legend of Zelda: A Link Between Worlds gooide die structuur al om door je zelf de volgorde te laten kiezen waarin je de dungeons aanpakte. Breath of the Wild gaat nog een stap verder: overal in Hyrule vind je Shrines, mini-dungeons met uitdagingen gaande van puzzels tot pittige gevechten. Je kiest zelf of je zo'n Shrine al dan niet wil induiken. Er zijn nog wel traditionele dungeons, maar die hebben niet dezelfde omvang als die uit eerdere Zelda-games.

Seizoenspas

The Legend of Zelda: Breath of the Wild wordt na lancering door Nintendo ondersteund met een Expansion Pass. Direct bij de lancering van de game krijg je drie extra schatkisten met waardevolle items, te vinden in The Great Plateau. In de zomer wordt de game uitgebreid met een Hard Mode, een nieuwe functie voor de in-game map en de Cave of Trials. Tijdens de feestdagen kunnen we een nieuw verhaal verwachten, alsook een nieuwe dungeon en nieuwe uitdagingen. De Expansion Pass kost 19,99 euro.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is beschikbaar op de Nintendo Switch en de Wii U. In Berts The Legend of Zelda: Breath of the Wild review lees je of de game de verwachtingen inlost.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Redactie

Redactie

medewerker

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread